تاریخ انتشار: شنبه 1401/09/12 - 13:29
کد خبر: 452600

معاون وزیر صمت:

دلیل عدم موفقیت صنعت خودرو نداشتن راهبردهای بالادستی است

 دلیل عدم موفقیت صنعت خودرو نداشتن راهبردهای بالادستی است

معاون وزیر صمت گفت: دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  منوچهر منطقی در اختتامیه مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری شهید فخری زاده که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتورها در دهه هفتاد عنوان کرد و گفت: در ادامه با توانایی تولید موتورهای با توان ۵۰۰ وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: تجربه توسعه موتور توربوفن به عنوان یک تجربه موفق در همپایی فناورانه است. البته وضع همپایی فناورانه دیگر صنایع مانند صنایع نفتی و معدنی داشت موفق نبوده است.

منطقی موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهادهای بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتورهای توربوفن را همین موجود بودن راهبردها و اهداف نهاد بالا دستی در این موضوع عنوان کرد.

وی گفت: دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر همین موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: در سیاست گذاری فناوری اغلب بالاسری‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند؛ برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است.

منطقی تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس جنگ را به صورت آزمون و خطا بیان کرد و گفت: مسیر طی شده از لحاظ منطق اجرا درست است و مشکلات و نقدها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود.

وی همچنین به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل اشاره و در دسترس‌ترین آن را خودروهای متصل بیان کرد.

منطقی از برگزاری نمایشگاه‌ها دستاوردهای صنعت خودرو در آینده خبر داد و گفت: راهبردهای توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقدها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، تایکد کرد که وزارت صمت آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسی‌های دانشگاهی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top