تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/12/14 - 13:28
کد خبر: 463513

خبرنامه دانشجویان ایران معرفی می‌کند؛

معرفی ۵ کتاب با حال و هوای انتظار و نیمه شعبان +جزئیات

معرفی ۵ کتاب با حال و هوای انتظار و نیمه شعبان +جزئیات

کتاب «امام مهدی علیه السلام از تولد تا بعد از ظهور»، ترجمه‌ای است از کتاب «الامام المهدی من المهد الی الظهور» اثر مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم قزوینی. این کتاب متعلق به مجموعه‌ی ارزشمندی است که مرحوم قزوینی گردآوردی کرده است و به غیر از این کتاب همگی با عنوان «…من‌ المهد الی اللحد» نام‌گذاری شده‌اند. انتشارات کتاب جمکران افتخار دارد، مجلد مربوط به امام زمان را با ترجمه «لطیف راشدی» و «سعید راشدی» چاپ کند و در دسترس علاقمندان به معارف مهدوی قرار دهد.

به گزارش سرویس کتابخانه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اهمیت موضوع شناخت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر هیچکس از پیروان و منتظران حقیقی آن حضرت پوشیده نیست و ما به عنوان شیعیان آن حضرت باید در طول برنامه زندگی خودمان این شناخت را افزایش دهیم تا طبق روایت "مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة" در آخر عمر به مرگ جاهلیت از دنیا نرویم. یکی از راه های شناخت امام زمان مطالعه کتب مرتبط با موضوع مهدویت و مسئله انتظار است. معمولاً وقتی از یکی از حضرات معصومین (علیهم‌السلام) زندگی‌نامه و شرح حالی می‌خوانیم شامل ولادت تا شهادت آن بزرگوار است. زندگی و شرح حیات امام زمان (عج) در این میان استثنایی هیجان‌انگیز برای ماست که شرح حال زندگی ایشان هنوز قلم می‌خورد و گفتن از روزهای حیات آن بزرگوار هنوز بر کاغذها تازگی دارد لذا در آستانه عید بزرگ نیمه شعبان و ولادت حضرت صاحب الزمان بر آن شدیم تا با معرفی چند کتاب سهمی در شناخت بیشتر آن حضرت داشته باشیم که در ادامه مشروح معرفی این کتاب ها را مشاهده می کنید:

قبله آخرین ویژگی های امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

«قبله آخرین» سخن گفتن از کسی است که شناختن او مایه رهایی از مرگ جاهلی، دل دادن به او دلبستگی به همه فضائل و خوبی‌ها، امید به او امیدواری به آخرین چشم انداز همه انبیا و اولیای الهی و انتظار او سرآمد همه اعمال و مایه قبولی آنهاست.

می‌خواهیم با پرداختن به موضوع مهدویت به الگویی دست پیدا کنیم که در عمل و عینیت زندگی با آن حیات فردی و اجتماعی مان را تنظیم نماییم و با تشکیل حکومت دینی و فراهم کردن عِده و عُده آماده ظهور آن منجی عدالت گستر گردیم.

کتاب قبله آخرین به قلم حجت الاسلام مسعود عالی، شامل سلسله مباحثی است که در برنامۀ «سمت خدا» از شبکۀ سوم سیما با عنوان «یادی از امام عصر(عج)» برگزار شد. تمام سعی بر این بود که مباحث مهم مهدویت با بیانی ساده و روان در عین عمیق بودن، متناسب با یک برنامۀ عمومی ارائه شود و وظایف منتظران را بیان ‌کند.

در این کتاب می‌خواهیم با پرداختن به موضوع “مهدویت”، به الگویی دست پیدا کنیم که در عمل و عینیت زندگی با آن حیات فردی و اجتماعی‌مان را تنظیم نماییم و با تشکیل حکومت دینی و فراهم کردن عده و عدهٔ آماده ظهور آن منجی عدالت گستر گردیم.

به گفته حجت الاسلام عالی مسائلی مانند عدالت خاص امام زمان علیه السلام، رحمت خاص آن حضرت در زیارت آل یاسین به عنوان رحمت واسعه و سایر خصلت‌ها و امتیازات ایشان در دفتر اول مورد بررسی قرار گرفته است.
در جلد اول این کتاب به مسائلی مانند عدالت خاص امام زمان علیه السلام، رحمت خاص آن حضرت در زیارت آل یاسین به عنوان رحمت واسعه و سایر خصلت‌ها و امتیازات ایشان مورد بررسی قرار گرفته است و در دفتر دوم به طور کلی وظائف منتظران در عصر غیبت مورد تحلیل قرار گرفته است. این کتاب در دو بخش «وظایف فردی منتظر» و «جامعه منتظر» دسته‌بندی شده است.

حجت‌الاسلام عالی درباره منابع استفاده شده در کتاب گفته است: برای تألیف این کتاب، تقریباً از تمامی منابع موجود در حوزه مهدویت استفاده شده است. روایات مستندی که در کتاب‌هایی مانند کمال الدین، الغیبه نعمانی، الغیبه شیخ طوسی و مجموعه بحار الانوار ثبت شده، منابع مستند کتاب قبله آخرین هستند و از روایات و آیات قرآن در حوزه مهدویت نیز استفاده جامعی شده است.

خاورمیانه عصر ظهور

در گستره تاریخ، همیشه در کنار جبهۀ حق، جریان باطل نیز وجود داشته که همه توان خود را برای شکست یا کاستن از گسترش و تاثیرگذاری جبهۀ حق به کار گرفته است، و این نزاع مستمر بین حق و باطل در طول تاریخ ادامه داشته و در آخرالزمان و پیش از ظهور – که تلاش‌ها برای ایجاد جبهه توحید و تشکیل حاکمیت جهانی ادیان الهی با محوریت اسلام و آخرین ذخیره الهی و منجی بشریت، امام مهدی(عج) است – به اوج می‌رسد.

از این رو، آگاهی از برنامه‌ریزی جبهه باطل ضروری است و این امر محقق نخواهد شد جز با رصد طرح‌ها، نقشه‌ها، برنامه‌ها، فتنه‌انگیزی‌های دشمنان در کشورها و سرزمین‌های درگیر واقعۀ شریف ظهور. در واقع «آینده‌پژوهی مهدوی» با تکیه بر هشدارهای حدیثی در تراث مهدوی و محور قرار دادن گزارشات درباره فتنه‌ها و بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی، امکان وقوع آن‌ها در «جغرافیای عصر ظهور» را رصد می‌کند و اذهان را متوجه رویدادهای تاثیرگذار در آینده می‌نماید.

بنابراین دیده‏بانی سیاسی و نظامی «کشورهای نقش‌آفرین در تحولات فرایند ظهور» در هر برهه‌ای از زمان، می‌تواند اهمیت استراتژیک و آینده‌پژوهانه داشته باشد. و شناخت این تحولات و رویدادها، برای «دیپلماسی خارجی و بین‌المللی» حکومت زمینه‌ساز، ضروری است.

کتاب «خاورمیانه عصر ظهور» نوشته جناب آقای مصطفی امیری برای مخاطب عموم تدوین شده است و به دلیل رعایت قواعد پژوهشی و استانداردهای علمی، برای جامعه نخبگانی نیز قابل استفاده است.
آنچه در کتاب ذکر شده، صرفا بررسی و تحلیل حدیثی است که جنبه احتمال دارد و زمان ظهور در اختیار خداوند است. تعیین وقت و توقیت از سوی معصومین تکذیب شده است. همچنین تطبیق اشتباه نیز خسارت زیان‌باری است که با ایجاد هیجان و احساس کاذب در منتظران ظهور امام عصر، تبعات ناگواری به دنبال دارد. از این‌رو، دیدگاه صحیح به دستور ائمه معصومین این است که ضمن پرهیز از تعیین وقت برای ظهور، از عجله و استعجال قبل از وقوع نشانه‌های حتمی ظهور، پرهیز کرد. چنانچه در احادیث منقول از اهل‌بیت نیز تاکید شده است.

العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان

سخن گفتن از علامۀ کبیری چون حضرت آیة الله شیخ علی اکبر نهاوندی که عمری را در مطالعه و پژوهش سپری کرده و نزدیک به یک قرن به اسلام و مسلمین چه در قالب نگارش و چه در قالب منبر خدمت نموده است،برای کسی که از دور نیز دستی بر آتش { باید توجه داشت که ایشان در عصر دیکتاتوری چون رضا شاه خائن می زیسته است } ندارد،بسیار سخت است.

چراکه وقتی به آثار وی نظر می کنیم و عمق بی پایان آنها را چه از حیث تعداد و چه از حیث محتوا می بینیم،درک برکاتی که خداوند در عمر گرانمایۀ این مرد نهاده،برایمان دشوار می نماید.

به حق می توان گفت که از هرخطّ کتابهای این مرد الهی،طرفه مطلبی می توان دریافت و از هرصفحۀ آن می توان ذخیره ای اندوخت.

گویا ایشان سراسر عمرش را مشغول مطالعه یا تألیف بوده است و اوقات فراغت وی، آن گاه بوده است که بر منبر،وعظ می نموده یا بر محراب سر به طاعت می سوده.آیا به راستی او را خواب و خور چقدر بوده است که فقط بازنویسی و ویرایش دایرة المعارف عظیم آن بزرگ،دربارۀ حضرت حجّت«روحی و ارواح العالمین له الفداء»یعنی کتاب مستطاب«عبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان صلوات الله علیه»حدود سه سال از یک گروه چند نفری وقت گرفت و آن گاه تصور کنید که این کتاب ۴۰۰۰ صفحه ای که در دستان شماست فقط یکی از تألیفات آن عالی مرد است که حدود ۳۰ تألیف کوچک و بزرگ از وی به ثبت رسیده است.

کتاب ۹ جلدی «العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان» از مشهورترین کتاب‌های نوشته‌شده درباره احوالات و شئون حضرت صاحب الزمان، مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است. این مجموعه سترگ از آن جهت که به قلم یکی از علمای صاحب نام جمع‌آوری و تدوین شده است، در نوع خود کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر محسوب شود.

کتاب حاضر از پنج بخش یا به فرمودۀ مؤلف محترم پنج بساط تشکیل شده است:

بساط اول؛به«الرفوف الاخضر فی بشارات ظهور الحجّة المنتظر» (پرچم سبز)در بشارات ظهور حضرت ولی عصر(عج)موسوم است.

این بساط مشتمل بر آیات قرآن و سایر کتب آسمانی و نیز پاره ای از اقوال کاهنان و ساحران و نیز احادیث نبوی و اخبار واردشده از ائمۀ بزرگوار در بشارت ظهور آن امام است که خود این بساط به چند عبقریه و هر عبقریه به چند رفرفه تقسیم شده است.

بساط دوم؛به«المسک الأذفر فی ولادة الحجّة المنتظر و معجزاته و خوارق عاداته» { «مشک خوش بو»درباره ولادت و معجزات حضرت ولی عصر(عج) } موسوم و محتوی چند عبقریه و چند مسکه است.در این بساط نام ۴۵ نفر از علمای اهل سنت که قایل به تولد و حیات آن بزرگوار هستند،آمده است.

بساط سوم؛این بساط به«الصبح الأسفر فی اثبات مهدویّة الحجّة المنتظر» { «صبح روشن»در اثبات مهدویت حضرت ولی عصر(عج) } موسوم است و شامل تعیین شخص شخیص مهدی علیه السّلام و چند اشکال وارده بر وجود،غیبت و سایر خصوصیّات آن بزرگوار است.همچنین احوال معمّرین و سالمندان به صورت طبقه بندی از یک صد و بیست سال تا سه هزار و هشت صد سال در آن آمده است.بخش دیگر این بساط شامل غیبتهای انبیای عظام از قوم خود است.این بساط،به چند عبقریه تقسیم بندی و هر عبقریّه شامل چند صبیحه است.

بساط چهارم؛به«الیاقوت الاحمر فی من رأی الحجة المنتظر» {«یاقوت سرخ»در بیان افرادی که مفتخر به رؤیت لقای حضرت ولی عصر(عج)شده اند} نام گذاری شده است.در این بساط نام هزار نفر یا بیشتر از کسانی که به هر نحوی از هنگام تولد تا زمان مؤلف توفیق دیدار آن امام عالمیان را یافته اند،ذکر شده.این بساط به چند عبقریه و هر عبقریه به چند یاقوته تقسیم شده است.

بساط پنجم؛نام این بساط«النجم الأزهر فی علائم ظهور الحجّة المنتظر» {«ستاره درخشان»در علایم ظهور حضرت ولی عصر(عج)} است که شامل مدح انتظار فرج و علایم ظهور است.نیز در همین بساط میراث انبیا و معصومینی که با آن حضرت است،ذکر شده و شرح حال آن بیان شده است.این بساط شامل چند عبقریه و هر عبقریه شامل چند نجمه است.

امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) از تولد تا بعد از ظهور

کتاب امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) از تولد تا بعد از ظهور، ترجمه کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور اثر سید محمدکاظم قزوینی است. این کتاب به نقل روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) حول محور مهدویت پرداخته است. در ابتدای کتاب به طور مختصری به معرفی امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) پرداخته شده و پس از آن بشارت های قرآن، پیامبر و امامان(علیهم‌السلام) در مورد آن حضرت آورده شده است. سپس از میلاد امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) تا بعد از ظهور ایشان به بررسی مسائل گوناگون پرداخته است. مسائلی از قبیل : مادر حضرت، نحوه تولد ایشان، کسانی که حضرت را دیده اند، شهادت پدر و جانشینی حضرت، مسئله جعفر عموی حضرت، نمایندگان خاص ایشان در دوران غیبت صغری، مدعیان دروغین، کسانی که در غیبت صغری و در غیبت کبری به زیارت حضرت نائل شده اند، علائم ظهور و مطالب مربوط به دوران ظهور و حکومت حضرت. در پایان نیز بخش مختصری مربوط به رجعت و آیات و روایات دال بر این مسئله آورده شده است. این کتاب در هر موضوع به طور اجمالی برخی از روایات مربوطه را نقل کرده است و به شرح این روایات پرداخته است.

معمولاً وقتی از یکی از حضرات معصومین (علیهم‌السلام) زندگی‌نامه و شرح حالی می‌خوانیم شامل ولادت تا شهادت آن بزرگوار است. زندگی و شرح حیات امام زمان (عج) در این میان استثنایی هیجان‌انگیز برای ماست که شرح حال زندگی ایشان هنوز قلم می‌خورد و گفتن از روزهای حیات آن بزرگوار هنوز بر کاغذها تازگی دارد.

عنوان کتاب «امام مهدی علیه‌السلام از تولد تا بعد از ظهور» به اندازه کافی گویاست و نویسنده محترم تمام آنچه درباره امام زمان باید بدانیم را در کتابش گرد آورده است و گزارشی مستند از زندگی امام مهدی (عج) به دست داده است. این کتاب بر پایه روایات صحیح و مشهور پیرامون حضرت است و نویسنده ضمن استناد به آیات و روایات از آثار علمی علمای بزرگ نیز استفاده کرده است و در هر موضوع برخی از روایات مرتبط را آورده است و به شرح این روایات پرداخته است.

کتاب «امام مهدی علیه السلام از تولد تا بعد از ظهور»، ترجمه‌ای است از کتاب «الامام المهدی من المهد الی الظهور» اثر مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم قزوینی. این کتاب متعلق به مجموعه‌ی ارزشمندی است که مرحوم قزوینی گردآوردی کرده است و به غیر از این کتاب همگی با عنوان «…من‌ المهد الی اللحد» نام‌گذاری شده‌اند. انتشارات کتاب جمکران افتخار دارد، مجلد مربوط به امام زمان را با ترجمه «لطیف راشدی» و «سعید راشدی» چاپ کند و در دسترس علاقمندان به معارف مهدوی قرار دهد.

کتاب دو فهرست دارد یکی کلی و یکی جزئی تا کار را برای مخاطبان خود آسان کند. نویسنده برای شروع، کوتاه و ساده به معرفی امام زمان علیه‌السلام پرداخته است و از نویدهای قرآن، پیامبر و امامان علیهم‌السلام درباره آن حضرت سخن گفته است. در ادامه از غیبت صغرا و کبرای آن حضرت، سفیران چهارگانه (نواب اربعه) و کسانی که در دوران غیبت صغرا و کبرا افتخار دیدار حضرت را داشته‌اند، گفته است.

پاسخ به پرسش‌های ذیل هم بخشی دیگری از کتاب است؛ اینکه آن حضرت چگونه تاکنون زندگی کرده‌اند، نشانه‌های حضرتش چیست و نشانه‌های ظهور و چگونگی و کجای ظهور آن امام. کیستی یاران حضرت، چگونگی حکم‌رانی وی بعد از ظهور و طول آن دوران و پایان آن.

فصلی درباره مدعیان دروغین و ماجرای جعفر عموی امام زمان هم آمده است.

از بخش‌های جذاب کتاب چگونگی همکاری دولت‌ها و سرفرودآوردن قدرت‌ها در برابر حضرت است. شیرین‌ترین بخش کتاب نیز فصل زندگی در عصر طلایی حضرت است.

در پایان نیز از رجعت سخن به میان آمده است و آیات و روایات مربوط به این مسئله آورده شده است.

همان‌گونه گه دیدید نویسنده ارجمند هر آنچه باید درباره امام زمان بدانیم را در محور زندگی امام مهدی (عج) بیان کرده است و کتاب خود را به مجموعه‌ای کم‌نظیر برای آشنایی با امام زمان ساخته است.

موعود اسراء «کاوشی در اشارات قرآنی به فرجام اسرائیل و بنی‌اسرائیل»

امروزه سرنوشت نهایی قدس و فتنه‌ای که صهیونیست‌ها در آن منطقه برپا کرده‌اند، از جذاب‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در حوزه آینده‌پژوهی است. شاید بیشترین ورود به این مبحث از آنِ صهیونیست‌های یهودی یا مسیحی باشد اما اینگونه آثار نمی‌تواند سهم چندانی از حقیقت داشته باشد؛ چون اولاً، گاه بر متون محرَّف و منسوخ مبتنی است و ثانیاً، گاهی همراه با مصادره‌به‌مطلوب و تفسیربه‌رأی و تطبیق با سنار یوهای خودساخته است.

آقای علی رضایی کهنمویی با نوشتن کتاب «موعود اسراء» بر آن شده است تا از رهگذر استخراج، توصیف و تحلیل معارف قرآنی و حدیثی، تحقیقی را درخصوص موضوع فرجام یهود سامان دهد و معارفی شگفت و اعجازگون در این راستا به‌دست خواهد داد و درنهایت، در مسیر تحقیق ناگزیر عطر بهشتی گل نرگس خواهد پیچید.

در قسمتی از این کتاب آمده است: آخرین مطلب، مصداق مبعوثان علیه بنی اسرائیل در آیه شریفه است. مفسرانی که تحقق وعید یادشده را از زمان اعلام آن تلقی کرده و در نتیجه تمام مصائب بنی اسرائیل در طول تاریخ را تحقق آن دانسته اند، طبعاً مصداق مبعوثان را تمامی سرکوبگران یهود در طول تاریخ، اعم از کافر و مؤمن مطرح نموده اند.

اما نکته جالب آن است که طبری چندین روایت نقل کرده که همگی قوم عذاب دهنده یهود را عرب مسلمانان عنوان کرده اند. طبری روایات یاد شده را از ابن عباس قتاده سعید و سری نقل نموده است و نکته درخور توجه آن است که هیچ نظر دیگری از سوی صحابه و تابعین در این خصوص نقل نشده است.

طبرسی نیز ناظر به مسلمانان بودن امت عذاب کننده یهود را نظر جمیع مفسران و مروی از امام باقر دانسته است. نکته جالب در آیه شریفه یادشده، دوبار ذکر تعبیر «ربک» است؛ گویا وعید مندرج در این آیه شریفه رابطه ای خاص با ربوبیت الهی بر رسول الله و آیین آسمانی اش دارد این نکته میتواند مؤیدی بر همین نظر باشد که مبعوثان یاد شده در آیه شریفه مسلمانان هستند.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top