تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/09/02 - 11:27
کد خبر: 451473

فحاشی دانشجو در تاریخ اعتراضات دانشگاه تهران بی سابقه بود

فحاشی دانشجو در تاریخ اعتراضات دانشگاه تهران بی سابقه بود

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: اگر دانشجویانی پیدا شوند که از انتقادات و اعتراضات داخلی فیلم بگیرند و برای رسانه‌های بیگانه بفرستند، باید با آن ها برخورد شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، عبدالرضا سیف، درباره وضعیت برگزاری کلاس های آموزشی دانشکده ادبیات با توجه به وقایع اخیر گفت: برخلاف برخی تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه بحمدالله دانشگاه تهران و دانشکده ادبیات این روزها با حضور دانشجویان و اساتید محل تعامل علمی و برگزاری کلاسهای تخصصی در رشته‌های مختلف است. همه فعالیتهای آموزشی و حتی فعالیت های جنبی به روال سالهای گذشته در حال انجام است و مجموعه دانشگاه تهران همان مسیری را که در طول دهها سال بعنوان پیشتازی علم و معرفت و اخلاق طی کرده، همچنان ادامه می دهد و امیدوارم در ادامه این راه مقدس، روز به روز بر توفیقات دانشگاه و دانشکده افزوده شود.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران همچنین درباره ناآرامی های هفته های اخیر در دانشگاه تهران نیز گفت: از نظر بنده دانشگاه محل تعاطی افکار و تضارب اندیشه‌هاست و دانشگاه تهران هم از ابتدای شکل گیری خود بعنوان اولین دانشگاه مدرن و نماد دانشگاههای ایران تا امروز این نقش را بخوبی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: البته دانشگاه تهران بعنوان پیشرو و طلیعه‌دار حرکتهای ریشه‌دار اجتماعی پیوسته در طول تاریخِ پرافتخار خود محل گفتگوهای انتقادی و حتی اعتراض هم بوده است؛ اما این اعتراضات همواره مرزهای قانون و اخلاق را پاس داشته و اعتراضی فاخر و دانشگاهی و در شان دانشجویان بوده است.

اعتراضات دانشگاه تهران در مقطع پیروزی انقلاب مرزهای اخلاق را حفظ کرد

سیف در ادامه تصریح کرد: بنده به تاریخچه دانشگاه تهران مراجعه کردم و دیدم حتی در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی که یک نظامِ مورد حمایت غرب به دست مردم درحال اضمحلال بود، اعتراضات و تجمعات و تظاهرات در محیط دانشگاه تهران همواره مرزهای اخلاق را حفظ کرده و بنده در هیچ مقطعی از تاریخ دانشگاه نشنیدم و نخواندم که در جریان اعتراضات از دانشجویان هتاکی و فحاشی شنیده شود.

وی ضمن اشاره به این مطلب که این محیط و این مکان از این جهت مقدس است که مرجع نگاه و اعتماد و اطمینان مردم است، بیان کرد: بسیاری از مردم نگاه می کنند ببینند دانشجویان دانشگاه تهران که سرآمد فرهنگ و علم و دانش هستند، چگونه به یک مقوله انتقادی واکنش نشان می دهند و آن را بعنوان یک نماد فرهیختگی الگو قرار میدهند؛ اما در جریانات اخیر متاسفانه معدودی از افراد در میان دانشجویان بودند که آنها را به بیان واژگان آلوده و نامناسب تشویق می کردند و برخی از دانشجویان نیز به تبع کم تجربگی در زمینه‌های اجتماعی از این افراد تقلید کرده و محیط مقدس دانشگاه تهران را به الفاظ پلیدی آلودند که هرگز در تاریخ این دانشگاه سابقه نداشته است.

سیف با ابراز ناراحتی نسبت به طنین واژگان نامیمونی در محیط دانشگاه گفت: در فرهنگ ما ناسزا گفتن در هیچ زمان و مکانی جایز نیست و جایگاهی ندارد. اینطور راحت فحاشی کردن و ناسزا گفتن، ویژگی جریانی است که اخیرا با حمایت بیگانگان آغاز شد و به لطف خدا با پایمردی فرهیختگان رو به زوال است.

دانشگاه تهران همواره پیشرو تحولات اجتماعی بوده است

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران همچنین درباره نحوه اعتراض دانشجویان در دانشگاه گفت: بنده توقع ندارم که محیط دانشگاه نسبت به رخدادهای اجتماعی بی‌تفاوت باشد. زنده بودن دانشگاه به همین واکنشهای درست و موثر است. اگر با تاریخ دانشگاه تهران آشنا باشید میدانید که این دانشگاه همواره پیشرو و پیشگام تحولات اجتماعی بوده؛ اما حرف بنده این است مهمترین مشخصه همه این حرکت های اصلاحی و انتقادی، همیشه ابتنای آنها بر تفکر و اندیشه و استقلال رای بوده است.

وی با اشاره به تاثیرات رسانه های بیگانه در راهبری اعتراضات گفت: این خیلی بد است که حراست دانشگاه دو شب قبل از هر ناآرامی پیش بینی آن را بکند و وقتی از مسئولانش بپرسیم چطور به این نتیجه رسیدید، بگویند شبکه‌های رسوای خارجی مثل «ایران اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی» برای فلان روز فراخوان داده‌اند و اتفاقا این پیش بینی‌ها هم درست از آب دربیاید و در همان روزِ فراخوان، عده‌ای از دانشجویان بعنوان اعتراض شروع به هتاکی و فحاشی به ارکان مملکت بکنند و انتظار هم داشته باشند که هیچکس به آنها نگوید بالای چشمتان ابروست.

سطح دانشجوی دانشگاه در حد پادوی شبکه های بیگانه تنزل یافت

سیف ضمن بیان اینکه این اعتراضات سطح دانشجوی دانشگاه را در حد یک پادوی شبکه‌های بیگانه تنزل داده و این برای همه کسانی که نسبت به دانشگاه و منزلت دانشگاهی حساسیت دارند، غیرقابل تحمل است، گفت: البته حساب اکثریت دانشجویان از این عده جداست و اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان دانشگاه تهران و سایر دانشگاههای کشور از شکل گیری چنین فضایی و از این درافتادن معدود همکلاسی‌هایشان در ورطه ابتذال ناراحت و نگرانند.

وی در ادامه تاکید کرد: اعتقاد بنده این است اگر کسی می خواهد در محیط دانشگاه به یک مقوله اجتماعی انتقاد یا حتی اعتراض کند باید به سنت ۹۰ ساله دانشگاه پایبند بماند و متفکرانه و اندیشمندانه و درچارچوب اخلاق و قانون انتقاد و اعتراضش را بیان کند. اعتقاد شخصی بنده این است که امروز با سخنانی که از مقام عظمای ولایت شنیدیم که استمرار جریان اخیر را به پادوهای بیگانگان نسبت دادند، حجت بر همه تمام است. اگر کسی اعتراضی به روندهای اجرایی دارد، باید مسیرش از کسانی که به خواست دشمنان و به دعوت آنها به خیابان می‌آیند، عوض کند.

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با بیان اینکه نظر شخصی بنده این است که در دانشگاه هم دیگر نمیتوان گفت که افرادی که شروع به اغتشاش و ناسزا گفتن و فحاشی می کنند، دانشجویان منتقد و معترض هستند، خاطرنشان کرد: انتقاد و اعتراض مسیری دارد که از اغتشاش و آشوب کاملا جداست. امروز مسیر مورد هدایت دشمن، مسیر خصومت و دشمنی است و هر کسی در این مسیر حرکت کند باید هزینه‌های آن را هم بپردازد.

سیف همچنین درباره اعتراضات دانشجویان دانشکده ادبیات به مدیریت او توضیح داد و گفت: من اعتقاد دارم که انتقاد و حتی اعتراض در مسائل اجرایی و صنفی حق مخاطب است. بنده بعنوان مدیر وظیفه دارم به همه مخاطبانم پاسخگو باشم و این پاسخگویی در عمل باید به اثبات برسد. ما در جریان انتقاداتی که مطرح شده بود، بعضی موارد را که واقعا جنبه اجرایی داشت بررسی کردیم و در مواردی هم اقدامات لازم برای رفع مشکلات انجام شد. بحمدالله این سال تحصیلی هم با افتخار آغاز شد و با وجود اینکه ما در حال مقاوم سازی دانشکده هستیم و محدودیت های مکانی هم در این روند ایجاد شده، اما همکاری دانشجویان باعث شده که هم کار مقاوم سازی برای صیانت از جان دانشجویان به خوبی پیش برود و هم کلاسها بدون وقفه و مشکل برگزار شود.

وی از فعال کردن معاونت دانشجویی و ارتباط خوب این معاونت با دانشجویان خبر داد و گفت: معاون دانشجویی دانشکده همزمان با آغاز سال تحصیلی مستقر شده و با توجه به اینکه از اساتید خوشنام هم هست، ارتباط بسیار نزدیکی با دانشجویان برقرار کرده است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد به بار نشستن ثمرات این ارتباط موثر هم باشیم. البته بنده هرگز مدعیِ فقدان هرگونه ایراد و اشکال در دانشکده نبوده و نیستم. در همه دوره‌ها و در همه عرصه‌ها ایراد و اشکال حتما وجود داشته و دارد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت: معتقدم که فقط دیکته نوشته نشده، غلط ندارد. هیچ دستگاه عریض و طویل آموزشی و حتی اداری در هیچ جای دنیا نیست که مخاطبانش یکصدا به آن نمره بیست بدهند و این مفهومش آن است که سلایق در عرصه اجرا متعدد و متفاوت است و یک مدیر نمی تواند همه سلایق را بطور کامل تامین کند؛ اما وظیفه مدیر اداره مجموعه بشکلی است که بیشترین فرصت و کمترین آسیب را ایجاد کند و تلاش بنده و همکارانم در طول مدتی که این وظیفه را بعهده گرفته‌ایم همین بوده است.

برخورد با دانشجویانی که برای رسانه های بیگانه فیلم می فرستند

سیف با اشاره به اینکه اعتقاد قلبی من این است که ما با دانشجویان و اساتید و کارمندان دانشگاه تهران یک خانواده هستیم که پیوند خانوادگی ما بعنوان «دانشگاه تهرانی» ناگسستنی است، گفت: البته مثل همه خانواده‌ها ممکن است اختلاف نظراتی هم با یکدیگر داشته باشیم که باید در محیطی آرام و بیانی منطقی دیدگاههایمان را بیان کنیم و با یکدیگر به تعامل برسیم. بنظر من مسائل درون خانواده دانشگاه تهران به هیچ عنوان نباید به بیرون سرایت کند و اگر کسانی پیدا شوند که از انتقادات و اعتراضات داخلی فیلم بگیرند و برای رسانه‌های بیگانه بفرستند باید با آنها بعنوان کسی که کیان خانواده دانشگاه تهران را به چالش می کشد، برخورد شود.

وی درباره حجاب دانشجویان در دانشگاه نیز توضیحاتی را ارائه و بر رعایت قانون تاکید کرد و گفت: ملاک اعمال و رفتار ما در محیط‌های عمومی و اجتماعی باید قانون باشد؛ در غیر اینصورت بقول معروف «سنگ روی سنگ بند نخواهد شد». در مقوله حجاب در محیط‌های عمومی و اجتماعی باید قانون رعایت شود و قانون هم به ما اجازه «کشف حجاب» درباره خانمها را نمیدهد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم ادبیات دانشگاه تهران ادامه داد: از همه دانشجویان درخواست می کنم که در این مورد هم مثل سایر مواردی که خودشان مطالبه‌گر اجرای قانون برای تامین منافع فردی خودشان هستند، در این زمینه هم به قانون تمکین کنند. در واقع دانشجوی فرهیخته دانشگاه تهران باید بداند که نمی توان به قانون نگاه گزینشی داشت و جایی که منافع فردی ما در میان باشد، خواهان اجرای قانون باشیم و جایی که پای هنجارهای اجتماعی در میان باشد، از قانون عدول کنیم.

وی در ادامه توضیحاتی درباره رویه دانشکده در ارتباط با غیبت برخی دانشجویان در کلاس ها ارائه کرد و گفت: ما به معاونت آموزشی گفته‌ایم که در چارچوب مقررات و حتی گاهی فراتر از آن هم بیشترین مدارا و همراهی را با دانشجویان داشته باشند. البته درباره غیبت غیرموجه از کلاس این موضوع صادق نیست؛ چراکه بنده معتقدم وظیفه ذاتی دانشجو درس خواندن است و هیچ تکلیف دیگری هرچقدر هم که مهم باشد، نمیتواند جای آن را بگیرد. همانطور که وظیفه استاد هم حضور در کلاس و تدریس و اداره کلاس است. بنابراین دانشجو اگر در کلاس حاضر نباشد و این عدم حضور هم دلایل موجهی نداشته باشد و مکرر هم باشد، اساسا دانشجو را از جایگاه دانشجو بودن خارج میکند.

وی ضمن بیان این مطلب که دانشجویی که به دانشگاه بیاید اما سر کلاس حاضر نشود، همه امکانات بیت‌المال را که با هزینه‌های سنگین برای او فراهم شده، هدر می دهد و این آسیبی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد یا با مدارا رفتار کرد، افزود: در نشستی که با دانشجویان جدیدالورود داشتم گفتم که حضور در کلاس اوجبِ واجبات برای هر دانشجوست و دانشجویی که بدون عذر موجه این واجب را ترک کند، باید طبق مقررات با او رفتار شود. بخصوص در دانشگاهی مثل دانشگاه تهران که آرزوی هر جوانی است که دانشجوی آن باشد، هدر دادن امکان حضور در کلاس و رشد و پیشرفت علمی هیچ توجیه منطقی و قابل قبولی ندارد.

سیف در پایان تاکید کرد: البته اینکه عده‌ای فکر کنند که چون تعداد غایبان غیرموجه در یک کلاس بیش از یکی دو نفر است و تنها نیستند، پس این موضوع برای آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اینهم کاملا برداشتی اشتباه است؛ اعمال و اجرای قوانین هرگز در هیچ جامعه‌ای تابع تعداد متخلفان نبوده و در محیط دانشگاه و دانشکده ادبیات نیز چنین خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top