تاریخ انتشار: شنبه 1401/11/15 - 22:29
کد خبر: 460279

عطرآلود؛ داستان زندگی علی رزاقی

عطرآلود؛  داستان زندگی علی رزاقی

نفیسه ترابنده: فیلم سینمایی «عطرآلود» با بازی مصطفی زمانی و هدی زین‌­العابدین، تازه‌­ترین اثر هادی مقدم‌­دوست است. او پس از تجربه­ موفق «سر به مهر» و همینطور یک اپیزود از فیلم هیهات حالا «عطرآلود» را به جشنواره­ فجر رسانده است. مقدم‌­دوست که پیش­تر در چندین فیلم و سریال به عنوان نویسنده در کنار حمید نعمت‌­الله بوده­، بر خلاف دو اثر قبلی که هم نویسنده و هم کارگردان بوده، نویسنده «عطرآلود» نیست و فقط در جایگاه کارگردان نشسته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، نفیسه ترابنده: فیلم سینمایی «عطرآلود» با بازی مصطفی زمانی و هدی زین‌­العابدین، تازه‌­ترین اثر هادی مقدم‌­دوست است. او پس از تجربه­ موفق «سر به مهر» و همینطور یک اپیزود از فیلم هیهات حالا «عطرآلود» را به جشنواره­ فجر رسانده است. مقدم‌­دوست که پیش­تر در چندین فیلم و سریال به عنوان نویسنده در کنار حمید نعمت‌­الله بوده­، بر خلاف دو اثر قبلی که هم نویسنده و هم کارگردان بوده، نویسنده «عطرآلود» نیست و فقط در جایگاه کارگردان نشسته است.

حسین حسنی(از نویسندگان فیلم‌­های مرد بازنده و درخت گردو) نویسندگی عطرآلود و یوسف منصوری(تهیه ­کننده برنامه­ ماه من) تهیه­‌کنندگی آن را به عهده داشته‌­اند.

«عطرآلود» داستان زندگی علی رزاقی است که از کودکی استعداد عجیبی در ترکیب رایحه‌­ها داشته و دوست دارد روزی عطر منحصر به فرد خودش را بسازد. او و همسرش، عاطفه، هرروز برای فرزند آینده‌­شان که هنوز وجود ندارد فیلم ضبط می‌­کنند تا بعدا به او نشان دهند. همه ­چیز خوبست تا اینکه یک اتفاق روال زندگی علی و عاطفه را که حالا باردار است، به چالش می‌­کشد.

«عطرآلود» قصه­ ترس است. ترس علی از مرگ، ترس از عذاب وجدان بابت انجام کاری که می‌­داند اشتباه بوده. ترس از یتیم شدن فرزند هنوز به دنیا نیامده‌­اش، ترس از کارهای نکرده و عطرهای نساخته.

*کاراکترهایی که شخصیت نشدند

در نگاه اول حال معنوی و درونی اثر و قاب­‌بندی‌­ها و بعضی المان‌­های تکرار شونده(مانند وجود دختر نابینا و الهام بخشی او در هر دو فیلم) مخاطب را به یاد «سر به مهر» می­‌اندازد.

اما «عطرآلود» به هیچ عنوان انسجام سر به مهر را نداشته و از فقدان یک فیلمنامه­ منسجم رنج می‌­برد. علی یک شخصیت چندپاره است که به شمایل یک کاراکتر واحد و یکپارچه نمی­‌رسد. او استعداد عجیبی در عطرسازی دارد و یک کتاب هم با عنوان همه آنچه که با دماغ می‌­بینی نوشته است. اما کسی او را جدی نمی‌­گیرد. یک دفعه عاشق می‌­شود؛ عشقی که برای مخاطب روشن نیست چگونه ایجاد شده و صرفا بر اساس یک تفاهم عطری بوده‌­است. بیمار می­‌شود ولی شبیه کسی که بیماری سخت دارد رفتار نمی­‌کند؛ نه رنج یک بیمار را دارد و نه انگیزه و شوق بهبود را، نه فریادی نه اشکی نه خشمی.

در واقع بیماری هیچ هیجانی را در او برانگیخته نمی‌­کند جز ترس. با اینکه مشکل ریه دارد در هر زمان که بخواهد سرفه‌­هایش را کنار می­‌گذارد و عطر بو می­‌کند و می‌­سازد. در مقابل شخصیت عاطفه هم درست شکل نگرفته است؛ نه پیشینه و خانواده‌­ای از او می‌­بینیم و نه با روحیاتش آشنا می­‌شویم. فقط و فقط می‌­دانیم که او عاشق بچه است و با دوستانش یک مهدکودک دارد. اول فکر می­‌کنم نیاز مالی دارد اما بعد می­‌بینیم که می‌­تواند برای راه‌انداختن یک مهدکودک سهم بگذارد. او اصلا شبیه زنی که باردار است و همسرش به بیماری سختی دچار شده، رفتار نمی­‌کند، حتی شخصیتش متوکل و مومن ترسیم نشده که آرام بودنش را پای اطمینان قلبی به پروردگار بگذاریم.

*قصه­‌گویی الکن و پراکنده

در «عطرآلود» اتفاقات یک­‌دفعه‌­ای زیاد می‌افتد. اتفاقاتی که مقدمه ­چینی مناسبی در فیلمنامه ندارند. علی یک­دفعه تصمیم می­‌گیرد که بدون اطلاع عاطفه با خوراندن قرص به همسرش، فرزندش را سقط کند اما یک­دفعه متحول می‌­شود و بعد تصادف می­‌کند و انگار می­‌فهمد که مرگ می­‌تواند برای هرکسی نزدیک باشد و حتما از راه بیماری وارد نمی‌­شود، اما بعد با درک این موضوع در اتفاقی باورنکردنی به سمت کاری می‌­رود که قبلا معتقد بوده آن کار حرام است. پدر حسام را ترغیب به سرمایه‌­گذاری در بازار طلا می­‌کند. از قضا قیمت طلا نزولی می‌­شود(در حالی که فیلم اگر ادعای بازنمایی واقعیت را دارد، این سال‌ها همواره قیمت طلا صعودی بوده)، و از قضا همین مسئله باعث سکته­ قلبی پدر حسام (به سبک فیلم­‌های هندی) می‌­شود و علی را غرق عذاب وجدان می­‌کند.

می‌توان در تحلیل فیلم «عطرآلود» نوشت که عناصر این اثر مانند دانه‌­های تسبیح است؛ که هرکدام به تنهایی زیبا هستند اما بدون نخ تسبیح، تسبیح نمی‌­شوند. فیلم مقدم‌­دوست مجموعه‌­ای از قاب­‌های زیبا و تک­لحظه­های خوب است که مدام ارتباطشان نسبت به هم منقطع و متصل می‌­شود و در نهایت به قامت یک واحد شسته رفته در نمی‌اید. انگار تکلیفش با خودش روشن نیست، مدام در سطح و عمق در حرکت است گاهی نمادپردازی می‌­کند و گاهی درگیر اتفاقات سطحی و حتی بی‌­منطق می‌­شود. ما را با سکانس الهام گرفتن علی از دختر نابینا برای ساختن عطر در روز همایش، به عرش می‌­برد و بعد با یک تصادف ناشیانه به زمین می‌­کوبد. با یک موسیقی انگیزشی و پویا رایحه­ عطر را از کانال کولر به مشام رئیس شرکت عطرسازی می­‌رساند و بعد در اوج، چندین ماه بدون هیچ­گونه عطر و عطرسازی سپری می‌­کند. چندبار بر گردن‌­آویز عین تاکید می‌­شود اما هیچ کارکردی ندارد. همینطور بر فیلم گرفتن روزمره و ویدیو پروژکتور و اتاق عطرسازی تاکید می‌­شود اما هیچ­کدام به شخصیت تبدیل نمی­‌شوند.(توپ را در فیلم «دورافتاده» به عنوان شیء که تبدیل به شخصیت شده در نقش مقابل تام هنکس به یاد بیاورید.)

*ایده‌­ای که حیف شد!

انگار قرار است اینطور فرض بگیریم که «ساختن عطر برای علی گویی یک آیین مقدس است. او برای یافتن ایده­ عطر باید به درون خود برود، خاطراتش را واکاوی کند و عطر هر لحظه را به یاد بیاورد. باید عطر روزها را نفس بکشد. علی باید تکلیفش را با خودش و ترس­‌هایش روشن کند و از عذاب وجدان رها شود تا بتواند عطر بسازد. عاطفه در این مسیر دست او را می­‌گیرد و در به یادآوردن خاطرات و بازگشت به گذشته کمکش می­‌کند و علی را با یک عکس و چند سوال به اولین باری که با عطر خوش سوغاتی مشهد خاطره داشته، می‌­برد و سرانجام با پالایش درونی علی، رایحه‌­ها با هم آمیخته شده و عطری که قرار است نامش عین باشد، ساخته می­‌شود.» اما باعث ناراحتی است که چنین ایده و درونمایه­‌ای با فیلمنامه­ ضعیف و شاید تدوین نامناسب حیف شده‌­است.

معمولا اینگونه فیلم‌­ها در نهایت حس خوبی به مخاطب منتقل می­‌کنند؛حسی از جنس آرامش و امید به آینده. اما متاسفانه به واسطه­ انقطاع و اتصال مکرر و عدم نتیجه‌­گیری مناسب بر مبنای مقدمات و در پی آن سردرگرمی مخاطب حتی حس خوبی هم باقی نمانده و منتظریم تا فیلم زودتر تمام شود. گرچه قاب­‌های چشم‌­نواز و گاهی موسیقی ما را خوشحال می­‌کند.

کارگردانی چنین قصه­ پر حفره‌­ای از هادی مقدم­‌دوست که سال‌­ها داستان­‌نویسی تدریس کرده و تجربیات بسیار موفقی در نقش نویسنده دارد، بسیار بعید به نظر می‌­رسید. این فیلمنامه می­‌توانست با بازنویسی، به یک قصه­ تاثیرگذار و دراماتیک تبدیل شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top