تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/10/28 - 09:14
کد خبر: 458237

چرا با هر اتفاقی مدارس و آموزش تعطیل می‌شود؟

چرا با هر اتفاقی مدارس و آموزش تعطیل می‌شود؟

اگرچه گفته می شود مدارس در این روزها تعطیل نیست و به صورت مجازی کلاس های درس برگزار می شود اما بسیاری از کارشناسان و والدین اعتقاد دارند آموزش مجازی نه تنها نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد بلکه کودکان و نوجوانان را از درس و محیط مدرسه دور می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از جهان نیوز، شیوع ویروس کرونا سبب ایجاد تغییرات گسترده ای در کشورهای مختلف از جمله ایران شد. این تغییرات اگرچه مبنایی از هراس و نگرانی داشت اما با تلاش و اراده، بشر تا حدود زیادی توانست به مشکلات این بیماری فائق آید اما متاسفانه این امر باعث شد بدعت هایی خصوصا در حوزه آموزشی و اجرایی در کشور پدید آید. تعطیلی های مداوم یکی از سنت‌های بد به یادگار مانده از دوران اوج شیوع کرونا در کشورمان است.

از شروع کرونا تا اوایل دولت سیزدهم مدارس غیرحضوری بودند و دولت با سختی مدارس را به روال خود یعنی آموزش حضوری بازگرداند اما با هر اتفاقی مدارس از سوی مجریانی که حتی خارج از وزارت آموزش و پرورش هستند تعطیلی می شوند تا جایی که یکی از روزنامه ها مطرح کرد در ۴ ماه اخیر تنها دانش آموزان به اندازه یک ماه و اندی در محیط های آموزشی و مدرسه حضور یافتند.

اگرچه گفته می شود مدارس در این روزها تعطیل نیست و به صورت مجازی کلاس های درس برگزار می شود اما بسیاری از کارشناسان و والدین اعتقاد دارند آموزش مجازی نه تنها نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد بلکه کودکان و نوجوانان را از درس و محیط مدرسه دور می کند.  

این درحالی است که دولت آیت الله رئیسی نیز از ابتدای کار خود به حضوری بودن مدارس تاکید داشت زیرا اطلاعات بدست آمده به وضوح نشان می دهد آموزش از راه دور و مجازی خصوصا در دوره ابتدایی چندان ثمربخش نبود و پایه های آموزشی کودکان بعضا ضعیف شده و محیط خانه تمرکز فضای کلاس را ندارد.

 از همین رو کارشناسان توصیه کردند که آموزش حضوری با توجه به اینکه دولت سیزدهم با واکسیناسیون عمومی توانست تا حدود زیادی بر بیماری کرونا فایق آید، بیشتر مورد تاکید قرار گیرد مگر اینکه در شرایط اضطرار آموزش غیرحضوری جایگزین شود.

درواقع باید دانست که تعطیلی یک شیوه کاملا خاص برای شرایط ویژه و اضطراری است و امتداد آن به یک رویه که در جامعه نیز انتظار غلط ایجاد می کند نه تنها صحیح نیست بلکه باعث ایجاد فرهنگ غلط ساده انگاری در کار و فعالیت می شود؛ موضوعی که حداقل بدین شکل در هیچ کشوری معمول نیست و به سختی کشورها برای تعطیلی خصوصا مراکز آموزشی اقدام می کنند.

نکته اساسی دیگر اینکه در بسیاری از موارد تعطیلی ها برای پاک کردن صورت مساله بکار می روند‌. از جمله اینکه باید با مواردی مانند بیماری کرونا، آلودگی هوا و مصرف بیش از حد انرژی مانند برق و گاز با برنامه های مختلف مقابله کرد نه اینکه به جای فرهنگ سازی و برنامه های اصولی رای به تعطیلی کاری و آموزشی داد!

این حجم از تعطیلی ضررهای آموزشی و فرهنگی زیادی دارد و نمی توان کشور را به خاطر مسائلی که در دنیا برای برطرف کردن آن برنامه جدی دارند، تعطیل کرد.

این در حالی است که آیت الله رئیسی هم به این تعطیلی ها انتقاد دارد. رئیس جمهور درباره تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بیان می کند: "تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد می‌کند و ضروری است شیوه‌هایی در کاهش مؤثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود."

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: "درخواست می‌کنم برای آلودگی هوا فکری کنند، دانش آموزان ما نباید تعطیل باشند، چراکه از تحصیل و تربیت موثر محروم می‌شوند."

با این اوصاف بازهم شرایط موجود نشان می دهد دور تعطیلی های مداوم با علل مختلف مانند کمبود گاز و بارش برف و یخبندان و ... شروع شده است. گو اینکه تعطیلی مدارس حالا منطقه ای نیست و استانی شده است. تا چند سال پیش اگر برف و یخبندانی بوجود می آمد مناطق خاص پر برف تعطیل می شد اما درحالی که برخی نقاط در این چند روز شاهد برف و یخبندان بودند اکثر استان های کشور تعطیل شدند.

کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز تاکید دارد تعطیلی مدارس باید آخرین راه حل برای عبور از شرایط خاص باشد.

وی با بیان اینکه افت یادگیری در میان دانش آموزان با توجه به شرایط آموزش غیر حضوری محسوس است، گفت: دولت سیزدهم هم به آموزش حضوری تاکید کرده و هم برای جبران خلل در یادگیری دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی دوره " تعمیق یادگیری" برگزار کرده است اما با شرایط تعطیلی های مجدد بازهم مشکلات در این حوزه افزایش می یابد.

با این شرایط هم مسئولان آموزشی و هم والدین نسبت به افت یادگیری دانش آموزان نگران هستند و به نوعی زنگ هشیاری در این حوزه به صدا در آمده است اما روندی در زمینه اجرایی بوجود آمده که تعطیلی را دم دستی ترین راه حل می داند و بر آن اصرار دارد که باید به طور اصولی این موضوع ارزیابی و تصمیماتی اتخاذ شود که نقاط اساسی و زیر ساختی کشور از جمله آموزش که آینده کشور را رقم می زند، آسیب نبیند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مملی
1401/11/01 - 22:35

خب مدارس و دانشگاه ها نیروی جوان وحساس کشورند وسلامت نیروی جوان در هر شرایط از همه چیز مهم تر است.
وتعطیلی در شرایط اضطرای چون آلودگی هوا و انتشار ویروس کرونا و بسیاری از موارد دیگر سلامت این نیرو را تا حدودی تضمین می کند.
به نظر من به جای اینکه به فکر حضوری بودن آموزش در شرایط اضطراری باشیم به فکر بهبود آموزش مجازی باشیم.
1401/11/03 - 17:50

تعطیل نمیشه مجازی میشه،افتاد
تورهای مسافرتی آفری
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top