تاریخ انتشار: شنبه 1401/08/21 - 20:23
کد خبر: 450221

تغییر کاربری ۹۰۰ واحد در دانشگاه‌ها به خوابگاه متاهلی

 تغییر کاربری ۹۰۰ واحد در دانشگاه‌ها به خوابگاه متاهلی

معاون وزیر علوم گفت: موضوع خوابگاه‌ها از سال گذشته در وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت؛ به همین منظور تعداد خوابگاه‌های متاهلی در حال حاضر به یک هزار و ۵۰۰ خوابگاه رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سازمان امور دانشجویان، هاشم داداش‌پور درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون جوانی جمعیت و تمهیدات دیده شده برای دانشجویان متأهل گفت: با توجه به افزوده شدن مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌ها از دهه ۸۰ به بعد، ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها افزایش یافت، اما با آغاز این روند متأسفانه اقداماتی در خصوص افزایش و بهبود شرایط خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های کشور رخ نداد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، حدود یک هزار و ۲۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود داشت در حالی که میزان تقاضا حدود ۸۷ هزار نفر است.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: از سال گذشته در وزارت علوم با توجه به رویکرد دولت سیزدهم این موضوع را مورد توجه قرار گرفته است، به همین منظور تعداد خوابگاه‌های متاهلی در حال حاضر به یک هزار و ۵۰۰ خوابگاه رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۵۰ دانشگاه به موضوع خوابگاه‌های متاهلی ورود پیدا کرده‌اند که بر اساس آن، در دانشگاه‌ها حدود ۹۰۰ واحد تغییر کاربری داده‌اند و ۲۵۰۰ واحد نیز به ایجاد خوابگاه‌های متاهلی اقدام کرده‌اند.

داداش‌پور افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و پیش رو، انتظار این است که در سال آینده حدود ۵۰۰۰ واحد، خوابگاه متاهلی وجود داشته باشد، اما با توجه به افزایش دانشجویان و تقاضای پیش رو این عدد بسیار پایین است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در خصوص افزایش خوابگاه‌های متاهلی دو مانع وجود دارد، گفت: در قانون جوانی جمعیت ذکر شده است که اگر ساخت و سازی انجام می‌شود دولت باید بخشی از منابع مالی آن را تأمین کند و از طرفی لازم است بانک‌ها تمهیداتی را برای ساخت این نوع خوابگاه‌ها اعتبار لازم را به دانشگاه‌ها ارائه دهند.

داداش‌پور ادامه داد: همچنین در قانون مربوطه دو بند اضافه شده است که به موجب آن به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است تا ۱۰ درصد از درآمد‌های اختصاصی دانشگاه و ۱۰ درصد از طرح‌های عمرانی خود را به مسئله خوابگاه‌های متاهلی اختصاص دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مشکلی که وجود دارد این است که متأسفانه دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی قابل توجهی که از طریق آن بتوانند به خوابگاه‌های متاهلی اختصاص دهند ندارند، اظهار کرد: به همین منظور حدود یک ماه پیش وزیر علوم تحقیقات و فناوری و وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن قرار شد در طول ۴ سال آینده در مجموعه دانشگاه‌های کشور حدود ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته امیدوارم در سال‌های آینده تعداد خوابگاه‌های متاهلی به اندازه‌ای برسد که پاسخگوی تقاضای دانشجویان متأهل باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top