تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/09/17 - 12:14
کد خبر: 453216

چگونه یک کتاب علمی برای مخاطب عام بنویسیم؟

چگونه یک کتاب علمی برای مخاطب عام بنویسیم؟

در این مقاله که توسط انتشارات نارون دانش نوشته شده است با نکات مهم درباره چاپ کتاب علمی برای عموم مردم آشنا خواهید شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، چاپ کتاب علمی در سراسر جهان به سرعت درحال افزایش است. بسیاری از کتاب‌های علمی برای متخصصان یک رشته خاص نوشته می‌شوند و برای عموم مردم قابل استفاده نیستند. در این بین نویسندگان خلاقی پیدا می‌شوند که مطالب علمی پیچیده را به زبانی بسیار ساده شرح می‌دهند و خوشبختانه این گونه کتاب‌های به فروش بسیار بالایی نیز دست می‌یابند. مشهوترین نویسنده در این گونه از کتاب‌ها استیون هاوکینگ فقید است که کتاب‌های بسیاری برای مردم عادی نوشت و همین موضوع سبب شد که او به مشهورترین فیزیکدان دنیا تبدیل شود.

اما نکته‌ مهمی که در نوشتن و چاپ کتاب علمی برای مخاطب عام باید به آن توجه شود حرکت در مسیری درست است. کتاب علمی برای مخاطب عام باید به گونه‌ای نوشته شود که نه بسیار پیچیده و تخصصی شود و نه بسیار عامیانه و زرد و حرکت در بین این دو بسیار سخت خواهد بود. در این مقاله شما را با چند اصل مهم در نوشتن کتاب‌های علمی برای مخاطب عام آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با مراحل چاپ کتاب علمی آشنا شوید.

نکات مهم در نوشتن و چاپ کتاب علمی برای مخاطب عام

تمرین کنید و تجربه کسب کنید: نوشتن به مقدار زیادی تمرین نیاز دارد، بنابراین این ایده خوبی است که ابتدا مجموعه‌ای از مقالات، داستان‌ها و پست‌هایی برای یک وبلاگ بنویسید. در این حالت شما هم تجربه نویسندگی کسب می‌کنید و هم زیر تیغ تیز منتقدان نمی‌روید. نوشتن منظم در وبلاگتان به این معنی است که می‌توانید سبک نوشتن خود را کشف و اصلاح کنید. در این فرآیند، بسیاری از مهارت‌های لازم برای نوشتن کتاب، از کشف داستان‌ها و طرح ایده‌ها تا ساختاردهی و ویرایش محتوا، را توسعه خواهید داد. همچنین این کار به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا واقعاً می‌خواهید در یک کتاب بنویسید یا خیر.

موضوع مناسبی پیدا کنید: اگر ایده‌ای برای کتابتان دارید، دو سوال اصلی وجود دارد که باید از خود بپرسید. چه نیازی به چاپ این کتاب وجود دارد دارد؟ و چرا شما فردی هستید که باید آن را بنویسید؟ اگر موضوع کتاب شما جدید باشد یا برداشت جدیدی از یک موضوع آشنا ارائه دهد این کتاب مفید خواهد بود. سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که چند سال دیگر خیلی داغ خواهند بود چراکه تاریخ انتشار نهایی کتاب شما ممکن است سه تا چهار سال دیگر باشد. همچنین باید در مورد ارتباط سوابق تحصیلی‌تان با کتاب فکر کنید. اگرچه ممکن است تمرکز بر حوزه تحقیقاتی خودتان آسان‌تر به نظر برسد، اما بیان یک داستان گسترده‌تر مزایایی دارد.

اگر در تامین هزینه چاپ کتاب مشکل دارید، پیش از چاپ با یک ناشر صحبت کنید: هزینه چاپ کتاب به چند صورت قابل تامین است. راهکار اول تامین هزینه توسط یک ناشر است و ناشرین تنها زمانی روی یک کتاب سرمایه‌گذاری می‌کنند که از بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند. در حالت دوم یک شخص یا شرکت ثالث روی کتاب سرمایه‌گذاری می‌کند که پیدا کردن آن‌ها نیز سخت است. و در نهایت در حالت سوم شما خودتان باید هزینه چاپ کتاب را تامین کنید. بنابراین اگر هزینه چاپ کتاب را ندارید بهتر است قبل از نوشتن آن یک ناشر پیدا کنید که هزینه‌ها را پوشش دهد.

ساختار و لحن خود را پیدا کنید: اول شخص یا سوم شخص؟ روایت محور یا توضیحی؟ سبک عامیانه یا جدی؟ کتاب‌های علمی محبوب طیف وسیع‌تری از سبک‌های نوشتاری را نسبت به مقالات دانشگاهی دارند. در طرح کلی کتاب، شما ساختار کلی کتاب را ترسیم می‌کنید، اما باید تصمیم بگیرید که بخش‌ها و فصل‌های کتاب چگونه با هم هماهنگ شوند. ممکن است بخواهید شخصیت‌های خاصی را داشته باشید یا حکایات و تاریخ را برای ایجاد جذابیت در درون محتوای علمی بگنجانید. اگر بتوانید درگیری‌ها و کشمکش‌هایی که علم را شکل داده است را نشان دهید، به جذب خوانندگان کمک خواهد کرد.

چگونه یک کتاب علمی برای مخاطب عام بنویسیم؟

جمع‌بندی نکات مهم درباره نوشتن و چاب علمی

در این مقاله که توسط همکاران ما در انتشارات نارون دانش نوشته شده است با مهم‌ترین نکات مربوط به تالیف و چاپ کتاب علمی برای مخاطب عام آشنا شدید. با توجه به اینکه این نوع کتاب‌ها در سال‌های اخیر مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌اند به نظر می‌رسد در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشند. اگر شما نیز در یک حوزه علمی تخصصی فعالیت دارید، می‌توانید خود را به چالش بکشید و یک کتاب مخاطب پسند و به زبان ساده بنویسید تا مسائل پیچیده رشته علمی خود را برای همه توضیح دهید. چاپ کتاب علمی برای مخاطب عام هم جای پای شما را در جایگاه علمی‌تان تثبیت می‌کند و هم جامعه را با توانایی‌های علمی شما آشنا می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top