تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/06/27 - 15:44
کد خبر: 444260

درد و توده‌های پستانی چرا بوجود می‌آید؟ و راه‌کارهای درمانی آن

درد و توده‌های پستانی چرا بوجود می‌آید؟ و راه‌کارهای درمانی آن

برای رزرو آنلاین نوبت از بهترین پزشکان متخصص زنان می‌توانید از لیست پزشکان درمانکده استفاده کنید. این مجموعه با پزشکان متخصص باتجربه در سراسر استان تهران همکاری دارد. با مراجعه به سایت این مجموعه و جستجوی تخصص پزشکی مورد نظر لیست پزشکان، همراه با آخرین اطلاعات تماس آنها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، توده‌های پستانی، برآمدگی‌های موضعی در سینه هستند که با بافت پستان فرق دارند. این توده‌ها اغلب خوش خیم بوده و سرطانی نیستند و حتی خود به خود از بین می‌روند. با این حال با مشاهده هرگونه برآمدگی نامتعارف لازم است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. خارش،‌ تغییرات پوستی مانند تورم و قرمزی در سینه‌ها، افزایش غیرمتعارف سایز پستان‌ها و خروج ترشحات غیرطبیعی از سینه می‌توانند از نشانه‌های بیماری باشند. نکته مهمی که در این رابطه باید بدانید این است که گرچه این مشکل بیشتر در مورد زنان مطرح می‌شود؛ اما بافت سینه در مردان هم وجود دارد و توده‌های پستانی می‌توانند مردان را نیز درگیر کنند. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد علت توده‌های پستانی داشته باشید، مطالعه این مقاله درمانکده به شما پیشنهاد می‌شود.

علت توده‌های پستانی چیست؟

1. کیست‌های سینه (Breast cyst)

کیست‌ها ساختاری کیسه مانند و کپسولی دارند که درون آنها می‌تواند حاوی مایع یا مواد نیمه جامد باشد. اگر بخواهیم از آنها تصویرسازی کنیم، باید گفت شبیه تاول هستند. اندازه آنها بسیار متفاوت است. بافت کیست‌ها از بافت اندامی که آن را درگیر کرده‌اند فرق دارد.

کیست‌های سینه، از شایع‌ترین دلایل توده‌های پستانی در زنان به‌شمار می‌روند. آنها معمولا پر از مایع بوده و غیرسرطانی هستند. افزایش سن و تغییرات هورمونی در بروز آنها دخالت دارند. زنان بالای ۳۵ سال بیشتر با این مشکل مواجه هستند. با شروع دوره یائسگی، به دلیل کاهش سطح استروژن، تشکیل این کیست‌ها نیز متوقف می‌شود. برای تشخیص کیست و توده‌های پستانی از سونوگرافی و ماموگرافی استفاده می‌شود. متخصص زنان ماموگرافی را برای زنان بالای ۴۰ سال تجویز خواهد کرد.

2. آبسه سینه (Breast abscess)

آبسه سینه توده‌ای دردناک و چرکی در زیر پوست است که معمولا زنان در زمان شیردهی به آن مبتلا می‌شوند. البته احتمال بروز آن برای سایر زنان نیز وجود دارد، مثلا زنانی که اضافه وزن دارند یا سیگاری هستند، در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. از علائم رایج آبسه سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش شیر
  • قرمزی، احساس گرما و درد در پستان
  • ترشح از نوک پستان
  • پوست برافروخته
  • تب
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس خستگی

آبسه و عفونت پستان می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • مسدود شدن مجرای شیری
  • وارد شدن باکتری از شکاف نوک سینه
  • وارد شدن جسم خارجی به بافت سینه مانند ایمپلنت یا پیرسینگ (سوراخ کردن) نوک سینه

درد و توده‌های پستانی چرا بوجود می‌آید؟ و راه‌کارهای درمانی آن

3. فیبروآدنوم (فیبروآدنوما، Fibroadenoma)

فیبروآدنوم توده‌های پستانی گرد و غیر سرطانی هستند که با لمس کردن به راحتی می‌توانید مرز آنها را درک کنید. آنها در کنار کیست سینه، به عنوان رایج‌ترین توده‌های سینه در زنان معرفی شده‌اند. این توده‌ها به دلیل رشد بیش از حد بافت فیبری و غدد لنفاوی تشکیل می‌شود و اندازه‌های متفاوتی دارند. این توده‌ها برخلاف توده‌های دیگر حاوی مایع نیستند؛ بلکه درون آنها از سلول (solid mass) انباشته است. آنها حالتی سخت و لزج داشته و به ندرت دردناک هستند. احتمال بروز این توده‌ها بیشتر در سنین باروری وجود دارد و بیشتر زنان از وجود آن بی‌اطلاع هستند؛ چرا که علامت مشخص و واضحی ندارد. متخصصان فیبروآدنوما را به دو دسته اصلی ساده یا پیچیده تقسیم‌بندی می‌کنند.

با مشاهده هرگونه تغییر در وضعیت ظاهری سینه می‌توانید با پزشک متخصص زنان درمانکده مشاوره آنلاین داشته باشید. با مراجعه به سایت این مجموعه امکان استفاده از خدمات سایر پزشکان متخصص در تهران مانند دکتر غدد، متخصص تغذیه، پزشک اطفال و… را نیز خواهید داشت.

4. نکروز چربی سینه (Fat necrosis)

نکروز چربی سینه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های چربی دچار التهاب شده و به دلیل کمبود اکسیژن از بین می‌روند. در این حالت محتوای چربی داخل سلول‌ها جایگزین چربی‌های آسیب‌دیده خواهد شد. به این ترتیب چربی بافت سینه از بین خواهد رفت. این عارضه سبب می‌شود تا توده‌های پستانی گرد، محکم و قابل لمسی در ناحیه سینه ایجاد شوند. احتمال قرمزی و حتی کبودی ناحیه آسیب‌دیده نیز وجود دارد. دکتر زنان برای تشخیص این بیماری احتمالا آزمایشات تصویربرداری را تجویز می‌کند. برای درمان این بیماری نیازی به جراحی نیست و معمولا به خودی خود از بین می‌روند. در شرایط خاص ممکن است پزشک متخصص برای تخلیه چربی از سوزن‌های نازک و توخالی استفاده کند.

5. ماستیت سینه (Mastitis)

این توده‌های پستانی معمولا زنان شیرده را درگیر می‌کند. باقی ماندن شیر در مجراهای شیری پستان، باعث بروز آن می‌شود. ماستیت سینه (ورم پستان) اغلب با توده سفت در سینه، درد، تورم، تب و لرز و احساس سوزش هنگام شیر دادن همراه است. اگر ماستیت عفونی باشد دکتر زنان (لینک به تسنیم) برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده می‌کند.

6. سرطان سینه (Breast Cancer)

سرطان سینه به عنوان یکی از بیماری‌های کشنده در زنان معرفی شده است. توده‌های پستانی ضخیم در ناحیه سینه و زیر بغل اولین و رایج‌ترین نشانه سرطان پستان در زنان است. برای این بیماری چهار مرحله در نظر می‌گیرند. در مرحله اول سلول‌های سرطانی تنها داخل مجاری را درگیر کرده‌اند. در مرحله آخر سلول‌های سرطانی اندام‌های دورتر مانند استخوان‌ها، کبد، مغز و یا ریه‌ها را هدف قرار می‌دهند، اصطلاحا گفته می‌شود سرطان متاستاز شده است. از دیگر علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بثورات پوستی که باعث می‌شود پوست سینه ظاهری شبیه پوست پرتقال داشته باشد. (حفره‌های کوچک که تغییر رنگ داده‌اند.)
  • ترشحات خون آلود از نوک سینه
  • نوک پستان حالت وارونه وفرورفته پیدا می‌کند
  • تغییر شکل و اندازه سینه
  • پوسته پوسته شدن، پوست سینه یا نوک آن

درد و توده‌های پستانی چرا بوجود می‌آید؟ و راه‌کارهای درمانی آن

راهکارهای درمان توده‌های پستانی چیست؟

شیوه درمان توده‌های پستانی به علت و نوع آن بستگی دارد. پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار ممکن است از دارو یا جراحی برای درمان استفاده کند. در بسیاری از مواقع ممکن است حتی نیازی به مصرف دارو نیز نباشد. مثلا برای درمان کیست، شاید پزشک از نظارت فعال استفاده کند؛ یعنی کافی است در بازه‌های زمانی مشخص برای بررسی وضعیت سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید، اگر در طی معاینه مشکل خاصی دیده شود،‌ پزشک از شیوه درمانی مناسب استفاده خواهد کرد. در درمان سرطان سینه معمولا از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی

چطور از پزشک متخصص زنان در تهران آنلاین نوبت بگیرم؟

برای رزرو آنلاین نوبت از بهترین پزشکان متخصص زنان می‌توانید از لیست پزشکان درمانکده استفاده کنید. این مجموعه با پزشکان متخصص باتجربه در سراسر استان تهران همکاری دارد. با مراجعه به سایت این مجموعه و جستجوی تخصص پزشکی مورد نظر لیست پزشکان، همراه با آخرین اطلاعات تماس آنها در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین نیز استفاده کنید. این مشاوره محدودیت مکانی ندارد؛ یعنی ساکنین شهرستان‌ها نیز می‌توانند با پزشکان طرف همکاری درمانکده به صورت متنی، صوتی و تصویری مشاوره داشته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top