تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/11/12 - 11:54
کد خبر: 459994

کارآموزی دانشجویان در مراکز مهارت‌ آموزی صنعتی

کارآموزی دانشجویان در مراکز مهارت‌ آموزی صنعتی

کارآموزی دانشجویان در مراکز مهارت آموزی صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی در قالب طرح پویش به همت معاونت اشتغال وزارت کار و دانشگاه‌های آزاد کلید خورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، کارآموزی دانشجویان در مراکز مهارت آموزی صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی در قالب طرح پویش به همت معاونت اشتغال وزارت کار و دانشگاه‌های آزاد کلید خورد.

یکی از دلایل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و بر همین اساس ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش مهم و بسزایی در ایجاد فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار و ورود دانش آموختگان به بازار کار دارد.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، همسو کردن آموزش‌های نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می‌کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار امکان بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشد.

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از جمله ضروریات رشد و توسعه اقتصاد است و در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد نقش دارد. به همین منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می آورد.

در حال حاضر در تناسب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیاز بازار کار عوامل متعددی اثرگذارند که ارتباط با صنعت، نیازسنجی، کیفیت آموزش، تامین منابع مالی و قوانین و مقررات از جمله این عوامل به شمار می روند.در همین راستا معاون اشتغال وزیر کار از کارآموزی دانشجویان در مراکز مهارت آموزی صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی خبر داده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های کاربنیان دانشگاه‌ها در قالب طرح پوشش می‌گوید: در این طرح که بخشی از زیست بوم مهارت آموزی (دانشکده مهارت و کارآفرینی) است، دانشجویان برخی از مراحل تحصیلی را تحت نظر مستقیم دانشگاه در قالب کارآموزی محیط‌های کارگاهی، فنی و مهارت آموزی متناسب با رشته تحصیلی خود طی می‌کنند.

به گفته وی از آن جایی که یکی از مشکلات اصلی حال حاضر کشور در حوزه اشتغال، نبود ارتباط مناسب بین کارجو و کارفرماست، چینن طرح‌هایی علاوه بر مهارت آموزی دانشجویان، موجب توانمندسازی و آشنایی دانشجویان با محیط کار می‌شود و به اشتغالزایی در کشور کمک می‌کند.

آنطور که معاون اشتغال وزیر کار گفته اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، گسترش رشته‌ها و بازنگری سرفصل دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز روز جامعه و صنعت مبتنی بر آمایش سرزمینی و توسعه مهارت آموزی در مناطق کم برخوردار از جمله مزایای پیش بینی شده در این طرح است.

طی سال‌های اخیر در برنامه‌های توسعه کشور تاکید بر این بود که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حمایت‌های مالی، بازار کار رونق یابد اما تاثیرگذاری لازم را نداشت. درحال حاضر بهره‌وری نیروی انسانی از طریق آموزش در دستور کار قرار گرفته و آموزش‌های فنی و حرفه‌ی با توجه به آنکه به شکل عملی و نظری ارائه می‌شود، در این زمینه توصیه می‌شود.

غلامحسین حسینی‌نیا - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این باره معتقد است: دانشگاه‌ها باید به یک شهر بیدار مهارت‌آموزی تبدیل شود و در هر استان یک مرکز به پارک علم و فناوری مهارتی تبدیل و در امور مربوط به بخش خصوصی تسهیل‌گری شود.

به گفته وی، کیفیت آموزش‌های مهارتی با واگذاری آموزش‌ها به بخش خصوصی باید ارتقاء یابد و تدوین استانداردهای جدید آموزشی در حوزه محیط واقعی کار در جهت پایداری اشتغال صورت گیرد.

در حال حاضر مهمترین ویژگی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای،‌ کارآفرینی است و تربیت و آموزش نیروی کار ماهر برای بازار کار از یکسو و ایجاد فرصت‌های شغلی با آموزش‌های ارائه شده از سوی دیگر بستر ایجاد خلاقیت و در نتیجه شغل برای کارجویان را فراهم می‌کند.

 برابر آمارها بیش از ۷۰ درصد مهارت‌آموزان و افرادی که در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند، در ورود به بازار کار موفق بوده‌اند. فارغ التحصیلانی که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در بنگاه‌ها یا مراکز جوار کارگاهی آموزش دیدند، با سرمایه اندک خود به خود اشتغالی و کارآفرینی پرداخته و جذب صنایع و بازار کار شده‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top