تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/06/30 - 12:32
کد خبر: 444560

پیرامون موضوع مهسا امینی؛

بیانیه اتحادیه‌های دانشجویی کشور پیرامون موضوع مهسا امینی

بیانیه اتحادیه‌های دانشجویی کشور پیرامون موضوع مهسا امینی

در چند روز اخیر دامنه التهابات به صحن دانشگاه نیز کشیده شد و جمعی از دانشجویان خواهان رسیدگی به موضوع فوت مرحومه امینی شدند، ولی بازهم دامنه نفاق در دانشگاه؛ فضای دانشگاه را به سمت هنجار شکنی برد و شاهد بودیم که دانشگاه محل جولان خوک صفتانی شد که بی غیرتی خود را بر روی چوب نمودند و بر همگان نشان دادند که بویی‌ از غیرت نبرده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این چند روزه ماجرای مهسا امینی به یکی از موضوعات اصلی در کشور تبدیل شده است. دختر۲۲ ساله ای که عصر روز سه شنبه ۲۲ شهریور توسط پلیس امنیت اخلاقی برای گذراندن کلاس توجیهی به یکی از مراکز فراجا منتقل و در آنجا دچار حمله قلبی شد و پس از سه روز بیهوشی، روز جمعه، ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری جان باخت.

اما در این چند روزه شاهد واکنش های زیادی از سوی دانشگاهیان در پی این حادثه بودیم به طوری که طی روز های گذشته جمعی از دانشجویان در چند دانشگاه تهران، در اعتراض به ماجرای درگذشت مهسا امینی تجمع کردند.

و برخی از تشکل های دانشجویی نیز با ارائه بیانیه خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه شدند. در این گزارش قصد داریم تا بیانیه های چند اتحادیه دانشجویی در این خصوص را بررسی نماییم.

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران پیرامون مهسا امینی

جمعی از بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در خصوص اتفاقات اخیر و سواستفاده از درگذشت مهسا امینی بیانیهخ ای صادر کردند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:

. چندپارگی در حکمرانی فرهنگی؛ علت اصلی بحران‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران پس از انقلاب سال ۵٧ و در طی حدود چهار دههٔ گذشته، یکی از مستحکم‌ترین سنگرهای جهان در جهت حفظ ارزش‌های والایی همچون؛ عفاف و خانواده بوده‌اند و یکی از مهم‌ترین قیود آن، تأکید بر الزام حجاب و پیگیری ساز و کاری برای برخورد با فرایندهای هنجارشکن بوده است. این امر با وجود هجوم بی‌محابای امپریالیسم فرهنگی به کشور از طریق ابزارهای رسانه‌ای و حتی امنیتی، سبب تدوام و استمرار هویت اسلامی مردم ایران بوده است. بدون شک حفظ این ارزش‌ها و الزام بر عمل به دستورات اسلام توسط حکومتی که داعیهٔ احیای دین را دارد، بدیهی و به دور از تردید است. با این حال تنها مصوبه‌ای که به این امر می‌پردازد، مصوباتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در مقدمه‌ی مصوبه‌ی ۴۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورخ سال ۸۴ پیرامون فرهنگ عمومی آمده است: «حجاب و عفاف پدیده مذهبی‌-ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی است و توجه به زمینه‌های فرهنگی‌-اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم می‌نماید و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است». در دنباله‌ی این مصوبه نیز به هر دستگاه و نهادی که عضو کمیته ترویج و گسترش فرهنگ عفاف هستند ماموریت‌هایی داده شد. همانطور که عنوان شده است امر پوشش و حجاب نیازمند نهادینه شدن در افراد است اما سوال اینجاست با اینکه در این مصوبه، دستگاه‌هاو نهادهای مرتبط با این امر از جمله وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های سیاست‌گذار موظف به اجرای اقداماتی از جمله تعریف فعالیت‌های فرهنگی برای فرهنگسازی و نهادینه شدن این مسئله بوده‌اند و برای آن بودجه جداگانه دریافت کرده‌اند، در این سال‌ها چه اندازه سیاست‌ها و راهکارهایی که ابلاغ شده است، اجرایی شده است؟ کدام دستگاه ناظر به پیاده‌سازی این سیاست‌ها در نهادهای مختلف دیگر بوده است؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از اصلاحیه‌های چندباره‌ی این مصوبه، نقش ستادی خود را در اجرای این مصوبه داشته یا فقط به نقش نیروی انتظامی محدود شده است؟ سایر نهادها و سازمان‌‌ها که سالیانه بودجه‌های هنگفتی تحت عنوان بودجه‌های فرهنگی به آن‌ها تخصیص داده می‌شود

کجای ماجرا ایستاده‌اند؟نتیجتا با وضعیتی مواجه هستیم که محصولِ نگاه غلط و کم‌کاری متولیان حوزه‌ی فرهنگی کشور است، به عبارتی چندپارگی در حکمرانی فرهنگی وضعیتی را به وجود می‌آورد که هیچ‌کس متولی بحران پیش‌آمده نیست و در ادامه نهادی خود را پاسخگو نمی‌داند. (جزئیات بیشتر)

بیانیه دفتر تحکیم وحدت در محکومیت برهمزنندگان امنیت

دفتر تحکیم وحدت طی بیانیه‌ای از مسئولان امنیتی و قضایی کشور خواست تا با قاطعیت با بر هم زنندگان نظام و امنیت برخورد کنند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:

الف) فوت خانم امینی موجب تکدر خاطر همه هموطنان و علی الخصوص دلسوزان واقعی آن مرحومه گردید. دفتر تحکیم وحدت ضمن تسلیت به خانواده آن مرحومه؛ ابتدا از مسئولان امر میخواهد که در اسرع وقت اخبار تکمیلی پرونده ایشان را جهت تنویر افکار عمومی به سمع و نظر ملت برساند و در ثانی از ملت شریف خواهان است که تا روشن‌تر شدن موضوع بر احساسات خود غلبه نموده و اجازه دهند که پیگیری پرونده مربوطه روند قانونی خود را طی نماید.

ب) متاسفانه شبکه‌های وابسته بیگانه و در راس آن شبکه سعودی اینترنشنال و بنگاه شایعه پراکن ملکه انگلیس و هم چنین عناصر ضد انقلاب و منافقین بدنام؛ از ضایعه پیش آمده و احساسات مردم نهایت سواستفاده را به عمل آوردند و طبق روال قبلی در این مواقع شهر و کشور را به سوی آشوب کشاندند تا جایی که عناصر گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب کومله و پژاک پرچم‌تجزیه طلبی برافراشدند و پرچم‌ایران عزیز را به آتش کشاندند؛ پس‌از آن اندک اندک اتفاقات دو روز اخیر نقاب از چهره منافقینی که ابتدا در سوگ مرحومه امینی اشک تمساح میریختند کنار رفت و این جماعت همیشه عجول؛ نیت اصلی خود را نشان دادند. تبلیغ پرچم تجزیه طلبان گروهک‌های تروریستی‌توسط آن بازیگری که بیش از وطن فروشی به بدن فروشی در میان ایرانیان شهره است؛ آتش زدن صفحات قرآن‌کریم توسط کرکس‌هایی که بغض به آن کتاب مقدس داشتند و آتش زدن پرچم سیدالشهدا (علیه السلام) در ایام عزای اربعین همگی نشان داد فوت مرحومه امینی حکم بنزین بر روی آتشی داشت که منافقین کور دل علیه ملت ما فراهم نموده بودند.(جزئیات بیشتر)

بیانیه ۶۰ دفتر جامعه اسلامی در محکومیت سوء استفاده معاندین

دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور در محکومیت سو استفاده معاندین از وقایع اخیر بیانیه ای صادر کردند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:

در حالی که مسئله بدحجابی یک موضوع چند وجهی و پیچیده است و متاسفانه متولیان اصلی آن در جبهه فرهنگی با وجود بودجه های سنگین در سردرگمی قرار دارند، نیروی انتظامی را در مقابل سیبل سستی و کوتاهی خود قرار داده و بار‌ خود را به دوش ضابطان انداخته اند.

متاسفانه ساعاتی پس از انتشار موضوع خانم امینی رسانه های معاند خارجی و ایادی آنها در داخل کشور اقدام به تحریف،جوسازی، سیاه نمایی و سو استفاده از درگذشت ایشان نموده و با به راه انداختن ادعاهای یک سویه اقدام به اتهام زنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و پلیس امنیت اخلاقی نمودند و با به راه انداختن جوی متشنج و هیجانی در جامعه ، تجمعاتی غیرقانونی را در داخل دانشگاه ها که قربانیان تحریف عمیق رسانه ای دشمن بودند، هدایت و رهبری نموده و موجب آسیب زدن به اموال عمومی و شعارهایی هنجارشکنانه شدند.

در حالی که رئیس جمهور و روسای سایر قوا با دستورات فوری نسبت به پیگیری مسئله پیش آمده اقدام نموده و رئیس جمهور در تماس تلفنی با خانواده امینی، اعلام می دارد که بررسی موضوع به صورت ویژه را در دستور کار قرار گرفته است و همچنین رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی و رئیس مجلس در صحن علنی اعلام میدارند واقعه پیش آمده را با جدیت رسیدگی می کنند، اما دشمن با هدف گیری وفاق ملی در آستانه عزیمت رئیس جمهور به آمریکا و حضور در سازمان ملل به دنبال ضربه جدی به وحدت و همگرایی مردم می باشد، اما دشمنان از جمله منافقین ، گروهک های تروریستی و جدایی طلبان بدانند که حفظ روحیه انقلابی، انقلابی عمل کردن و انقلابی ماندن و پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب اسلامی از شاخصه های مستمر و پایدار در شخصیت هر دانشجوی انقلابی است. (جزئیات بیشتر)

بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور پیرامون درگذشت مهسا امینی
 
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی بیانیه‌ای در خصوص درگذشت مهسا امینی و رویدادهای اخیر اعلام می‌دارد.
 
در قسمتی از بیانیه آمده است:

در همان لحظات اولیه‌ی فوت مهسا امینی، بدترین سناریوهای ممکن مبنی بر به قتل رسیدن او با ضرب و شتم و… توسط برخی سیاسیون، سلبریتی‌ها، براندازان و رسانه‌های بیگانه طرح و بدون مستندات لازم به سرعت منتشر می‌شود. اکنون و پس از انتشار فیلم و اسناد پزشکی و قول مراجع رسمی جهت پیگیری این مسیله، رنگ‌وبوی مخالفت‌ها، تخریب اموال عمومی و… نشان می‌دهد که گویا دیگر مشکل اصلاح سیستم گشت ارشاد نیست.

در این راستا اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام می‌دارد:

 نخست، ما پایبندی به اصل حجاب و لزوم حفظ آن را لازم می‌دانیم، اما کم از برخی مذهبی‌نماهایی که در اجرای قوانین زیاده‌روی یا فروگذاری کردند و با نام مصلحت، از حدود قانون افراط و تفریط کردند و باعث زیر سوال رفتن اصل و فدا شدن آن شدند، ضربه ندیدیم. پرواضح است برخی رویه های پلیس امنیت اخلاقی مورد انتقاد است اما  شرایط فعلی، اصل مطالبه‌ی به حق اصلاح روند درخصوص حجاب را به حاشیه برده است.

 دوم، اکنون بیش از گذشته نیاز است که آن ۲۶ دستگاه اجرایی موظف به گسترش حجاب، از وزارت فرهنگ تا صداوسیما پاسخگو باشند که در قبال بودجه‌های هنگفت دریافتی، دقیقاً چه کردند؟ کدام دیوان، محاسبه‌کننده‌ی خروجیِ واقعی این نهاد هاست؟ از همایش‌های پرطمطراق و جلسات تشریفاتی آقایان مدیران فرهنگی و آموزشی کشور چه گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی موجود است؟ کدام مدیر صداوسیما به خاطر عدم جذب مخاطب برکنار شده است؟ چرا با کارگردان‌هایی با پروژه‌های مکرر شکست خورده مدام همکاری می‌شود؟! (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top