تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/09/08 - 15:38
کد خبر: 452231

رئیسی: امیدواریم در دولت جدید عراق،‌ روابط دو کشور ارتقا پیدا کند

رئیسی: امیدواریم در دولت جدید عراق،‌ روابط دو کشور ارتقا پیدا کند

رئیسی با اشاره به اینکه روابط ما با عراق معمولی نیست، بلکه ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد گفت: امیدواریم در دولت جدید عراق،‌ روابط دو کشور ارتقا پیدا کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست خبری آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور با محمد السودانی نخست وزیر عراق ظهر امروز سه شنبه 8 آذر در تهران برگزار شد.

رئیسی در این نشست خبری با اشاره به اینکه  روابط ما با عراق معمولی نیست، بلکه ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد گفت: اوج ارتباطات ایران و عراق را می‌توان در اربعین مشاهده کرد. عراقی‌ها میزبانی شایسته ای از زائران اربعین دارند و از آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: حضور نخست وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران، نقطه عطفی در روابط دو کشور است و امیدواریم در دولت جدید عراق،‌ روابط  دو کشور ارتقا پیدا کند. مبارزه با گروه های تروریستی و جرایم سازمان یافته و مواد مخدر و هر چیزی که امنیت منطقه را تهدید کند جزء توافقات و اراده مشترک ایران و عراق است. امنیت منطقه باید به دست مسئولان منطقه ای تامین شود حضور بیگانگان امنیت ساز نیست، همچنان که حضور آمریکایی ها در عراق و افغانستان امنیت ساز نبود برای سایر نقاط هم امنیت ساز نیست.

رئیسی ادامه داد: حضور نخست وزیر عراق در ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است، مسایل قبل در حوزه اقتصادی - تجاری و مسائل پولی، بانکی، صادرات برق و گاز از موضوعات مورد مذاکره است؛ این سفر در حل مسایل فی مابین می تواند کمک موثری داشته باشد.

رئیسی خاطر نشان کرد: دیدگاه های مشترکی در روابط دوجانبه، بین الملل و منطقه ای داریم که موجب ارتقا روابط در سطح منطقه و بین الملل می شود و امید است در این سفر در مورد این مسایل هم گام های موثری برداشته شود.

نخست وزیر عراق نیز گفت: بنا بر دعوت رییس جمهور ایران در تهران هستیم تا در مورد مسایل دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی به بحث بنشینیم. 

وی افزود: موکدا سفر امروز به منظور تقویت روابط تاریخی و نقاط مشترک دو کشور است و حتمی است که نقاط مشترک را تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما هرگز فداکاری مستشاران ایرانی که در جنگ داعش در عراق حضور یافتند و جان خود را فدا کردند را فراموش نخواهیم کرد. حضور مستشارانی که در این جنگ حاظر شدند و جان خودشان را تقدیم کردند و همه این امور تاکید دارد بر اهمیت همکاری های مشترک برای مقابله با چالش های پیش رو اعم از تروریست و افراطی گری.

وی با اشاره به اینکه باید نقاط مشترک دو کشور را تقویت کنیم افزود: این دیدارها خیلی ضروری است تا پایه محکمی بین ما برای عملیاتی کردن توافقات در زمینه های مختلف ایجاد کند. پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دارد و به آن در این سفر پرداخته خواهد شد.

السودانی گفت: با رئیس جمهور ایران  به توافق رسیدیم تا نشست های کمیته های اقتصادی بین دو کشور فعال شود و در کوتاه ترین زمان جلسات آن شروع شود.

وی تصریح کرد: موضع ایران در حمایت از عراق در صادرات برق و گاز به این کشور را ارج می نهیم‌. عراق همه تلاش هایش را برای دنبال کردن مکانیزمی برای پرداخت طلب های ایران پی خواهد گرفت و امروز گفت و گوهایی در این مورد خواهیم داشت، در این سفر و سفرهای دیگر گفت و گوهایی با وزرای نفت دو کشور انجام خواهد شد.

نخست وزیر عراق گفت: در این دیدار در مورد همکاری های امنیتی هم صحبت به میان آمد و ما تاکید می کنیم امنیت دو کشور واحد است. دولت عراق ملتزم است قانون اساسی را اجرا کند و به هیچ گروهی برای آسیب رساندن به طرف های دیگر اجازه ندهد. این سیاست حکومت عراق است که نقطه شروعی برای آسیب به کشورهای همسایه نباشد. ما این سیاست را در روابط خود دنبال می کنیم و سیاست متوازنی با کشورهای دوست و برادر داریم، ما این مسایل امنیتی را بررسی خواهیم کرد تا در این رابطه به تفاهم برسیم. در همین راستا دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق با همتای ایرانیش دیدار و گفتگو خواهد داشت تا به همکاری میدانی برسند و مانع از بروز تنش شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top