تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/07/25 - 12:22
کد خبر: 447174

مهدی جمشیدی؛

حجاب اختیاری یعنی «برجام فرهنگی یک»

حجاب اختیاری یعنی «برجام فرهنگی یک»

حرف ایشان این است که نیّت دشمن، نه‌فقط «مخالفت با مرگ آن دختر» نیست، بلکه «مخالفت با حجابِ الزامی» نیز نیست، و از این فراتر، حتّی «مخالفت با نظام جمهوری اسلامی» نیز نیست، بلکه قصد دشمن، «مخالفت با ایرانِ مستقل و مقاوم» است. این یعنی تعارض ما با آمریکا، بسیار «ریشه‌ای» و «حل‌نشدنی» است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از مهدی جمشیدی*/// رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های اخیر خویش گفته‌ است: «آنها فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، آمریکا با ایران قوی و مستقل، مخالف است. همۀ دعوای آنها سر جمهوری اسلامی نیست ... دعوا بر سر مسئلۀ باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست. خیلی از این کسانی‌که حجاب کاملی هم ندارند، جزو هواداران جدّیِ نظام جمهوری اسلامی هستند؛ در مراسم مذهبی، در مراسم انقلابی، اینها شرکت می‌کنند؛ بحث سرِ اصل استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است.»(۱۱/۷/۱۴۰۱).
آنچه که از سخن رهبر انقلاب فهمیده می‌شود این است که:

۱. ایشان دربارۀ انگیزۀ «آمریکا» سخن می‌گوید و نه «جوانانِ معترض». سخن ایشان در مقام تحلیلِ نیّات و ذهنیّاتِ «جوانانِ معترض» نیست. این در حالی است که کسانی به «موضوع» این سخن (یعنی این‌که دعوا بر سر مسئلۀ باحجاب و بدحجاب نیست) پرداخته‌اند و «طرف مقابلِ» آن را عام انگاشته‌اند. دعوای «چه کسی» با ما بر سر این مسأله نیست؟!

۲. حرف ایشان این است که نیّت دشمن، نه‌فقط «مخالفت با مرگ آن دختر» نیست، بلکه «مخالفت با حجابِ الزامی» نیز نیست، و از این فراتر، حتّی «مخالفت با نظام جمهوری اسلامی» نیز نیست، بلکه قصد دشمن، «مخالفت با ایرانِ مستقل و مقاوم» است. این یعنی تعارض ما با آمریکا، بسیار «ریشه‌ای» و «حل‌نشدنی» است.

۳. امّا آیا همۀ جوانان معترض نیز چنین هدف و غایتی دارند؟! روشن است که برخلاف آمریکا، انگیزۀ بخشی از جوانانِ «دانش‌آموز» و «دانشجو»ی شرکت‌کننده در اعتراض‌های خیابانی (که وابستگیِ گروهکی و سیاسی نداشته‌اند)، «سبک زندگی» بود. آنها در اثر ولنگاری فرهنگی و فقر معرفتی و هیجان‌زدگی، طعمۀ سبک زندگیِ غربی شده‌اند و با عبور از سطح سیاسی، فقط خواهان «سبکِ زندگیِ متفاوت» هستند. در این سبک زندگی، «کشف حجاب» و «برهنگی» را باید حلقۀ آغاز یک زنجیرۀ فرهنگی انگاشت که به سوی اباحی‌گریِ عملی و لاابالی‌گریِ اخلاقیِ هرچه بیشتر سوق خواهد یافت. این جمع اندک تصوّر می‌کنند که با فشار خیابانی می‌توانند به مطالبۀ خود دست یابند.

۴. راهکار مواجهه با این عدّه (و نه همگان)، نه «شدّت امنیتی» و «غلظت قضائی» است، نه «رهاسازی مسألۀ حجاب» و «وانهادن کارِ پلیس امنیت اخلاقی». باید در متن «گفتگوی واقعی و جدّی» با اینان، همۀ سخنان‌شان را شنید و حکمت حجاب را با استدلال، اثبات کرد و امراض اخلاقی را علاج نمود و زمینه‌های بیرونی و غیرفرهنگی و غیرمعرفتی را برطرف کرد. ما با یک جماعت مبتلا به «آسیب اجتماعی» روبرو هستیم و باید از این دریچه به آنها بنگریم. در پایان این سازوکار، بسیاری از آنها از جریان اعتراض، کناره‌گیری خواهند کرد و البتّه کسانی نیز خواهند ماند. آنان که ماندند را باید به واسطۀ «اقتدار قانون»، وادار به تمکین داد.

۵. بنابراین، هرگز چنین نیست که رهبر انقلاب، از مسألۀ «حجاب» عبور کرده باشد. این برداشت، نافی مواضع پیشین ایشان است. ایشان، حجاب را «نمادِ هویّتیِ زن مسلمان» می‌داند؛ یعنی افزون بر حکم اوّلی (فراموقعیّتی)، از این زاویۀ نوپدید (مستحدثه) و در چهارچوب حکم ثانوی (موقعیّتی) نیز به حجاب می‌نگرد که حجاب به «نماد» و «نشانه» تبدیل شده و معرّف «استقلال فرهنگیِ جامعۀ اسلامی» و شاخص «مرزبندی با دیگری‌های فرهنگی» و حاکی از «عزّت زنِ مسلمانِ کنونی» است.

۶. در ماجرای هسته‌ای، رهبر انقلاب تصریح کرد که اتهام حرکت نظام به سوی ساخت سلاح هسته‌ای، «دستاویزِ دشمن» است و حتّی چنانچه نظام از این صنعت «عقب‌نشینی» کند، باز «فهرست مفصّلی از بهانه‌های دیگر» را روی میز قرار خواهند داد، از جمله عمق منطقه‌ای، صنعت موشکی، نظارت استصوابی و ... . اگر در آنجا، «برجام یک» و «برجام دو» و «برجام سه» در میان بود، در اینجا نیز «برجام‌های متعدّد فرهنگی» در میان هستند که پس از هر قدم «عقب‌نشینیِ» ما، مطرح خواهند شد. چنانچه باور ندارید، از «حجاب الزامی» عقب‌نشینی کنید تا چندی بعد، «مطالبۀ ضدّفرهنگیِ دیگر»ی پیش روی نظام قرار بگیرد. فقط کافی‌ست وارد این «بازیِ طرّاحی‌شده» بشوید و آن را «آغاز» کنید و به جبهۀ دشمن، نشان دهید که «فشار» و «تحمیل» و «فضاسازی»، کارساز است. در برابر روایت‌سازی‌های دشمن، تنهاوتنها باید «مقاومت» کرد؛ آن هم از طریق «آفریدنِ ضدّروایت‌ها» و «حسّاسیّت به خطوط قرمزِ ارزشی».

۷. غفلت نکنیم که در اینجا، «سکوت» نیز به معنی عقب‌نشینی است. نگفتن و نهفتن ارزش‌ها، آنها را «مهجور» و «متروک» می‌سازد. دین، همۀ دین است و نباید به بهانه‌های ناصواب و دشمن‌ساخته، مجال «فتح سنگر به سنگر» را به دشمن داد. این عقب‌نشینی، نگه‌داشتن موقعیّت‌های دیگر نیست، بلکه نشان‌دادن منطق پیشرویِ تدریجی و گام‌به‌گام به دشمن است.

*فعال فرهنگی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام نتایج آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی/مهارت محور شدن واقعی دانشگاه ها/اعلام زمان برگزاری آزمون‌های دانشجویان علوم‌پزشکی/نقش مهم دانشگاه‌ها در مدار «گره‌گشای
۱۰ والپیپر از پانداهای دوست‌داشتنی برای رایانه +دانلود
۱۰ والپیپر از بامبوهای زیبا برای رایانه +دانلود
معرفی ۷ برنامه ویرایش عکس مناسب دانشجویان رشته عکاسی +جزئیات
آموزش بازیابی تصاویر حذف‌شده از کارت‌های حافظه
امضای اولین توافق‌نامه هوش مصنوعی در بین آمریکا و اروپا
تفاوت گوشی‌های فیک آیفون با نسخه اصلی
تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت داده در منطقه در آینده ای نزدیک
آغاز به کار تولید قطعات محصولات اپل در هند
انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی اپل برای مدل‌های قدیمی آیفون و مک بوک
گوگل دیگر از ایمیل‌های سیاسی در برابر فیلترهای اسپم جیمیل محافظت نخواهد کرد
نرخ سود بانکی تغییر کرد
زنگ خطر برای عبدالحمید به صدا درآمد/ مشاور عبدالحمید بازداشت شد
حمایت از نخبگان غیرایرانی علاقه‌مند به فعالیت در کشور
تبدیل متن به موسیقی توسط هوش مصنوعی جدید
چینی‌ها به دنبال تولید نسخه خود از ChatGPT
ساختار شبکه‌های اجتماعی، عامل انتشار اطلاعات غلط
فیلم| پاسخ دندان‌شکن نوجوان فلسطینی به خبرنگار صهیونیست
دستگیری۳ متهم آتش سوزی عمدی و شعارنویسی در نکا
ایران پیشرفت‌های هسته‌ای را متوقف نمی‌کند
مصوبه رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین مبهم است
مصوبه رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین مبهم است
اعلام نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری بهمن ۱۴۰۱
وزیر آموزش و پرورش به مجلس رفت
نوری: آموزش و پرورش تنها مسئول رواج کتاب نیست
زمان اجرای قانون رتبه‌بندی برای معلمان
وزیرعلوم: کارنامه دانشی سودمند مولود برنامه هدفمند است
از دسترسی‌های خطرناک تا درآمدهای هزار میلیاردی
اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی با تمرکز برنهادهای داوطلبانه دانشجویی
افراد، فراتر از فرایند حل مسأله درگیر فرایند تصمیم‌گیری نیز باشند
عضو شورای مرکزی اتحادیه تحکیم وحدت: طرح دارویار به درستی اجرا نشده است
فعال دانشجویی: سند مکتوب طرح دارویار در دسترس عموم قرار بگیرد
بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران خطاب به سران قوا: طرح مولد سازی را مجددا بررسی کنید
بیش از ۱۹ هزار اثر علمی به اولین جشنواره علمی شهید چمران ارسال شده است
نخبگان باید فراتر از فرایندحل مسئله درگیر فرایند تصمیم‌گیری باشند
واکنش نماینده مجلس به عدم پرداخت حقوق معلمان
ضوابط گزینش در آموزش و پرورش چیست؟ /ماجرای رد صلاحیت معلمان در گزینش به دلیل سهل‌انگاری در نماز
اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی با تمرکز بر نهادهای داوطلبانه دانشجویی
۱۳ بهمن آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۴۰۲
کارگاه «آشنایی با انتخاب واحد» برگزار می‌شود
وکیل خانواده چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ چطور یک وکیل بگیریم؟
شائبه وزارت علوم عراق درباره اعتبار مدرک پردیس‌های خودگردان رفع شد
نظرسنجی
آیا سهمیه اعضای شورای شهر تهران برای جذب 2 نفر بدون در نظر گرفتن مدرک و سابقه کار همانند یک دختر دهه هشتادی را درست می‌دانید؟




مشاهده نتایج
go to top