تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/07/06 - 15:42
کد خبر: 445191

پناهی: ایران دارای رتبه اول تولید علم در منطقه

پناهی: ایران دارای رتبه اول تولید علم در منطقه

همایش تبیین نقش زنان در دفاع مقدس به همت بسیج زنان ناحیه ویژه ناحیه مقاومت بسیج زاهدان هم زمان با هفته دفاع مقدس در زاهدان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، یونس پناهی ظهر امروز در افتتاحیه بیست‌وسومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی که در سالن ولایت اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ایران از لحاظ تولید علم و دانش در همه رشته‌ها در منطقه، جایگاه نخست را در اختیار دارد، اما در جهان در جایگاه پانزدهم قرار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه علم و دانش در منطقه رقابت سختی با کشورهای همسایه داریم، افزود: میانگین سرعت تولید علم و دانش در ایران حدود هفت است که باید شتاب بیشتری بگیرد چرا که سرعت تولید علم و دانش در کشورهای همچون امارات و عربستان شتاب بیشتری دارد. بنابراین اعتقاد داریم سرعت تولید علم و دانش نباید پایین بیاید بلکه باید شتاب بیشتری بگیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانشجویان را محققان نسل سوم سلامت دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که تولید علم و دانش باید شتاب بیشتری بگیرد بنابراین باید محققان نسل سوم پای کار بیایند.

پناهی با بیان اینکه ایران در حوزه پزشکی یعنی رشته‌های مختلف پزشکی در دنیا جایگاه ۱۶ و در کل علم جایگاه ۱۵ را در اختیار دارد، ادامه داد: سرعت یا شتاب سرعت علم از سال ۲۰۱۷ تا به اکنون در حوزه علوم پزشکی افزایش چشمگیری داشته است بنابراین با توجه به روند رو به افزایش باید در دنیا ارتقا پیدا کنیم و این خواسته تمام مسوولان است.

وی عنوان کرد: از لحاظ مقالات ۱۰ درصد پراستناد وضعیت مطلوبی داریم به‌طوری‌که میانگین رشد سالیانه کشور از سال ۲۰۱۷ به بعد حدود ۱۴ درصد است؛ بدون شک دانشجویان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها می‌توانند این میزان رشد را افرایش دهند.

فعالیت ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت در سطح کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از فعالیت ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت دارای مجوز در سطح کشور خبر داد و افزود: از این مراکز، ۳۰ مرکز تحقیقاتی غیردولتی و خصوصی هستند، همچنین ۲۵ شبکه تحقیقاتی نیز در حوزه علوم پزشکی و سلامت در کشور شکل گرفته است که هدف وظایف مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها ایجاد پل ارتباطی بین دانشجویان و پژوهشگران با جامعه است.

پناهی با اشاره به رتبه ایران در تولید فناوری در حوزه بهداشت و درمان، عنوان کرد: متاسفانه در حوزه فناوری در حوزه بهداشت و درمان وضعیت مطلوبی نداریم و در بین ۱۳۲ کشور در جایگاه ۶۰ قرار گرفتیم و این قابل قبول نیست؛ باید تلاش کنیم سرعت تولید را در حوزه فناوری بالا ببریم.

باید چالش‌های حوزه سلامت را بشناسیم

وی با بیان اینکه حل مسائل جامعه در حوزه سلامت یکی از وظایف وزارت بهداشت است، ادامه داد: دانشجویان به‌عنوان محققان نسل سوم باید اولویت‌ها و چالش‌های نظام سلامت را شناسایی کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: محققان و دانشجویان باید با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای حل مشکلات جامعه و مردم در این حوزه تلاش کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top