تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/09/16 - 23:34
کد خبر: 453175

توسعه روابط با صربستان، راه ورود به بازارهای اروپا

توسعه روابط با صربستان، راه ورود به بازارهای اروپا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به صربستان سفر کرده است، در دیدار با رئیس جمهور این کشور علاوه بر تجدید دعوت رئیس جمهور ایران از وی برای سفر به تهران، بر حمایت از تمامیت ارضی صربستان تأکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به صربستان سفر کرده است، در دیدار با رئیس جمهور این کشور علاوه بر تجدید دعوت رئیس جمهور ایران از وی برای سفر به تهران، بر حمایت از تمامیت ارضی صربستان تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این دیدار بر بهره‌گیری از مکانیزم‌هایی مبتکرانه برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم تجارت تأکید کرد.

رئیس‌جمهور صربستان نیز گفت: صربستان اعتقاد دارد ایران کشور مهمی در منطقه است، ما برای توسعه مناسبات با ایران اهمیت قائلیم و بر تقویت همکاری‌های فی‌مابین متناسب با ظرفیت‌های دو کشور تأکید می‌کنیم.

آمریکا و اروپا به بهانه های مختلف اعم از هسته ای، حقوق بشر و موضوعات منطقه ای، ایران را در بخش های مختلف اقتصادی تا بانکی زیر سخت ترین و شدیدترین تحریم ها قرار داده اند تا بتوانند بخشی از مراودات تجاری کشورمان را مختل کنند

میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اهمیت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف ازجمله اروپای شرقی در دولت سیزدهم گفت: یکی از سیاست های مهم دولت فعال سازی دیپلماسی اقتصادی است، به همین دلیل در 1.5 سال گذشته تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه به وجود آمد که در این راستا تشکیل معاونت اقتصادی با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف بسیار مهم است.

وی افزود: دولت سیزدهم با تأمل در اینکه جدای از رویکردهای سیاسی که نسبت به موضوعات مختلف در عرصه های منطقه ای و جهانی وجود دارد و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است، تلاش کرد بخش خصوصی را در راستای تحقق این مطالبه و راهبرد بسیار مهم فعال کند.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: آمریکا و اروپا به بهانه های مختلف اعم از هسته ای، حقوق بشر و موضوعات منطقه ای، ایران را در بخش های مختلف اقتصادی تا بانکی زیر سخت ترین و شدیدترین تحریم ها قرار داده اند تا بتوانند بخشی از مراودات تجاری کشورمان را مختل کنند، به همین دلیل سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به صربستان و دعوت از مقام ها، تجار و بازرگانان صرب برای حضور در ایران و توسعه و تداوم همکاری ها یقیناً به توسعه صادرات محصولات ایرانی به بازار بزرگ صربستان منجر خواهد شد.

مؤمنی توضیح داد: ایران اگر در زمینه توسعه همکاری ها با صربستان زیرساخت های لازم را فراهم کند، در بلوک شرق اروپا بازار خوبی خواهد داشت. صربستان می تواند پایگاهی برای صادرات محصولات ایران به سایر کشورهای منطقه باشد و مسئولان می توانند بخشی از نیازهای کشور اعم از کشاورزی تا صنعتی و نیمه صنعتی را از صربستان تأمین کنند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: صربستان در زمان یوگسلاوی سابق کشوری صنعتی بود و اینک نیز یکی از مهمترین شرکا و متحدان روسیه و بلاروس به شمار می رود. این کشور نقش مهمی در بلوک شرق ایفا می کند، لذا در زمینه های همسو می تواند متحد خوبی برای جمهوری اسلامی باشد و تبلیغات سوء علیه ایران را خنثی کند.
میرقاسم مؤمنی درباره رهاورد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به صربستان و کلید زدن همکاری های اقتصادی میان دو کشور گفت: در سفر وزیر امور خارجه به صربستان بخش خصوصی در مدار توجه قرار گرفت تا در بازار بلوک شرق به وسیله صربستان فعالیت های قابل توجهی رقم بزند. قطعاً بخش خصوصی در صربستان می تواند در بخش هایی مانند کشاورزی، دامداری و تجهیزات الکترونیک فعال شود.

وی افزود: ایران در اوضاع کنونی نیازمند مراودات بین المللی بیشتری است، لذا بخشی از کالاهایی که به دلیل تحریم ها نمی توان از اروپا وارد کرد، می توان از صربستان انجام داد؛ از این منظر سفر به صربستان افق های جدیدی پیش روی توسعه تجارت خارجی ایران می گشاید.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: نباید موضوع صربستان را در حد سفر یک مقام بلند پایه دانست، بلکه برای بهره برداری هر چه بیشتر از سفر باید زیرساخت های مناسب توسعه تجارت ایجاد تا زمینه تبادل نظر و همکاری میان تجار و بازرگانان دو کشور فراهم شود.

ایران در اوضاع کنونی نیازمند مراودات بین المللی بیشتری است، لذا بخشی از کالاهایی که به دلیل تحریم ها نمی توان از اروپا وارد کرد، می توان از صربستان انجام داد

مؤمنی گفت: وزارت امور خارجه باید از سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران و شرکت های فعال در حوزه توسعه ارتباطات تجاری با صربستان حمایت کند. با توجه به اینکه تجار ایرانی از نظر ساختاری بیشتر با تجار دبی، جنوب شرق آسیا، چین و اروپا آشنا هستند و شناخت دقیق تری نسبت به هزینه های سفر و مراودات تجاری با این کشورها نسبت به صربستان دارند، لازم است دستگاه دیپلماسی در زمینه سفر به صربستان، مسیر پروازی، هزینه ها، زبان و قوانین این کشور اطلاع رسانی کند.

وی توضیح داد: در صورتی صربستان می تواند بازار خوبی برای صادرات کالای ایرانی باشد که سفارتخانه های ایران ملزم به ارائه خدمات و اطلاعات به تجار شوند تا شفاف سازی و حمایت از وابسته های اقتصای در دستور کار قرار بگیرد و اطلاعات لازم به نمایندگان اتاق های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت داده شود. در صورت ایجاد و توسعه زیرساخت های تجارت با صربستان افق روشنی برای مراودات تجاری ایران در بلوک شرق و اروپای شرقی پیش روی ایران قرار خواهد گرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top