تاریخ انتشار: شنبه 1401/11/15 - 22:42
کد خبر: 460285

مصطفی محمودی: ما صاحب اصلی جشنواره هستیم

مصطفی محمودی: ما صاحب اصلی جشنواره هستیم

هفتمین دوره جشنواره فیلم فجردر سال ۱۳۶۷ اولین سالی بود که در ۱۷ سالگی توانستم به صورت مستقل و بدون همراهی بزرگترها به تماشای تعدادی از فیلم‌های جشنواره بنشینم. آن هم با بلیت‌های اهدایی یکی از دوستان که دایی‌اش در سینما بروبیایی داشت. از آن سال تاکنون در هر شرایطی تماشاگر جشنواره بوده‌ام و گذشت زمان و دست تقدیر روزگار کاری کرد که از سال ۷۴ به بعد، دیگر نه به‌عنوان تفریح، بلکه به عنوان ضرورت کاری و شغلی و حرفه‌ای و به اجبار همه فیلم‌های جشنواره را دنبال کنم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، هفتمین دوره جشنواره فیلم فجردر سال 1367 اولین سالی بود که در 17 سالگی توانستم به صورت مستقل و بدون همراهی بزرگترها به تماشای تعدادی از فیلم‌های جشنواره بنشینم. آن هم با بلیت‌های اهدایی یکی از دوستان که دایی‌اش در سینما بروبیایی داشت. از آن سال تاکنون در هر شرایطی تماشاگر جشنواره بوده‌ام و گذشت زمان و دست تقدیر روزگار کاری کرد که از سال 74 به بعد، دیگر نه به‌عنوان تفریح، بلکه به عنوان ضرورت کاری و شغلی و حرفه‌ای و به اجبار همه فیلم‌های جشنواره را دنبال کنم.

در همه این سال‌های پرفراز و نشیب به این واقعیت دست پیدا کرده‌ام که جشنواره‌های فجر چه فیلم باشد، چه تئاتر و موسیقی و تجسمی، متعلق به صاحبان اصلی آن یعنی هنرمندان و مردم است. اگرچه بخش دولتی به‌عنوان متولی برگزاری این جشنواره‌ها شناخته می‌شود اما به‌نظرم صرفا نقش تسهیل کننده یا محدودکننده این رخداد را در ادوار مختلف جشنواره‌های مذکور داشته است. البته در این بین مدیوم سینما به دلیل جذابیت‌های آشکار و پنهانش نقشی اثرگذار را در بین همه جشنواره‌های فجر به خود اختصاص داده و به نوعی ویترین جشنواره‌های فجر در کشور ما بیشتر با «جشنواره فیلم فجر» تزیین می‌شود.

امسال اما قضیه فرق می‌کند. وضعیت امروز جامعه متاثر از شرایط سیاسی بیرونی و درونی به شکلی درآمده که گویی نیرویی در تلاش است تا سبب شود بین جشنواره فیلم فجر با صاحبان اصلی‌اش فاصله زیادی ایجاد شود و شاید هم  این نیرو در رسیدن به این هدف و«ایجاد شکاف» بین جشنواره، مردم، هنرمندان و اهالی رسانه تا حدودی موفق به نظر بیاید، اما سئوال اصلی این است که بعد از پایان این ماجراها، آیا این صاحبان اصلی جشنواره نیستند که از این شکاف و گسستگی متضرر می‌شوند؟ آیا متولی جشنواره در این میان بیشتر آسیب می‌بیند یا سینما و صاحبان اصلی آن؟

فراموش نکنیم که دولت‌ها پی درپی می آیند و می‌روند. این جشنواره نیز به هر شکلی پرونده‌اش بسته خواهد شد اما اگر نتوانیم این شکاف را پر کنیم، چه خواهد شد؟ مگر غیر از این بود که سال‌های پیش هم جشنواره فجر توسط بخش دولتی برگزار می‌شد؟ پس چه عاملی سبب شده که امسال همان نیروی بازدارنده ، دولتی و حکومتی بودن جشنواره را برجسته کند و بر طبل تحریم آن بکوبد؟ مگر همین اهالی سینما و همین اهالی رسانه در سال‌های پیش با اشتیاق فراوان در همین جشنواره شرکت نمی‌کردند؟ در آن سال‌ها جشنواره دولتی نبود و امسال دولتی شده است؟ پس اگر طبق این استدلال قرار است عمل کنیم، حضورمان در همه سال‌های گذشته در جشنواره دولتی فجر اشتباه بوده و این تناقضی است که نمی‌توان پاسخی برایش یافت.

به‌خاطر دارم که در ادبیات سیاسی ما اصطلاحی وجود داشت به نام «کاسبان تحریم» که متاسفانه این اصطلاح گویا به ادبیات هنری ما نیز رخنه کرده و برخی کاسبان تحریم از جدایی جشنواره فیلم فجر با صاحبان اصلی‌اش سود زیادی می‌برند. از یاد نبریم که جشنواره فجر متعلق به ماست و صاحبان اصلی آن مردم، اهالی هنر و رسانه‌ها هستند که همگی از مردمند.

نویسنده: مصطفی محمودی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top