تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/09/08 - 08:28
کد خبر: 452176

بازی ایران و آمریکا تمام نگاه‌های دنیا را به خود جلب کرد؛

تکرار بازی قرن/ سیاسی‌ترین بازی جام جهانی فوتبال

تکرار بازی قرن/ سیاسی‌ترین بازی جام جهانی فوتبال

جواب های هوشمندانه کادر فنی و بازیکنان ایران این امکان را از آنها گرفت که بتوانند آرامش تیم ملی را بر هم بزنند. از طرفی خبرنگاران ایرانی نیز در کنفرانس خبری تیم آمریکا کم نگذاشته و آمریکایی ها را به چالش کشیدند که می توان به نحوی پاسخ خوبی را به جنگ رسانه ای قبل از بازی آنها دادند و توانستند ذهن کادر فنی و بازیکنان آمریکایی را به سمت مسائل حاشیه ای بکشانند.

به گزارش سرویس ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کشورهای زیادی در طول تاریخ به علت های مختلفی دچار جنگ ها یا اختلافات سیاسی متعددی می شدند که حتی بعد از اتمام جنگ یا حل شدن آن اختلاف سیاسی همچنان مردم و دولت های آن کشورها به صورت آشکارا و خفا به آن حوادث تاریخی اشاره می کنند و به نوعی کینه های ایجاد شده شاید خوب شود اما جای زخمش همیشه ماندگار می ماند و با نگاه کردن به آن ناخود آگاه یاد کینه های قدیمی می افتند.

کینه ها هرچقدر هم در خفا باشد اما سرانجام در جایی سرباز زده و زخم های قدیمی نو می شوند. از این رو ملت ها همیشه بعد از حوادث تاریخی باز هم دنبال راهی برای جبران آن خسارت ها یا جبران شکست های نظامی قدیمی هستند. شاید پادشاهان و حاکمان قدیمی جواب جنگ را با جنگ، خون را با خون، توهین را با توهین و... می دادند تا بتوانند غرور از دست رفته مردمشان را پس بگیرند ولی از یک جایی به بعد مردم و حاکمان کشورها متوجه شدند که گاهی می شود بدون ریختن یک قطره خود غرور از دست داده کشورشان را پس بگیرند.

راهی که ملت ها به آن دست پیدا کردند راه ورزش بود که نمایندگان ورزشی دو کشور وقتی در مصاف با هم قرار می‌گیرند در واقع این ملت ها هستند که به مصاف همدیگر میروند و پیروز میدان بازی غرور زیادی را به مردم کشور خود می‌دهد. از این رو در ابتدا در بازی های انفرادی مانند بازی های کشتی گیری، تیراندازی و ... این مصاف ها آغاز شد و بعدا به بازی های تیمی نیز رسید.

شاید فکر کنید که بازی های ورزشی درواقع یک فرصت برای همدلی ملت ها و ایجاد همبستگی بین ملت ها که به بهانه یک ورزش دور هم جمع می شوند و باعث انتقال فرهنگ ها و آداب و رسوم به همدیگر می شود اما برخی حوادث تاریخی باعث می شود گاهی به ورزش سیاسی هم نگاه کرد و میدان بازی ورزشکاران دو کشور را میدان جنگی تصور کرد که پیروز آن میدان درواقع پیروز میدان جنگ بین ملت ها است.

تبدیل زمین جنگ به ورزش

ورزش می‌تواند فرصتی برای کشورهایی باشد که بخاطر شکست‌های نظامی یا خیانت های دیگر کشورها در حق ملتشان ظلم شده است و امروز فرصت یا شرایط جبران را نداشته باشند اما در میدان بازی ها بتوانند به جبران شکست ها و خیانت های قدیمی یپردازند و غرور از دست رفته مردمشان را پس بگیرند.

کشور ایران نیز در طول تاریخ برای نشان دادن دست برتر همواره از زمین ورزش برای افتخار آفرینی استفاده کرد. از قدیم با کشتی پهلوانی و زورخانه ای و به خاک انداختن ورزشکاران دیگر کشورها تاامروز و استفاده از ورزش های مختلف برای افتخار آفرینی ملی برای مردمش.

شاید ایران با کشورها و دولت های زیادی در دنیا اختلافات سیاسی عمیقی داشته باشد اما همه می‌دانیم تنها یک کشور است که ایرانیان با آن مشکل دارند و به قولا پدر کشتگی دارند. آن کشور هم آمریکا است. چیزی که میتوان برعکس برای آمریکا نیز صدق کند.

در ۱۰۰سال اخیر شاید هیچ کشوری اندازه آمریکا به مردم ایران خیانت های مختلف نظامی، اقتصادی و... وارد نکرده باشد از غارت منابع طبیعی کشورمان، کودتا که باعث سرنگونی دولت مردمی ایران شد برای بازگرداندن شاه، تحریم های ظالمانه تا جاسوسی ها و نقشه های متعددی که برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران کشیدند و تاکنون در آن به هیچ دستاوردی نرسیدند.

آمریکا نیز که پس از پیروزی انقلاب ۵۷ در ایران در جنگ ها و زمینه های مختلف اط جمله تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان، حمله به طبس، شکست های پیاپی در پیاده سازی نقشه های خود در خاورمیانه از ایران و ... باعث شد که رقابت در حوزه ورزش با ایران برایش بسیار مهم باشد.از این رو این دو کشور همواره در رقابت های ورزشی مانند کشتی، والیبال و فوتبال که از اهمیت های زیادی برخوردار است در حال رقابت و به نوعی میتوان گفت در حال جنگ هستند.

سیاسی ترین بازی در سیاسی ترین جام جهانی

جام جهانی فوتبال در قطر از همان ابتدا نشان داد می تواند سیاسی ترین جام جهانی تاکنون باشد. حذف تیم فوتبال روسیه به دلیل تسخیر اوکراین توسط این کشور، درخواست عده همانند اوکراین و کانادا از فیفا برای حذف ایران و از جمله همگروهی دوباره ایران و آمریکا نوید یک جام جهانی کاملا سیاسی را داده است.

ایران که در جام جهانی ۱۹۹۸ توانست آمریکا را در جام جهانی شکست دهد و افتخار زیادی برای مردم خود کسب کند این تیم را وادار می کند که در این بازی برای انتقام شکست قبلی وارد میدان بازی شود و تمام تلاش خود را برای برد در این بازی انجام دهد تا هم انتقام شکست گذشته را بگیرد و حداقل در تعداد بردها مساوی شوند هم تنها با برد در این بازی است که از گروه صعود می‌کند و میتواند به مرحله بعد برود.

ایران و آمریکا در روزهای اخیر نیز حواشی زیادی زیادی داشتند و آمریکایی ها جنگ رسانه ای خود را خیلی طود شروع کردند از جمله سرمربی سابق این تیم به نوع فوتبال ایران به نحوی کنایه و توهین کرد که با جواب قاطع کی روش رو به رو شد. سوالات سیاسی خبرنگاران آمریکایی و هم‌پیمانانشان از کادر فنی تیم ملی نیز این هشدار را داد که آن ها به دنبال بر هم زدن آرامش تیم ملی هستند تا بازیکنان ایران در بازی تمرکز لازم را نداسته باشند.

اما جواب های هوشمندانه کادر فنی و بازیکنان ایران این امکان را از آنها گرفت که بتوانند آرامش تیم ملی را بر هم بزنند. از طرفی خبرنگاران ایرانی نیز در کنفرانس خبری تیم آمریکا کم نگذاشته و آمریکایی ها را به چالش کشیدند که می توان به نحوی پاسخ خوبی را به جنگ رسانه ای قبل از بازی آنها دادند و توانستند ذهن کادر فنی و بازیکنان را به سمت مسائل حاشیه ای بکشانند.

تغییر پرچم ایران در شبکه های رسمی فدراسیون فوتبال آمریکا نیز از حرکت های بعدی این تیم برای به حاشیه کشاندن تیم ایران بود که با شکایت رسمی ایران به فیفا مواجهه شد و آمریکایی ها بلافاصله به جای اینکه به تیم ایران فشار وارد شود با فشارهای  فیفا برخورد کرد که مجبور شد پرچم قبل را حذف کرده و باری دیگر پرچم درست و صحیح کشور ایران را جایگزین کند.

باوجود این رفتارها از آمریکایی ها باید دید در بازی امشب ایران و آمریکا برنده بازی فارغ از نتیجه برد برنده بازی خوب و اخلاق مدارانه چه تیمی خواهد بود. تیم آمریکایی که نشان داد بازیکنان نژاد پرستی دارد به نحوی که بازیکن این تیم در بازی گذشته تیمش مقابل انگلیس دستان خود را با کاور خبرنگار کنار زمین خشک کرد که با واکنش بسیاری در رسانه ها همراه بود.

قطر نیز با میزبانی خود و اعمال قوانین اسلامی و سخت گیرانه خود به شرکت کنندگان و تیم های حاضر در جام جهانی نشان داد که باید خود را با قوانین کشور قطر وفق دهند. از طرفی بازی ایران و آمریکا تنها بازی سیاسی در جام جهانی فوتبال نیست و سایر کشورها نیز در بازی فوتبال به دنبال انتقام جنگ های تاریخی خود هستند که میتوان از جمله این بازی ها را به بازی انگلیس- آرژانتین اشاره کرد. مارادونا ستاره آرژانتین با دست توپ‌را وارد دروازه انگلیس کرد که این حرکت به دست خدا معروف شد. در ادامه به بازی های سیاسی در طول تاریخ جام جهانی اشاراتی شد که می خوانید:

گل مارادونا به انگلیس

شاید یکی از اولین خاطرات از فوتبال سیاسی در ذهن اهالی فوتبال ماجرای دو تیم انگلیس و آرژانتین باشد. انگلستان در جزایر فالکلند جنایت کرده بود و دو کشور آرژانتین و انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ مقابل یکدیگر طوری صف‌آرایی کرده بودند که گویا قرار است ماکت کوچکی از آن جنگ را به نمایش بگذارند. مارادونا با دست خود گل زد و البته بعد از آن از دست خود به دست خدا یاد کرد. آرژانتین در آن بازی طوری مقابل انگلیس بازی کرد که مشخصاً خود را نماینده مردم کشور آرژانتین می دانست و آمده بود تا پیروزی چپ‌های فالکلند بر لیبرال های انگلیس و تاج را جشن بگیرد.

اتریش حیاط خلوت آلمان

وقتی اتریش و سوئیس به طور مشترک میزبان جام ملتهای اروپا در سال ۲۰۰۸ شدند اولین چیزی که به فکر نویسندگان قدیمی افتاد ماجرای اتریش و آلمان بود. کشوری که یک روز از دید هیتلر حیاط خلوت آلمان نام گرفته بود و با خاک یکسان شده و از دید حزب فاشیسم به تلی از خاکستر تبدیل شده بود اکنون یک کشور مستقل نیمه ثروتمند در حال‌ توسعه و میزبان جام ملتهای اروپا لقب داشت.

هیتلر وقتی وین را با خاک یکسان کرد فقط از کلیسای جامع شهر و چرخ و فلک بزرگ شهربازی وین شگفت زده شده بود و غیر از این دو همه چیز را ویران کرد. حالا تیم ملی فوتبال آلمان که البته وارد اندیشه هیتلر نبوده و نیست قرار بود وارد خاک اتریش شود. مردم اتریش هنوز دلخوشی از آلمان ندارند و در هر تک بازی آلمان چنان در استادیوم علیه آنها شعار می‌دادند که روی بازی بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان نیز اثر گذاشتند.

ماجرای حمایت ایتالیایی‌ها از موسولینی

در سال ۱۹۳۸ تیم ملی فوتبال ایتالیا تحت سلطه کامل موسولینی قرار داشت. اولین بازی مسابقات ایتالیا مقابل نروژ قرار گرفت و با لباس یکدست سیاه به سبک فاشیستی ادای احترام کرد. پوتزو سرمربی ایتالیا آنقدر به ادای احترام فارسی ادامه داد که حتی و تماشاگران ایتالیایی نیز شروع به فحاشی به سرمربی تیم خود کردند.

ایتالیا در آن بازی به پیروزی رسید و در آن جام به فینال رسیده و قهرمان شد اما این جام جهانی آخرین اتفاق فوتبالی قبل از جنگ جهانی و خرابی‌های ناشی از آن بود بعد از آن بازی فوتبال به مدت ۱۲ سال واقعاً سیاهپوش شد.

فینال ۱۹۶۶ انگلیس و آلمان

یکی دیگر از سیاسی ترین بازی های تاریخ فوتبال به جام جهانی ۱۹۶۶ و بازی فینال برمی گردد. انگلیس مقابل آلمان به برتری رسید و البته این برتری به لطف یک گل جنجالی صورت گرفت و هنوز هم عده‌ای معتقدند در آن صحنه توپ از خط دروازه عبور نکرده بود. در آن بازی انگلیسی ها شعار می دادند ما یک جام جهانی را بردیم و دو جنگ جهانی . پدر رودی فولر بعد از باخت سنگین آلمان به انگلیس با شنیدن این شعارها از شدت ناراحتی سکته کرد.

جام جهانی ۱۹۹۸ ایران و آمریکا

جهان باور نمی کرد دو تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا قرار است مقابل یکدیگر بازی کنند. بسیاری از روزنامه ها و وبسایت های خبری معتبر در جهان از این بازی به عنوان سیاسی ترین بازی قرن یاد کردند. ایران توانست آمریکا را با نتیجه دو بر یک شکست دهد و اولین پیروزی خود در جام جهانی را جشن بگیرد. گل حمید استیلی هم به عنوان گل قرن انتخاب شد.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top