تاریخ انتشار: شنبه 1401/08/21 - 19:32
کد خبر: 450208

خزعلی: آمارها از افزایش طلاق می‌گوید

خزعلی: آمارها از افزایش طلاق می‌گوید

نشست هم اندیشی «پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده» با حضور مدیران نهاد های مربوطه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز شنبه در نشست «پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده» اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد گسترش آسیب ها به خصوص در حوزه زنان و خانواده هستیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بنا بوده بسیاری از این آسیب ها مثل طلاق کاهش پیدا کند اما متاسفانه شاهد افزایش آن بودیم و بخشی از آسیب ها مربوط به همین از هم پاشیدگی خانواده می شود و خود طلاق منجر به بسیاری از ناهنجاریها می گردد. 

خزعلی تصریح کرد: در دهه های گذشته اقدامات مناسبی در حوزه آسیب زنان حاشیه نشین و مشکلاتی که بر اثر این آسیب متوجه جامعه می شود، شکل نگرفته است و بسیاری از اقدامات باید به گونه ای طراحی شود که این موضوع را با واقعیت‌های موجودش بشناسیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه عنوان کرد: برنامه هفتم با این دیدگاه که خانواده، محور قرار بگیرد و هر مسئله ای که منجر به آسیب به خانواده می شود مورد توجه قرار بگیرد و برای آن برنامه ریزی شود تا از آسیب بیشتر پیشگیری  شود، باید تدوین گردد.

خزعلی عنوان کرد: حوزه زنان حاشیه نشین و آسیب دیده در چند بخش قابل تقسیم است و لازم است شرح وظایف و تقسیم کاری که به هریک از دستگاه ها واگذار می شود به صورت مشخص و با نگاه ویژه آن دستگاه اجرایی باشد. این شرح وظایف دستگاه ها باید طبق برنامه حوزه پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده طراحی و اجرایی شود که نیاز به هماهنگی لازم بین دستگاه ها را دارد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: حوزه پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده مربوط بخش های فرهنگی، آگاهی سازی و درمان است که هریک متعلق به یکی از دستگاه‌ها شامل وزارت کشور وزارت ارشاد ، صدا و سیما بهزیستی ، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ... است و این نیاز به هماهنگی بین دستگاهی دارد. 

وی ادامه داد: نیاز است در حوزه پیشگیری، درمان و مجازات برنامه های وسیع‌تر و سازمان‌یافته‌تری تدوین شود. همچنین با توجه به اسناد بالادستی که در برنامه ششم و سند تحول آمده است برنامه هماهنگی بر عهده معاونت ریاست جمهوری در امور زنان گذاشته شده و معاونت وظیفه دارد در برنامه ریزی و نظارت بر آسیب های امور زنان و خانواده ورود نماید.

آسیب های اجتماعی امروز به نبود اشتغال باز می گردد

در ادامه این نشست حمیدرضا علی اکبری مدیر کل خدمات مددکاری کمیته امداد اظهار داشت: همه موارد آسیب های اجتماعی در شرایط امروز به اشتغال باز میگردد. 

وی ادامه داد: تا زمانی که اشتغال را برای گروه های آسیب دیده ایجاد نکنیم این موضوع رفع نمی شود و نیاز است رصد شود تا چه حدودی برای آنها اشتغال ایجاد کرده ایم. 

مدیر کل خدمات مددکاری کمیته تصریح کرد: مسئله آموزش در ایجاد اشتغال بسیار اهمیت دارد و با رویکرد ایجاد اشتغال در کنار یکدیگر قرار گیریم و تا پایان سال، 1000 شغل برای زنان سرپرست خانوار و یا در معرض آسیب ایجاد کنیم.

 آماده ارائه مجوز به سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان آسیب دیده هستیم

محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز تصریح کرد: یک شناسایی انجام دادیم که دختران در معرض آسیب در کدام دسته هستند. که دریافتیم خانواده های در معرض آسیب پدر یا هر دو والد معتاد و خودکشی اعضای خانواده دارند و ... که بانک اطلاعات آن موجود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر وارد موضوع نشویم به اهدافی که داریم نمیرسیم. هر تعداد مراکز غیر دولتی و مردم نهاد که به دنبال مجوز و یارانه در حوزه زنان آسیب دیده هستند بهزیستی همکاری کرده و در تمام استان ها مجوز اضافه می شود و خدمات لازم داده می شود. 

نمی‌توانیم آسیب های اجتماعی را یک شبه حل کنیم

سمانه زمانی مدیر کل بهزیستی تهران نیز در این نشست عنوان کرد: ما نمی توانیم آسیب های اجتماعی را یک شبه حل کنیم زیرا در طول زمان شکل می گیرند و نیاز به حمایت دارند.

وی ادامه داد: دستگاه ها باید با ضمانت کافی در حوزه زنان آسیب دیده داشته باشند. متاسفانه تا زمانی که اعتبار لازم را داریم اقدامات را انجام می‌دهیم و زمان پایان اعتبار عملیات را رها میکنیم که کاهش آسیب قابل قیاس با پیش از کاهش نیست و آسیب را بیشتر می کند.

زمانی تاکید کرد: بهزیستی 431 مرکز مشاوره در تهران دارد که می تواند در اختیار این حوزه قرار دهد. 

نیاز به فرهنگسازی لازم در حوزه آسیب داریم

جواد شعبانی قائم مقام مرکز طرح،برنامه و ارزیابی صدا و سیما در ادامه این نشست گفت: فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در حوزه آسیب اجتماعی زنان وظیفه صدا و سیما است که به دلایل مختلف کوتاهی شده است اما فرهنگسازی دو گام موج آفرینی و جریان سازی را دارد تا به فرهنگسازی برسیم.

وی ادامه داد: موج آفرینی و جریان سازی خاصی در حوزه زنان آسیب دیده اتفاق نیافتاده است اما همراهی و هماهنگی می توانیم موج آفرینی لازم را انجام دهیم و سپس جریان سازی و به فرهنگ ایجاد شود. 

راه حل اصلی تقویت حس ارزشمندی است

حسین اسدی نماینده از سوی وزارت ارشاد ادامه داد: در این حوزه باید زنان احساس ارزشمندی کنند و راه حل اصلی تقویت حس ارزشمندی است.

وی ادامه داد: مطلوب است تقویت حس مادرانه ، الگو سازی و توانمند کردن حس مادرانه صورت گیرد و نهادها هم برای تسهیل گری و زیر ساخت های لازم را تهیه کند.

همچنین در این نشست هم‌اندیشی اکبر رجبی مدیر عامل موسسه طلوع بی نشان ها، مشاور زنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس اداره آسیب های اجتماعی کمیته امداد، رییس گروه سلامت روان وزارت آموزش و پرورش، مدیر کل دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران، رییس گروه مطالعه انجمن آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، رییس مرکز اختلالات جنسی و دبیر فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top