تاریخ انتشار: شنبه 1401/08/28 - 19:59
کد خبر: 450989

قاسم ‌پور: در تشریح جایگاه زن در گفتمان انقلاب برای نسل جوان کم‌کاری کردیم

قاسم ‌پور: در تشریح جایگاه زن در گفتمان انقلاب برای نسل جوان کم‌کاری کردیم

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: متاسفانه الگوی موفق جایگاه زن در گفتمان انقلاب را در اوج بی‌هنری و غفلت به نسل جوان معرفی نکردیم و نقش موثری که باید در حوزه هویت‌بخشی ایفا می‌‌شد صورت نگرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، فاطمه قاسم‌پور عصر امروز در نشست تبیینی «زن، زندگی، آگاهی» گفت: مدرنیزاسیون حضور اجتماعی و نقش‌آفرینی زنان در کشور فارغ از ارزش‌های ساری و جاری که جامعه ایرانی بر اساس تعلقات و آموزه‌های اسلامی دارد دنبال می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس افزود: جریان زن سنتی نیز در کنار این مدرنیزاسیون دنبال می‌شود که ارزش‌های زن سنتی مانند خانه‌داری برای جامعه اسلامی پذیرفته است.

وی ادامه داد: اگر تاریخ قبل از انقلاب را مطالعه کنیم خواهیم دید که زن سنتی هم در جامعه ایرانی نقش داشته است و زنان برای ایجاد بانک ملی از طلای خود گذشتند و سرمایه آن را ایجاد کردند و در ماجرای تنباکو، ماجرای تبریز و غیره زنان سنتی بسیاری نقش‌آفرینی کرده‌اند.

گفتمان سوم برای زن بعد از انقلاب شکل گرفت

قاسم‌پور با بیان اینکه در انقلاب اسلامی با رویکرد امام دو گفتمان قبلی از زن با هم گره خورد، توضیح داد: در گفتمان سوم زن ایرانی زنی معرفی شد که در کنار حفظ ارزش‌های خانوادگی حضور پرشور اجتماعی نیز دارد که دال مرکزی گفتمان انقلاب در خصوص زن همین مسئولیت اجتماعی است مانند مادران شهدا، زنان ورزشکار و مادر خانه‌داری که فرزند تربیت می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همه ما محصول این گفتمان سوم هستیم و اینکه امروز شورای ائتلاف از زنان دعوت می‌کند تا در شرایط حساس در مورد مسائل کشور صحبت کنند نتیجه همین گفتمان است.

وی افزود: متاسفانه الگوی موفق گفتمان سوم را در اوج بی‌هنری و غفلت به نسل جوان معرفی نکردیم و نقش موثری که باید در حوزه هویت‌بخشی ایفا می‌‌شد صورت نگرفت.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس بیان داشت: تکلیفمان را نسبت به دهه هشتادی‌ها آنگونه که باید ایفا نکردیم و نه در کتب، نه در مدارس و نه در فضای رسانه مطالبی که باید آموزش داده می‌شد گفته نشد.

قاسم‌پور افزود: نتیجه این غفلت آن است که امروز تعریف‌هایی که از شاخصه حوزه زنان شنیده می‌شود با آنچه که در انقلاب متولد شده فرسنگ‌ها فاصله دارد که باید آن را به جا می‌آوردیم و کام جوانان را با دستاوردهایمان شیرین می‌کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی گفتمان سوم زن، یعنی اینکه زن مسلمان نسبت به همه مسائل اساسی مسئولیت دارد و این مسئولیت را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: مجرای پیگیری این مسئولیت‌ها جریان اجتماعی است که این مسئولیت‌های اجتماعی فرصت‌هایی هستند که تبدیل به جریان اجتماعی نشده‌اند و نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

جمهوری اسلامی مهمترین چالش نظم جهانی 

قاسم‌پور با بیان اینکه فتنه‌ها و حوادث تلخ اخیر علل متفاوتی دارد، تصریح کرد: استکبار دنبال ایجاد نظم جهانی است که جمهوری اسلامی یکی از مهمترین چالش‌های این نظم است زیرا که رویکرد آن همان رویکرد استعمار ولی با شکل جدیدی است و به دنبال این است که همه مستعمره باشند ولی جمهوری اسلامی ایران استقلال را به عنوان عنصر مهم و بخشی از هویت خود می‌داند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: زمانی که با نظم جهانی مقابله کنی استکبار آرام نمی‌نشیند و نظام جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشد، پس مراقب باشیم در چه فضایی قرار گرفته‌ایم هر چند که هرچه می‌گذرد چالش دشمنان برای نظام و کشور بیش از پیش آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار این چالش‌ها ما نیز ضعف‌های داریم، افزود: جامعه در حال حاضر مسائل اقتصادی و اجتماعی جدی دارد که حقوق انسانی و معیشتی را به چالش کشیده است که بخشی از آن به همان چالش اول در دهه اخیر بازمی‌گردد.

قاسم‌پور به کم‌کاری در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: عدم ارتباط لازم با جامعه و عدم توسعه انقلاب فرهنگی در دولت گذشته بسیار مشهود است به طور مثال مطالبات حوزه حجاب یک سلسله زنجیره‌ای دارد که بسیاری از آن کار فرهنگی است و ترک فعل زیادی از طرف دستگاه‌ها در این زنجیره مشهود است که همین کم‌کاری‌ها سبب اعتراضات مردم می‌شود و حل آن همیاری جبهه انقلاب در کنار اقدامات دولت و مجلس در عرصه‌های مختلف را لازم دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top