تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/10/28 - 16:31
کد خبر: 458341

به مناسبت روز غزه؛

فریاد مظلومیت/ امروزه در جهان شاهد حمایت از آرمان فلسطین هستیم

فریاد مظلومیت/ امروزه در جهان شاهد حمایت از آرمان فلسطین هستیم

در پی فجایع گسترده¬ای که¬ در این جنگ رخ داد، کمیتۀ حقیقت‌یابی از سوی سازمان ملل در آوریل۲۰۰۹ به ریاست «ریچارد گلدستون» تشکیل شد و به صراحت اعلام کرد اسرائیل مرتکب اعمالی شده که به مثابه‌ی جنایات جنگی و احتمالاً مصداق جنگ علیه بشریت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از وقتی که به یاد می‌آورم همیشه فلسطینیان درگیر جنگ با رژیم صهیونیستی هستند. جنگی که امروز حدود 75سال از شروع آن می‌گذرد و همواره یادآور مظلومیت مردم فلسطین به خصوص شیعیان غزه‌نشنین است. در این بین، سه میلیون و چهل هزار فلسطینی از چهار میلیون نفری که در آن زمان در فلسطین زندگی می‌کردند آواره شده و 531 روستا و شهر فلسطینی ویران شدند. از سال 1967 تا سال 2017، 42 هزار فلسطینی کشته و حدود یک میلیون انسان بی‌گناه به دست بی‌رحمان اسرائیلی اسیر شده است.

در تاریخ 27 دسامبر سال 2008، تهاجم 22 روزۀ اسرائیل به غزه پس از یک محاصرۀ چندین ماهه صورت گرفت. مردم مظلوم غزه در نهایت موفق شدند رژیم منحوس اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی از نوار غزه بکنند. عملیات نظامی اسرائیل با استفاده از سیاست نیروی نامتوازن علیه جمعیت غیر نظامی متوجه تمامی مردم غزه بوده و برای پیشبرد یک سیاست مستمر و فراگیر با هدف تنبیه ساکنین نوار غزه صورت گرفت.  این جنگ 1455 شهید داد که بیش از 400 نفر آنها کودک و 111 نفر نیز زن بودند. به مناسبت مقاومت سلحشورانۀ حماس، این روز در تقویم کشور ایران به نام «روز غزه» نامگذاری شد.

در پی فجایع گسترده‌ای که در این جنگ رخ داد، کمیتۀ حقیقت‌یابی از سوی سازمان ملل در آوریل2009 به ریاست «ریچارد گلدستون» تشکیل شد و به صراحت اعلام کرد اسرائیل مرتکب اعمالی شده که به مثابه‌ی جنایات جنگی و احتمالاً مصداق جنگ علیه بشریت است. در نهایت در مجمع عمومی با 144 رأی موافق، 18 رأی مخالف- از جمله آمریکا و فرانسه- و 44 رأی ممتنع، اقدامات دولت اسرائیل، از جمله کشتار غیرنظامیان که در کنوانسیون‌های بین المللی مختلف هم به آن اشاره شده است، نقض حقوق بشر نامیده شد. البته دولت صهیونیستی این اتهامات را با استدلال‌هایی بی‌پایه و اساس رد کرد.

آمریکا که در هر جنایتی تلاش دارد تا دستش را به خون مردم آن منطقه آلوده کند، در مورد فلسیطین نیز خود را از این قاعده مستثنی نکرده. به عنوان نمونه می‌توان به قرارداد بی‌اساسی به نام «معامله قرن» اشاره کرد که توسط رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، مطرح شد. این معامله با هدف «پایان دادن به بیش از 70سال منازعات اسرائیل و فلسطین» عنوان شده است اما از اساس تمامیت ارضی فسلطین را زیر سوال برده و پیامدی جزء آغاز روابط کشورهای عربی با یهودیان و تأسیس نشدن دولت فلسطین برای فلسطینیان در پی نداشت. رهبر فرزانۀ انقلاب این طرح را طرحی احمقانه، خبیثانه و شکست‌خورده خوانده و گفتند: «راه مقابله با این طرح، ایستادگی و جهاد شجاعانه ملت و گروه‌های فلسطینی و حمایت جهان اسلام است و علاج اساسی مسئله فلسطین نیز روی کار آمدن نظام مورد نظر و منتخب همه مردم فلسطینی الاصل در یک نظرخواهی عمومی است».

حملات سنگین و بی رحمانه اسرائیل به نوار غزه/ شلیک بیش از ۱۰۰ موشک گروه‌های  مقاومت به سمت اسرائیل+ فیلم - تابناک | TABNAK

امروز 15 سال از آن روز تاریخی برای فلسطینیان گذشته اما هنوز شاهد چپاول‌گری صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی هستیم. سازمان‌های بین المللی گاهی قطعنامه‌هایی علیه اقدامات این دولت تصویب می‌کنند اما به مرحله‌ی اجرا نمی‌رسند و این مصوبات تقریباً عایدی خاصی برای مردم فلسطین نداشته است.

امام راحل (قدس سره) با روشنگری‌های همیشگی‌اش، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، مسئله‌ی فسلطین را از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام قرار داده و امت اسلامی نیز با گذر زمان اهمیت این مسئله را درک کرده‌ است. انقلاب اسلامی ایران، سطح آگاهی دینی و سیاسی جوامع را بالا برده است. فتحی شقاقی، رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین در خصوص تأثیر انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین می‌گوید: «این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروی از راه امام خمینی (ره) است... امروز نیز شاهد آن هستیم آیت الله خامنه‌ای همان مشیء امام را ادامه می‌دهند».

انقلاب اسلامی همواره از نگاه تاکتیکی به مسئله فلسطین پرهیز داشته است؛ چون به گفتۀ رهبر انقلاب «مسئلۀ غزه مسئلۀ یک تکه سرزمین نیست؛ مسئلۀ فلسطین مسئلۀ جغرافیا نیست، مسئلۀ بشریت است، مسئلۀ انسانیت است. امروز مسئلۀ فلسطین شاخص میان پایبندی به اصول انسانی و ضدیت با اصول انسانی است...؛ ما در جمهوری اسلامی ایران، مسئلۀ فلسطین برایمان یک مسئله تاکتیکی نیست، یک استراتژی هم نیست، مسئلۀ عقیده است، مسئلۀ دل است، مسئلۀ ایمان است».

آنچه امروز در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم امیدوارکننده بوده و نشان‌دهندۀ رشد روزافزون دانش و اطلاعات مردم، به خصوص جوانان، در این زمینه است. علاوه بر آن نسل‌ جدید فسلطینی، جوانانی شجاع هستند که شجاعتشان ناشی از ایمانی قوی است. آنها که زمانی با سنگ مبارزه می‌کردند، با پیشرفتشان در ساخت موشک‌های مختلف از جمله موشک‌های زمین به زمین، کوتاه برد، میان برد بادقت و سرعت بالا و هواپیماهای بدون سرنشین، امید دشمنان را برای سیطرۀ دائمی بر منطقه به یأس تبدیل کرده‌اند؛ تا جایی که رژیم صهیونیستی نتوانست به شعار «از نیل تا فرات» جامه‌ی عمل بپوشاند. اینک آنها در شرایطی قرار گرفته¬اند که تنها هدفشان حفظ وتثبیت جایگاه غاصبانه شان است. امروزه به دلیل اختلافات درون کابینۀ رژیم صهیونیستی و بی‌ثباتی که در آن وجود دارد، این رژیم تزلزل بیشتری پیدا کرده است. راهپیمایی‌هایی که اخیراً علیه کابینۀ نتانیاهو در تل آویو شد، خود سندی بر این بحران و اختلاف درون رژیم صهیونیستی است. علاوه بر آن چالش‌های امنیتی این رژیم در برابر حملات فلسطینیان و چالش‌های اقتصادی آنها رو به فزونی گذاشته است؛ تا جایی که مجبور شدند حرب الله لبنان را در مدیترانه به رسمیت بشناسند تا بتوانند واردات گاز داشته باشند!

موضوعی که این روزها در منطقۀ غرب آسیا شاهد آن هستیم، سرعت عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی با اسرائیل است. در اکتبر 2018 بود که نخست وزیر اسرائیل، نتانیاهو، نخستین دیدار رسمی خود را با پادشاه عمان انجام داد و پس آن سودان، امارات متحده عربی، بحرین دست دوستی به این رژیم غاصب دادند.

اما کشورهایی هم هستند که جنایات این دولت را از یاد نبرده و آنها را به رسمیت نشناخته‌اند. همانطور که امسال در جام جهانی 2022 دیدیم، کشور قطر ورود خبرنگاران اسرائیلی را ممنوع کرد و آنها در قالب اتباع کشورهای دیگر توانستند وارد قطر شوند که این خود ننگ بسیار بزرگی برای این رژیم منحوس است. حتی خبرنگاران اسرائیلی در همانجا اقرار کردند «در قطر فهمیدیم که مردم جهان نسبت به ما چقدر تنفر دارند».

چرا اسرائیل در جنگ آینده پیروز نمی‌شود؟

همچنین تیم ملی کشور مراکش در مسابقات فوتبال، در حالی که کسی به مردم مظلوم فلسطین فکر هم نمی‌کرد، اقدام به برافراشتن پرچم فلسطین کرد که زیباترین صحنه‌های جام جهانی را رقم زد.
خدای متعال خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: « لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا...؛ به طور قطع دشمن‌ترین مردم را نسبت به مؤمنان، یهود و مشرکان خواهی یافت....». یهودیان سرسخت‌ترین دشمنان مسلمانان از زمان حضور اسلام تاکنون بوده و به کینه‌توزی نسبت به آنها پرداخته اند و تمام قدرت و امکانات خود را علیه مسلمانان به کار گرفته‌اند.. در برابر چنین دشمنان بی‌رحمی، همۀ مسلمانان و کشورهای اسلامی باید هوشیارانه عمل کرده و از هیچ تلاشی برای اتحاد با یکدیگر و درهم شکستن قدرت دشمن فروگذار نکنند.

بی‌شک مسلمانان در مقابل استکبار جهانی با صبر و استقامت، اتحادی منسجم و وجود رهبرانی آگاه و هشیار در جهان اسلام همچون سیدعلی خامنه‌ای، سیدحسن نصرالله و الگوهای مقاومت همچون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، عماد مغنیه، حاج احمد متوسلیان و هزاران هزار شهیدی که به همراه این شهدای شاخص در راه این آرمان شهید شدند، در مقابل این رژیم صهیونیستی غاصب محکم‌تر از قبل ایستاده و آنها را از صحنۀ هستی ساقط می‌کنند، ان شاء الله؛ زیرا 7 سال پیش خطاب به صهیونیست‌ها گفتیم که «شما 25 سال آینده را نخواهد دید».    

گزارش تحلیلی از مهدیه احمدی، دبیر نشریه دانشکده علوم اجتماعی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
فاطمه سادات خردمند پور
1401/10/29 - 14:39

بسارعالی ما به داشتن چنین جوانانی می بالیم
1401/11/02 - 08:56

مسلمانان مظالوم
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top