تاریخ انتشار: شنبه 1401/11/08 - 12:44
کد خبر: 459410

پرونده ویژه زنان ملل؛

روایت یک مقاومت زنانه/ از النی گاتزوویانس یونانی تا مریم امین پور ایرانی

روایت یک مقاومت زنانه/ از النی گاتزوویانس یونانی تا مریم امین پور ایرانی

عبدا... اوجالان، واضع شعار ژن ژیان ئازادی، و نسلی که در امتداد او به باز تولید این شعار در کف خیابان‌ها پرداختند، خواسته و ناخواسته پا بر روی خون ۲۰۰ زنی گذاشتند که در کردستان و توسط همان گروه‌های به اصطلاح طرفدار خلق کرد سلاخی شدند. زنانی که گمنام مانده‌اند و نشانی از آنها در ادبیات مقاومت دیده نمی‌شود.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال ۱۹۸۴ در حالی که جنگ داخلی یونان را ویران می‌کرد، کمونیست‌ها شهرها و روستاهای یونان را اشغال کرده بودند و به هر کسی که طبق میل آنها رفتار نمی‌کرد یا نمی‌خواست فرزندانش را به آن سوی پرده آهنین بفرستد، انگ جاسوسی و خودفروختگی می‌زد  اعدامش می‌کرد. النی گاتزوویانس شخصیت اول کتابی است که پسرش آن را نوشته.

مادری که برای نجات پنج فرزندش از چنگال کمونیست‌ها، حاضر شد شکنجه‌های سخت و طاقت فرسایی را به جان بخرد و  اعدام شود. کتاب  "النی" از جمله کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز و برنده جوایز بسیاری است که روایتگر شجاعت یک زن و از خودگذشتگی اوست.

زنی که به دنبال انتشار کتاب‌اش، به سرعت معروف شد و در ادبیات اروپا و آمریکا نام النی گانزویانس، تبدیل به نامی پربسامد و آشنا بعنوان مادری فداکار، شجاع و سرسخت شناخته شد. النی با انتشار کتاب‌اش به سرعت معروف شد و همه فهمیدند که کمونیست‌ها به نام مبارزه و خلف و برابری چه جنایتی را در یونان مرتکب شده‌اند. اما مریم امین پور هنوز این فرصت را پیدا نکرده تا نشان بدهد که کومله تحت لوای آزادی زن و آزادی خلق کرد چه جنایتی را مرتکب شد و چه برسد مریم و فرزندانش آورد.

مریم امین پور، میان ما غریب و گمنام مانده؛ میان کسانی که شعار ژن ژیان ئازادی را روی در و دیوارها می‌نوشتند اما نمی‌دانستند کومله با اتکا به همین شعار چه برسد یک زن کرد اهل تسنن سقزی آورده. زنی که نه درباره او کتابی نوشته شده و نه کسی او را می‌شناسد تا بخواهد مثل مهسا امینی نامش را تبدیل به یک رمز آشوب برعلیه ادعاهای دروغین و توخالی گروه‌های کومله، دموکرات و پ.ک.ک کند.

مریم امین پور، مثل شخصیت اول کتاب النی، پس از تحمل شکنجه، به میدان روستای ایرانخواه برده می‌شود تا آن به اصطلاح چریک‌های کومله و طرفدار خلق کرد، اعدامش کنند. وقتی مریم را به سمت جوخه اعدام می‌بردند پسر دو ساله‌اش را هم بغل کرده بود.

در میان شهدای زن استان کردستان، ۲۰۰ زن شهید هستند که توسط گروه‌های کومله، دموکرات، جنات، پژاک، پ.ک.ک و ... به شهادت رسیده‌اند. زنانی که بسیاری‌شان پیش از کشته شدن به شدت شکنجه شده‌اند و مانند ناهید فاتحی کرجو با وضع فجیعی به شهادت رسیده‌اند. اما این زنان، گم شده تاریخ‌اند. گم شدگانی که نامی از آنها در میانه رسانه‌ها، کتاب‌های خاطرات جنگ و مستندها دیده نمی‌شود. زنانی که روزی به دور از هیاهوی دروغین زن زندگی آزادی، در حال عزیز خود گذشتند تا بر سر اعتقادشان بمانند اما کسی سالها بعد به سراغشان نرفت تا کتاب خاطرات و زندگی‌شان،  مثل النی گاتزوویانس،  کتاب پرفروش سال شود.

همیشه گفته‌اند و می‌گویند که زنان نیمی از جامعه‌اند و نیمی از خلقت،  اما وقتی از مفاهیمی مثل مقاومت، مبارزه و استقامت صحبت می‌شود نمونه بزرگ این فراموشی،  تقلیل شخصیت عظیم و تاثیرگذاری مانند حضرت زینب (س) در ادبیات ماست که تنها روز " پرستار" می‌شناسند و مگر اختصاص دادن روز پرستار به چنین شخصیتی می‌تواند یک انتخاب درست و نمایانگر ابعاد وجودی عقیله العرب باشد؟

مریم امین پور،  ناهید فاتحی کرجو،  شرافت ایزدی و زنان بسیاری که در جریان غائله کردستان و جنگ تحمیلی تبدیل به نمونه‌های تبدیل مقاومت و صبر شدند،  گم شدگان تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی‌اند.

زنانی که می‌توانستند در میانه‌ی حوادث پس از فوت مهسا امینی مثال نقض شعار زن،  زندگی، آزادی باشند اما حافظه‌ی کوتاه ما و عدم شناساندن این زنان به نسل جوان باعث شد تا شعار یکی از جنایت کارترین گروه‌ها بر علیه زنان،  تبدیل به دال مرکزی این حرکت بشود.

خون مریم امین پور و ناهید فاتحی کرجو هنوز هم در روستاهای کردستان جاری است. کومله اگر می‌خواهد منتقم مرگ طبیعی زنی کرد،  به نام مهسا امینی باشد بهتر است تا اول پاسخ قتل عمدی زنان کردی را بدهد که آنها را در خانه خودشان سلاخی کرده است.

گزارش از ریحانه پناهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top