تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/12/07 - 00:43
کد خبر: 462619

معرفی ۸ شغل‌ برتر در حوزه هوش مصنوعی

معرفی ۸ شغل‌ برتر در حوزه هوش مصنوعی

در مدت اخیر اخبار هوش مصنوعی از هر سو به‌گوش می‌رسد و هرچه جلوتر می‌رویم، نگرانی‌ها درباره‌ی مشاغلی که هوش مصنوعی جای آن‌ها را خواهد گرفت، افزایش می‌یابد؛ اما قطعاً روی دیگر سکه مشاغل و کارهایی است که با فراگیرشدن هوش مصنوعی رونق خواهند گرفت.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»، هوش مصنوعی با نفوذ بیشتر در زندگی انسان علاوه‌بر تمام فرصت‌سوزی‌ها، فرصت‌هایی ایجاد می‌کند. درادامه برخی مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی را معرفی می‌کنیم.

در مدت اخیر اخبار هوش مصنوعی از هر سو به‌گوش می‌رسد و هرچه جلوتر می‌رویم، نگرانی‌ها درباره‌ی مشاغلی که هوش مصنوعی جای آن‌ها را خواهد گرفت، افزایش می‌یابد؛ اما قطعاً روی دیگر سکه مشاغل و کارهایی است که با فراگیرشدن هوش مصنوعی رونق خواهند گرفت.

بنابراین، شاید بخواهید در آینده در حوزه هوش مصنوعی کار کنید و کنجکاو شده باشید که چه شغل‌هایی مرتبط با هوش مصنوعی وجود دارند؟ وب‌سایت Make Use Of در این رابطه مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن فهرستی از ۸ شغل مرتبط با هوش مصنوعی معرفی می‌شوند.

‌هوش مصنوعی هرروز بیشتر و بیشتر در زندگی انسان نفوذ می‌کند و عده‌ای معتقدند که هر روز رفتارهای هوش مصنوعی بیشتر شبیه به انسان به‌نظر می‌رسد. از سویی دیگر، محبوبیت آن بین کاربران در حال افزایش است و توجه اکثر افراد را به‌خود جلب کرده است. یکی از نگرانی‌های گسترده درباره هوش مصنوعی، حضور آن در بازار کار و این احتمال است که ممکن است هوش مصنوعی ما را از کار بیکار کند.

از طرفی دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد شغل نیز کاربرد داشته باشد. در این مقاله، مشاغل مختلف مرتبط با هوش مصنوعی که در زمینه توسعه و نگهداری آن مناسب هستند را بررسی می‌کنیم. بنابراین، می‌توانید براساس مدارک تحصیلی در فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار، مسیر شغلی خود را در هوش مصنوعی دنبال کنید.

۱- مهندس رباتیک

آیا تا به‌حال تصور کرده‌اید که چه فرصت‌هایی که با ساخت، راه‌اندازی، آزمایش و برای نگهداری از ربات هوش مصنوعی ایجاد می‌شود؟ در حال حاضر مهندسان رباتیک بیشترین تقاضا را بین شرکت‌های مختلف دارند، زیرا توانایی‌های آن‌ها محدوده‌ای از مزیت‌ها را پوشش می‌دهد که در اکثر صنایع می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد.

بنابراین، به‌عنوان مهندس رباتیک می‌توانید بخشی از یک محصول خلاقانه با تمرکز بر ساخت و نگهداری ماشین‌های خودکار باشید که از یادگیری ماشینی نیز بهره می‌برد و آن را به‌کار می‌گیرد.

با این‌حال، اگر با اعداد و محاسبات راحت هستید و از سروکار داشتن با آن‌ها لذت می‌برید و به‌دنبال شغلی جذاب و رضایت‌بخش هستید، می‌توانید مهندسی رباتیک را در صنایع تولیدی، کشاورزی، سلامت، غذایی و حتی نظامی ادامه دهید و با خاطری آسوده از ایمنی شغلی بالا و شانس انجام کارهای مثبت در مقیاس بسیار بزرگ، لذت ببرید.

۲- مهندسی نرم‌افزار

اگر توانایی حل مسئله بالایی دارید و به‌راحتی می‌توانید با کمی جست‌وجو در اینترنت مشکلات سیستمی کامپیوتر خود را حل کنید، مهندسی نرم‌افزار می‌‌تواند انتخاب عالی برای شما باشد. در حال حاضر، مهندسی نرم‌افزار یکی از شناخته‌شده‌ترین مشاغل در دنیای فناری است و تقاضا برای آن همچنان روند افزایشی دارد. مهندسی نرم‌افزار از نظر بسیاری از کارشناسان، ستون اصلی فناوری به‌شکل امروزی به‌حساب می‌آید.

با فعالیت در این حرفه به راحتی نرم‌افزار طراحی و تولید می‌کنید. تمام نرم‌افزارهایی که تاکنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید مثل مایکروسافت آفیس یا گوگل کروم، توسط مهندسان نرم‌افزار طراحی شده‌اند. شرکت‌ها همواره به نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای نیاز دارند که به مشتریان خود ارائه کنند و خدمات خود را از آن طریق در دسترس آن‌ها قرار دهند و مهندسان نرم‌افزار توانایی لازم برای تولید برنامه‌های مدنظر شرکت‌ها را دارند.

مهندسان نرم‌افزار در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند نرم‌افزارهایی را برای تشخیص گفتار، یادگیری ماشین و به‌طور کلی سیستم‌های قابل استفاده سمت کاربر که به هوش مصنوعی منشعب می‌شوند، تولید کنند. علاوه‌براین، حرفه‌ای‌های این حوزه می‌توانند جدای از تولید برنامه، بعد از راه‌اندازی آن، مشغول نگهداری و به‌روزرسانی آن شوند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

برای مثال، یکی از جنبه‌های حیاتی هوش مصنوعی و اساس ایجاد نرم‌افزار همین است که به بسیاری از افراد در گشت‌وگذار و بهره‌مندی از فناوری پیچیده کمک می‌کند. در این راستا، کورتانا، الکسا، سیری و سایر دستیارهای صوتی ازجمله فناوری‌ها به‌شمار می‌روند که با ادغام با هوش مصنوعی می‌توانند تجربه کاربری فوق‌العاده و البته در مواقعی دلهره‌آور فراهم کنند. حال فرض کنید که بتوانید دستیار مجازی خودتان را ایجاد کنید.

۳- مهندس بینایی ماشینی

مهندسی بینایی کامپیوتری یا مهندسی بینایی ماشینی (Computer Vision Engineer) رشته‌ای تخصصی از زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر است که در آن مطالعات و پردازش‌های تصویری توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به‌گونه‌ای انجام می‌شود تا توانایی بینایی برای کامپیوتر ایجاد شود و کامپیوتر بتواند مفهوم «دیدن» را درک کند و تفاوت‌ها، حرکات و حتی جنس بافت سوژه‌ها را تشخیص دهد. بنابراین، اگر در به‌تصویر کشدین اطلاعات مهارت دارید می‌توانید روی این رشته حساب باز کنید.

مهندسی بینایی ماشینی عمدتاً روی الگوریتم‌ها و داده‌های بصری متمرکز است و شرکت‌های بزرگی نظیر اپل به آن نیاز دارند. این دسته از مهندسان می‌توانند هوش مصنوعی مرتبط با پردازش تصویر توسعه‌دهند و از آن‌ها در مصحولات دیگر استفاده کنند.

مهندسان بینایی ماشینی با ایجاد الگوریتم‌های خودکار و حفظ آن‌ها می‌توانند برای سیستم‌های تشخیص خطر در خودروهای خودران، تشخیص چهره و همچنین کنترل محتوا در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک مفید باشند و در این موقعیت‌ها مشغول به‌کار شوند.

همه‌ی موقعیت‌های شغلی دارای یک سیستم خودکار شبیه به هوش مصنوعی هستند که می‌توان انتظار داشت در چند سال آینده این حرفه بسیار مورد توجه قرار بگیرد و شکوفا شود. اگر از طریق فیدهای ویدیویی یا عکس‌های آنالوگ یا سیگنال‌های دیجیتال با داده‌ها کار می‌کنید، مهندسی بینایی کامپیوتری می‌تواند آینده شغلی خوبی برای شما بسازد.

۴- متخصص علم داده (Data Scientist)

همه‌ی ما فایل‌های زیادی را روی حافظه کامپیوتر یا لپ‌تاپ ذخیره می‌کنیم. عده‌ای فایل‌ها را انباشته می‌کنند و به‌طور نامنظم هرچیزی را در هرجایی کپی می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر آرشیو فیلم، سریال، آهنگ و انواع فایل‌های جداگانه دارند و حتی شاید با حوصله بیشتری آن‌ها را براساس ژانر، تاریخ یا هر معیار دیگری طبقه‌بندی کنند.

بنابراین، اگر شما نیز در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرید و در سازمان‌دهی داده و همچنین پیگیری آن حوصله به‌خرج می‌دهید، احتمالاً از شغلی که امروزه بسیاری از سازمان‌ها به آن نیاز دارند، لذت ببرید.

متخصص علم داده مسئولیت جمع‌آوری و تبدیل اطلاعات و داده‌ها را به‌عهده دارد و باید آن‌ها را در فرمتی فراهم کند که بینش کلی از داده‌ها ارائه کند، پیش‌بینی انجام دهد و مطمئن باشد که این داده‌ها برای شرکت‌ها با مخاطبان مختلف کاربرد خواهند داشت.

دیگر وظیفه‌ی بزرگ متخصصان علوم داده، تصحیح داده‌های خراب (Data Corruption) یا غربالگری اطلاعات در حال پردازش است که بخش مهمی از داشتن هوش مصنوعی کارآمد وابسته به آن خواهد بود. این شغل می‌تواند برای فردی که توانایی تحلیل ذهنی خوبی دارد و عاشق کار با داده است، انتخاب کاملاً مناسبی باشد.

۵- مهندس یا معمار کلان‌داده

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید با مقیاس بزرگ‌تری از داده‌ها و اطلاعات سروکار داشته باشید، دنیای داده همچنان موقعیتی برای آن مقیاس نیز ارائه می‌کند. درواقع، حجم عظیم داده‌ای که روزانه تولید می‌شود نیاز به مهندسان کلان‌داده دارد تا سیستم‌هایی را طراحی و نگهداری کنند که برای پردازش این مدل داده‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

مهندس کلان‌داده در مدیریت سیل عظیم داده‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کند. برای مثال، هوش مصنوعی داده‌هایی مربوط به این که کاربران چه انتظارتی از هوش مصنوعی دارند را پردازش و مدیریت خواهد کرد. تقاضای قابل توجهی برای افراد فعال در این زمینه به‌دلیل کمبود کارشناسان ماهر وجود دارد و برای هرکسی که از ریاضی لذت می‌برد یا شیفته تحلیل باشد، می‌تواند بهترین انتخاب با آینده‌ای درخشان به‌شمار رود.

۶- تحلیلگر داده

تحلیلگر داده یکی دیگر از مشاغل مرتبط با داده است که شباهت زیادی به متخصص علم داده دارد؛ اما وظیفه‌ی اصلی فرد در این شغل، تجزیه و تحلیل روند داده‌ها در طول زمان است. به‌طور کلی، مسئولیت کم‌تری برای تحلیلگر داده تعریف می‌شود و بیشتر کار شامل استفاده از داده‌های کنونی خواهد شد و نیازی نیست پیش‌بینی و پیش‌گویی درباره‌ی آینده انجام شود.

شغل تحلیلگر داده در حال حاضر به‌عنوان نقشی شناخته می‌شود که به‌طور گسترده بسیاری از شرکت‌ها از آن برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ثابتی که روزانه جذب می‌کنند، کمک می‌گیرند.

برای مثال، اگر می‌خواهید به یک پروژه هوش مصنوعی و توان بالقوه آن برای مشتریان کمک کنید، می‌توانید با دانش تحلیلی خود در داده، در راستای توسعه‌ی آن پروژه همکاری کنید. تقاضا برای تحلیلگران داده بسیار زیاد است زیرا هوش مصنوعی مدام در حال شناسایی الگوها و جمع‌آوری داده است. به باور عده‌ای در مقیاس بزرگی که «پول» پاسخگو نیست، مبادلات با کمک نقل‌وانتقال «داده‌ها» انجام می‌شوند.

۷- اخلاق‌شناس هوش مصنوعی

عده‌ی زیادی از افراد این پرسش در ذهنشان نقش بسته است که «آیا هوش مصنوعی فناوری مخرّبی است یا خیر؟» شاید جالب باشد بدانید که رده شغلی متخصص اخلاق هوش مصنوعی طراحی شده است تا اطمینان حاصل کند که از این فناوری به‌درستی استفاده می‌شود و درواقع، نسبت‌به اخلاقیات مرسوم نیز آگاهی دارد.

این دسته از متخصصان مسئولیت برنامه‌نویسی درباره دیدگاه‌ها، باورها، نظرات سیاسی و رفتارهای خوب عمومی را در هوش مصنوعی به‌عهده دارند تا از اقدامات مضر آن‌ها که ممکن است عواقب شدیدی برای بسیاری از شرکت‌ها داشته باشد، پیشگیری کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید رفتار و چگونگی واکنش‌های هوش مصنوعی را کنترل کنید می‌توانید در این حوزه وارد شوید.

۸- طراح UX و توسعه‌دهنده

اگر در طراحی خلاقیت دارید و در عین حال، برنامه‌نویس قابلی نیز هستید، ورود به عرصه طراحی UX یا همان طراحی تجربه کاربری می‌تواند گزینه‌ی پیشه‌روی شما باشد. توسعه‌دهنده مسئولیت طراحی و ساخت طریقه تعامل کاربران با یک برنامه یا وب‌سایت را به‌عهده دارد.

تمام ویژگی‌های یک وب‌سایت یا برنامه با دقت زیادی طراحی شدند تا کاربر در حین استفاده از آن احساس خاصی را تجربه کند. مثلا، برنامه‌ای که قرار است برای سالمندان طراحی شود نباید استرس‌زا باشد و باید در نهایت سادگی فرایندها را انجام دهد. در هوش مصنوعی طراحی UX می‌تواند به نحوه تعامل کاربران با آن چه به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری انجام می‌شود دلالت داشته باشد.

فرض کنید که بخشی از تیمی باشید که قرار است رباتی برای خانه هوشمند طراحی کنند تا در کارهای روزمره خانه کمک کند و در عین حال نیاز به فرمان‌های زیادی برای استفاده نداشته باشد.

جمع‌بندی

استفاده از هوش مصنوعی امروزه روند صعودی به‌خود گرفته است و همان‌طور که شاید نگرانی از بیکار شدن به‌خاطر هوش مصنوعی وجود داشته باشد، فرصت‌های جدیدی نیز به‌وجود می‌آید که می‌تواند منجربه ایجاد تغییری در نوع انجام برخی کارها شود.

بنابراین، خودتان را محدود نکنید حی می‌توانید با کمک خلاقیت و تلاش از این ابزار برای ایجاد شغل‌های جدید بهره بگیرید یا در بین مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top