تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/11/10 - 16:32
کد خبر: 459748

نگاهی بر برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی در دانشگاه‌های کشور؛

برنامه مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور برای اعتکاف ۱۴۰۱ +جدول

برنامه مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور برای اعتکاف ۱۴۰۱ +جدول

اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، مُعتَکِفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند.

به گزارش سرویس حسینیه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، مُعتَکِفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند.

اعتکاف زمان مخصوصی ندارد، ولی در روایات بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان، به‌ویژه دهه سوم آن بیان شده است. در ایران، از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی، گرایش به اعتکاف در ماه رجب گسترش یافته و اکنون در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵) این ماه در اکثر شهرها و مساجد بزرگ این کشور مراسم برگزار می‌شود.

اعتکاف دانشجویی

شرایط معتکف:

۱-عقل.(از دیوانه صحیح نیست)

۲-ایمان.(از غیر مؤمن صحیح نیست)

۳-قصد قربت.(هر گونه ریا و خود نمایى،اعتکاف را باطل مى‏کند).

۴-روزه دارى در ایام اعتکاف.

۵-اجازه گرفتن از کسى که اجازه او لازم است.

 شرایط اعتکاف:

۱-از سه روز کمتر نباشد.(زمان)

۲-در مسجد جامع باشد.(مکان)

۳-ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.

همزمان با ماه رجب و برگزاری اعتکاف رجبیه، اعتکاف دانشگاهیان و دانشجویان در مساجد مختلف دانشگاههای تهران در حالی  برگزار می شود که طی سالهای گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری اعتکاف در مساجد دانشگاهها وجود نداشت.

اعتکاف مساجد دانشگاههای تهران امسال همزمان با سایر مساجد کشور از 15 تا 17 بهمن ماه سال 1401 مصادف با ایام البیض رجب برگزار می شود. در این گزارش جزئیات برگزاری مراسم اعتکاف دانشگاهیان در دانشگاه‌های تهران آمده است.

اعتکاف دانشگاه آزاد به صورت استانی برگزار می‌‌شود

سعید جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه به دلیل مشخص نبودن شرکت‌کنندگان، برنامه‌های سخنرانان را نهایی نکرده‌ایم، گفت: «اعتکاف ما امسال در دو محل و به صورت استانی برگزار می‌شود. اعتکاف برادران در مسجد امام علی(ع) واحد علوم و تحقیقات و اعتکاف خواهران در مسجد نور ولایت تهران مرکز در سوهانک برگزار خواهد شد. البته ظرفیت تعیین‌شده برای هر مسجد نزدیک به 200 نفر تعیین شده است.»  او اظهار داشت: «مراسم اعتکاف برنامه تنها مختص دانشجویان نیست و تمام جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و کارمندان می‌توانند در آن شرکت کنند. همچنین برنامه‌های متنوعی را نیز در نظر گرفته‌ایم که در طول روزهای مختلف اجرا خواهد شد.»

جلیلی درباره حلقه‌های معرفتی توضیح داد: «ما بحث حلقه‌های معرفت را داریم که از اساتید گروه معارف استان استفاده می‌کنیم. قبل از اذان مغرب این حلقه‌ها برگزار می‌شود. استعلام و ظرفیت‌سنجی کرده‌ایم و اساتیدی که تخصص خوب و ارتباط خوبی دارند در 4 یا 5 حلقه مختلف مباحث فقهی، اخلاقی، سبک زندگی و بحث‌های تمدنی دارند. ما بحث هم‌خوانی قرآن را هر روز داریم. قبل از نماز مغرب دانشجویان دور هم جمع می‌شوند و یک ساعت تلاوت قرآن دارند.»  مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران در همین زمینه ادامه داد: «هر روز بعد از نماز ظهر، جلسه سخنرانی را خدمت اساتید داریم که در قسمت خواهران از اساتید زن استفاده می‌شود و در قسمت برادران از اساتید مرد استفاده می‌کنیم. شب‌ها نیز بحث مراسم مناجات و جلسات هیات‌گونه‌ای داریم که مناجات و روضه است. روز آخر نیز اعمال ام‌داوود را از بعد از نماز ظهر و سخنرانی شروع می‌کنیم و تا بعد از نماز مغرب و عشا ادامه خواهد داشت.»

او در پایان گفت: «زمانی که بیانات رهبری و احادیثی که در این حوزه وجود دارد را نگاه می‌کردم، فرقی که اعتکاف با مابقی برنامه‌های مذهبی دارد، با توجه به اینکه هرکدام از آنها ویژگی و هدف‌گذاری دارند، این است که در بحث اعتکاف انقطاع از زندگی روزمره و خلوتی با خدا بسیار مدنظر است. مثلا در شب قدر، مناجات با خدا مطرح است، یا در ماه رمضان تلاوت قرآن توصیه می‌‌شود. اما در اعتکاف موردی که بسیار بر آن تاکید می‌شود، خلوت بودن است. یعنی انسان با خودش خلوت کند و مروری بر زندگی‌اش داشته باشد، به همین خاطر سعی کرده‌ایم که برنامه‌های شلوغی نگذاریم و وقت معتکفین را نگیریم. تایم‌هایی را بگذاریم خلوت کنند تا بتوانند به این طریق از برنامه بیشتر استفاده کنند.»

دانشگاه های برگزار کننده و محل برگزاری مراسم اعتکاف در 24 دانشگاه کشور

برگزاری اعتکاف دانشگاهیان با شعار «هر دانشگاه یک برنامه اعتکاف»

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دگفت: با توجه به توفیقات کشورمان در مدیریت کرونا و رونق گرفتن فضا‌های حضوری دانشگاه‌ها مساجد دانشگاهی مهیای پذیرایی از دانشجویان و اساتید معتکف شده اند.

وی افزود: طی هماهنگی که با ستاد کشوری اعتکاف و با استان‌ها صورت گرفته در دانشگاه‌هایی که فاقد امکانات برگزاری اعتکاف هستند در مساجد شهری پذیرای معتکفین این دانشگاه‌ها خواهیم بود.

گزارش از علی پیراینده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top