تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/09/03 - 16:06
کد خبر: 451639

نکات مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری هنگام خرید و فروش زمین

نکات مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری هنگام خرید و فروش زمین

خیلی ها فکر می کنند قولنامه یا سفته سند خانه است اما حقیقت این است که قولنامه فقط کاغذی است که سند رسمی محسوب نمی شود. اسناد رسمی اسنادی هستند که مورد تایید دولت و نهادهای قضایی است و از آنجایی که قرارداد توسط خریدار، فروشنده و مدیر شرکت که افراد عادی هستند تنظیم می شود، سند رسمی محسوب نمی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ افراد معمولا زمین را برای سرمایه گذاری یا ساخت و ساز خریداری می کند. در هر صورت باید با اطلاعات صحیح وارد پروسه خرید زمین شوید چرا که با کوچکترین اشتباهی ضرر قابل توجهی خواهید داشت. خریدار باید در مورد زمین و موانع قانونی آن اطلاعات لازم را به دست آورد و پس از تحقیقات فراوان و آگاهی کامل اقدام به خرید زمین کند.

انواع زمین

زمین باز

اراضی که قبلاً در آنها عملیات انجام شده و عموماً مورد بهره برداری قرار گرفته یا آماده بهره برداری هستند.

زمین بایر

زمین هایی که قبلاً دارای کاربری خاص بوده ولی به دلیل عدم بهره برداری و یا بهره وری مناسب به مدت 5 سال متروکه بوده اند.

موات

معنای این کلمه مرده و بی جان است. این اصطلاح برای زمین هایی به کار می رود که مورد بهره برداری قرار نمی گیرند. این زمین ها معمولاً به حالت طبیعی رها می شوند و یا هیچ کار ساختمانی روی آن ها انجام نشده است.

نکات مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری هنگام خرید و فروش زمین

  • قبل از انجام معامله، شناسنامه و شناسنامه فروشنده را بخواهید. در این مرحله نام فروشنده و صاحب ملک را روی سند مطابقت دهید. مطمئن شوید که فروشنده مالک است و ملک دیگری را نمی فروشد. در برخی موارد زمین توسط وکیل به فروش می رسد پس باید مدارک مربوط به وکالتنامه را بررسی کنید. در مواردی که فردی دارای وکالتنامه است، از صحت آن به دفتر خانه مراجعه کنید.
  •  
  • از فروشنده بخواهید تا تاییدیه کد پستی را از اداره پست دریافت کند و آن را مبنای قرارداد قرار دهد. هر ملک دارای کدپستی ده رقمی است که توسط اداره پست مشخص شده و در سند رسمی ذکر شده است.
  •  
  • بهتر است در مشاوران املاک قرارداد را به صورت دستی تنظیم نکنید. سوگندنامه باید به صورت آنلاین در سامانه ثبت شده و کد رهگیری برای آن اخذ شود. در این صورت به آن قولنامه می گویند که ارزش و رسمیت بیشتری نسبت به قول خواهد داشت. توجه داشته باشید که صدور کد رهگیری هزینه ای ندارد و مشاوران نباید برای کد رهگیری هزینه ای دریافت کنند. کد رهگیری بر اساس کدپستی و آدرس ملک صادر می شود. 
  • در هنگام معامله حتما به مشخصات زمین یا ملک توجه کنید تا درست باشد. مشخصات ثبت شده باید با مشخصات زمین مورد نظر یکی باشد.
  • خریدار موظف است طبق ساعت توافق شده در روز و ساعت مشخص شده به دفتر خانه مراجعه کند. خریدار باید مابقی وجه را طبق هماهنگی قبلی برای تنظیم سند به فروشنده تحویل دهد. فروشنده باید تمام استعلامات لازم را در مورد ملک قبل از حضور انجام داده باشد. در صورت عدم حضور فروشنده در زمان تعیین شده در منزل، خریدار باید حضور خود را از سردفتر دریافت کند.

قولنامه چیست؟

خیلی ها فکر می کنند قولنامه یا سفته سند خانه است اما حقیقت این است که قولنامه فقط کاغذی است که سند رسمی محسوب نمی شود. اسناد رسمی اسنادی هستند که مورد تایید دولت و نهادهای قضایی است و از آنجایی که قرارداد توسط خریدار، فروشنده و مدیر شرکت که افراد عادی هستند تنظیم می شود، سند رسمی محسوب نمی شود.

ایجاد قولنامه به این دلیل انجام می شود که طرفین معمولاً برای ارائه شرایط معامله به زمان نیاز دارند. خریدار ممکن است به زمان نیاز داشته باشد تا کل مبلغ معامله را آماده کند یا فروشنده برای نهایی کردن وضعیت ملک نیاز داشته باشد. لذا قولنامه ای بین خود تنظیم می کنند تا شرایط معامله و مراحل آن به تفصیل بیان شود. عقد قرارداد خرید زمین و مسکن به این معناست که ملک مورد نظر یک بار معامله شده است.

https://gillim.ir/blog/what-promise-letter/

هنگام نوشتن قولنامه و خرید زمین چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

قبل از انعقاد قرارداد، بهتر است اطلاعات اولیه در مورد قوانین و جنبه های قانونی خرید زمین و مسکن داشته باشید تا احتمال بروز مشکلات بعدی به حداقل برسد. از آنجایی که معامله به صورت مرحله به مرحله انجام می شود، معمولا برخی از اسناد و مدارک خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی در شرکت قرار می گیرد. قبل از نوشتن قولنامه، سند خرید زمین یا خانه را بررسی کنید و کد رهگیری مربوطه را بخواهید.

کد رهگیری کدی است که به هر معامله خرید زمین یا خانه داده می شود تا از صحت معاملات اطمینان حاصل شود. در واقع از طریق کد رهگیری می توانید از آخرین وضعیت ملک مربوطه مطلع شوید و اگر این ملک همزمان به چند نفر فروخته شود، از این موضوع مطلع خواهید شد. به جزئیات سند توجه کنید و تمامی قسمت ها اعم از قسمت های مشترک، مساحت زمین، پارکینگ، تعداد اتاق ها، متراژ و ... را با ملک تطبیق دهید. در صورت رد و بدل شدن چک، مشخصات چک از قبیل شماره سریال، مبلغ و نام طرفین دخیل در معامله باید در این چک ذکر شود. قرارداد باید در سه نسخه تنظیم شود و پس از امضای طرفین و شاهدان آنها، یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد شرکت نگهداری می شود.

معیارهای ارزیابی زمین

یک سند

سند زمین باید همان مشخصات زمین نشان داده شده به مردم باشد. علاوه بر این، همه موارد باید در بخش نمایه مالک تأیید شوند.

منطقه بندی

کاربری هر منطقه بر اساس پهنه بندی تعیین می شود. منطقه بندی نوع ساخت و ساز ساختمان، عملیات مجاز و حتی تعداد ساختمان ها را تعیین می کند. زمین ها دارای اهداف مختلفی مانند مسکونی، تجاری، صنعتی و کشاورزی هستند. این مناطق می توانند در طول سال ها تغییر کنند و ارزش زمین را افزایش یا کاهش دهند.

ویژگیهای فیزیکی

ویژگی های فیزیکی در واقع تأثیر زیادی بر ارزش ملک دارند. این ویژگی ها شامل دسترسی و جاده های اطراف زمین، قرار گرفتن زمین در مسیر سیلاب و محیط اطراف زمین است.

کاربری

بسیاری از قطعات به دلیل کاربری مورد نظرشان برای ساخت و ساز مورد نظر خریدار مجاز نیستند. گاهی وسعت زمین با نیت یا خواسته مشتری یکی نیست. به عنوان مثال، زمین ممکن است برای ساخت یک کلبه بسیار کوچک باشد

محدودیت ها

نبود امکانات لازم مانند آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب شهری از دیگر مشکلات احتمالی زمین است. اگر زمین این امکانات را نداشته باشد ممکن است بعدا در تامین آن با مشکلات زیادی مواجه شوید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top