تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/09/17 - 23:29
کد خبر: 453229

تاکید رئیس‌جمهور بر حضور مسئولین در دانشگاه‌ها

تاکید رئیس‌جمهور بر حضور مسئولین در دانشگاه‌ها

اولین نشست ستاد مرکزی گفت‌وگوی اثربخش دستگاه‌های اجرایی با دانشگاهیان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با دانشگاهیان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، اولین نشست ستاد مرکزی گفت‌وگوی اثربخش دستگاه‌های اجرایی با دانشگاهیان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با دانشگاهیان برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: تمام اتکاء نظام جمهوری اسلامی به مردم بوده و هست و این مهم هم در قانون اساسی و هم در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری تجلی دارد و خدشه به آن منجر به آسیب به نظام می‌شود.

کلانتری ادامه داد: این مسئله حیاتی است و همه کنش‌های ما باید برای تقویت این بنیان و این رکن باشد. بر همین اساس در فرمایشات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب تأکید بر این موضوع صورت گرفته است که مسئولین باید پاسخگو باشند. یکی از روش‌های جهاد تبیین همین پاسخگو بودن مسئولین است.

* ضرورت تبیین خدمات دستگاه‌ها در مواجهه ذهن پرسشگر دانشجویان

معاون وزیر علوم تأکید کرد: برای خنثی‌کردن عنادها، پاسخگویی به پرسش‌هایی که در ذهن کنجکاو و پرسش‌گر دانشگاهیان وجود دارد و همچنین تبیین زحمات و خدمات دستگاه‌ها، حضور مسئولین در دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز در دیدار سه هفته گذشته خود با مجموعه وزارت علوم و برخی رؤسای دانشگاه‌ها مکرراً بر حضور مسئولین در دانشگاه‌ها تأکید داشت، گفت: انتظار می‌رود وزرای دولت در سفرهای استانی مکلف شوند تا با دانشگاهیان دیدار داشته باشند که این بهترین محمل برای پاسخ‌گویی، روشن کردن برنامه‌ها و به اشترک گذاشتن برنامه‌ها خواهد بود.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کاری که ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف شروع کردیم حضور نمایندگان مجموعه‌های دانشجویی در وزارتخانه‌ها برای دیدار با عالی‌ترین مقام دستگاه مربوطه است.

* بازنمایی معیوب رسانه‌ای از وقایع، اتفاقات و فضای دانشگاه درست نیست

معاون وزیر علوم در پایان تأکید کرد: بازنمایی معیوب رسانه‌ای از وقایع، اتفاقات و فضای دانشگاه درست نیست و این مهم می‌بایست مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: پیرو بیانات صریح و مکرر مقام معظم رهبری (دام ظله) در دیدارهای خود با دانشجویان مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم و مستمر وزرا و مسئولان دستگاه‌های مختلف با دانشجویان، تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی برای پاسخ‌گویی به سوالات و انتقادات آنان، در خردادماه نامه‌ای با امضا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به کلیه اعضای محترم هیأت دولت ارسال شد تا نماینده‌ای را برای برنامه‌ریزی منسجم حضور مسئولین در دانشگاه‌ها معرفی کنند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از دستگاه‌های اجرایی حدود ۲۸ دستگاه نماینده خود را معرفی کردند که در این نشست حضور دارند.

* ضرورت برنامه ریزی و تدوین ساز و کارهای حضور اثربخش مسئولین در محیط‌های دانشگاهی

محمدمهدی ذوالفقارزاده افزود: بر این اساس تصمیم بر این شد تا یک ستاد گفت‌وگو جهت حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل دهیم تا با همفکری، یک برنامه‌ریزی خوب برای حضور در فضای دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در این نشست قصد داریم تا بیشتر روی سازوکارها و مسیر برنامه‌ریزی این هدف تمرکز کنیم تا بتوانیم حضور اثربخش مسئولین در محیط دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.

ذوالفقارزاده تأکید کرد: بایستی مکانیزمی برای مستندکردن سوالات و انتقادها طراحی کرد تا جهت انعکاس در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف قرار گیرند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ثمره همفکری با اعضای ستاد منجر به تدوین یک برنامه اجرایی شود. در این نشست هریک از نمایندگان دستگاه‌های شرکت کننده طی سخنانی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

* مطالبه گری و پاسخگویی، لازمه تمدن سازی

نماینده معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در این نشست گفت: یکی از موارد در بیانیه گام دوم انقلاب، ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی است. اگر دانشجو مطالبه‌گر و مسئول پاسخگو باشد به تمدن‌سازی که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند، خواهیم رسید. لذا بایستی از مسئولین دستگاه‌های اجرایی بخواهیم تا در جمع دانشجویان حضور پیدا کنند.

حضور مسئولان اجرایی در دانشگاه باید به صورت خواست درون زا باشد

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به ضرورت درون‌زا بودن درخواست حضور در دانشگاه افزود: مطالبه برای حضور مسئولین در دانشگاه باید از درون خود دانشگاه باشد. یک نهاد علمی باید متولی این کار باشد در غیر این صورت به نظر من محتوم به شکست است.

* مطالبات دانشجویان بایستی در قالب سامانه‌ای سازماندهی شود

در این نشست نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز طی سخنانی با تأکید بر ضرورت توجه به زیرساخت‌های گفت‌وگوی اثربخش پیشنهاد کرد: سامانه‌ای طراحی شود تا دانشجویان مطالبات خود را در آن مطرح کنند و بسته به وظایف هر وزارتخانه‌ای دسته‌بندی شود.

* حضور در دانشگاه مستلزم پایش مطالبات است

نماینده وزارت نفت نیز گفت: گفت‌وگو در دانشگاه باید تخصصی جلو برود. از مسئولین مختلف نمی‌توان خواست در هر حوزه گفت‌وگو کنند. وی افزود: باید پایش افکار دانشجویان صورت گیرد، یعنی چه پرسش‌هایی و در چه حوزه‌هایی وجود دارد.

نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: مبانی نظری ما قابل دفاع است اما عملکردمان قابل دفاع نیست. نارضایتی از عملکرد مسئولین است اما مبانی نظری مورد حمله قرار می‌گیرند.

نماینده سازمان صدا و سیما نیز در این چلسه اظهار داشت: گفت‌وگو در دانشگاه کارکردی دارد و آن اهمیت دارد و اینکه چه گفته می‌شود اهمیتی ندارد. وی افزود: تلاش بر این است که این گونه القا کنند هیچ راهی برای اصلاح و گفتگو وجود ندارد. داخل ساختار و چارچوب جمهوری اسلامی از هر حرفی و هر مدلی از اصلاح و تغییر استقبال کنیم.

* تعامل اثربخش با دانشگاه، خلاء ارتباطی بدنه دولت و دانشگاه

نماینده معاونت اجرایی ریاست جمهوری عنوان کرد: جای خالی تعامل بدنه دانشگاهی با بدنه دولت احساس می‌شود.

نماینده سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تقریباً طی ۱۰۰ دانشگاه در سال‌های اخیر نمایشگاه برگزار کرده‌ایم افزود: در هر نمایشگاه مسئولین ارشد صحبت کردند اما نکته مهم این است که شرایط دانشگاه باید به شرایط عادی بازگردد تا بتوان گفت‌وگو کرد.

* نگاه کیفی به امور راهبردی به جای نگاه کمیت گرا

نماینده معاونت اول ریاست جمهوری نیز بیان کرد: در شرایط فعلی هر کنشی بهتر از واکنش است و دوستان در مجموعه وزارت علوم باید کنشی عمل کنید تا مجبور به واکنش نشوید. وی افزود: در اجرای این امور راهبردی به دنبال کمیت نباشیم و به دنبال کیفیت باشیم.

دکتر مطهری‌نژاد، مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در امور راهبردی نیز اظهار داشت: هر دستگاه مشخص کند چه مسئله‌هایی دارد، کجا از ظرفیت دانشگاه استفاده کرده و کجا مسئله‌ها حل نشده است.

نمایندگان دستگاه‌های اجرایی از معاونت اول ریاست جمهوری، معاونت اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان صدا و سیما، سازمان انرژی اتمی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد ملی نخبگان در اولین نشست ستاد مرکزی گفت‌وگوی اثربخش، حضور داشتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top