تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/12/16 - 15:16
کد خبر: 463788

یک دستاورد علمی پزشکی جهانی برای ایران؛

اولین پیوند موفق پاراتیروئید توسط پزشک زن جوان ایرانی

اولین پیوند موفق پاراتیروئید توسط پزشک زن جوان ایرانی

برای اولین بار در ایران انتقال پاراتیروئید از بدن یک بیمار به بیماری دیگر و پیوند موفق این غده در ایران توسط یک پزشک زن جوان رقم خورد و ایران در دسته محدود کشور‌هایی که توانایی انجام این عمل را دارند قرار گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای اولین بار در ایران یک پزشک زن ایرانی توانست طی یک عمل جراحی مهم بخشی از غده پاراتیروئید بیماری را به بدن بیماری دیگر منتقل کند و بدن بیمار دوم پس از پنج هفته علائم بهبودی را بروز داد.

غده پاراتیروئید که در واقع چهار غده بیضی شکل و مجزا در قسمت پشتی غده تیروئید هستند؛ با ترشح هورمون پاراتورمون وظیفه کنترل سطح سرمی کلسیم را برعهده دارند. این چهار غده ریز و طلایی رنگ نقش حیاتی در بدن انسان ایفا می‌کنند و در صورت بروز کج‌کارکردی آن منجر به بروز خطرات جدی برای سلامت بدن انسان می‌شوند. این غده باترشح هورمون پاراتورمومن و به کمک هورمون ترشحی تیروئید (کلسی تونین)، با اثر بر روی کلیه، روده و استخوان، میزان یون کلسیم در خون را افزایش می‌دهد به گونه‌ای که درکلیه با افزایش بازجذب کلسیم از ادرار؛ در روده با افزایش جذب کلسیم و در استخوان با آزاد کردن کلسیم به خون کنترل سطح کلسیم بدن را بر عهده دارد. کم کاری پاراتیروئید یا هیپوپاراتیروئیدی کاهش عملکرد غدد پاراتیروئید با تولید کمتر از حد هورمون پاراتیروئید است. این بیماری می‌تواند منجر به کاهش سطح کلسیم در خون شود، همچنین اغلب باعث دل درد و پرش عضلات و انقباض عضلانی غیر ارادی و تشنج و از کار افتادگی بدن می‌شود.

 نسیم سوداگری، پزشک زن جوان فوق تخصص جراحی غدد کشور برای اولین بار در ایران توانست انتقال پاراتیروئید از بدن یک فرد به بیماری دیگر را به انجام برساند و پیوند موفق این غده منجر به بهبود بیمار مبتلا به کم کاری پاراتیروئید شد. پاراتیروئید این بیمار که در عمل غدد تیروئیدش آسیب دیده و از کار افتاده بود، مصرف بی‌رویه قرص‌های کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن داشت که سابقه پژوهشی و علمی این عمل به دوران فلوشیپ دکتر سوداگری باز می‌گردد که در بیمارستان امام خمینی تهران مطالعات و تحقیقات بر روی امکان پیوند پاراتیروئید از جسد بر روی فرد زنده را شروع کرد که، اما به دلیل بروز بحران جهانی کرونا این فرآیند متوقف شد و حالا بعد از سه سال دوباره این پژوهش از سر گرفته شد و حالا با رضایت یک بیمار در بیمارستان مهراد؛ یک چهارم از یکی از غدد پاراتیروئید او جدا شده و در عضله بازوی دست بیمار مبتلا به کم‌کاری پاراتیروئید پیوند زده شد که پس از پنج هفته و با آزمایش‌های متعدد عملکرد پاراتیروئید و سنجش کلسیم بدن، مشخص شده که بهبود بیمار حاصل شده است و نتایج موفقیت آمیز این عمل اعلام شد و مصرف دارو‌های کلسیم او قطع شده است. جا به جایی پاراتیروئید در بدن یک فرد برای به کاراندازی این غده و یا برای کنترل و جلوگیری از پرکاری آن امری مرسوم بوده است، اما تاکنون سابقه نداشته پاراتیروئید از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

در این موفقیت علمی پزشکی دکتر سید محسن خوش‌نیت، فوق تخصص بیماری‌های غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین دکتر محمدرضا مهاجری؛ فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نسیم سوداگری جراحی فوق تخصص سر و گردن کشور را در فرآیند علمی و پژوهشی این موفقیت پزشکی همراهی می‌کردند. اهمیت این موفقیت پزشکی برای ایران از آن جهت است که تنها سه مورد در جهان این اتفاق رخ داده است و حالا در ایران چهارمین بار است که این پیوند موفقیت آمیز انجام شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
بهاره فیروز
1402/02/30 - 20:23

سلام میشه اطلاعات جدید راجع به این پیوند که آیا دوباره انجام شده یا نه و وضعیت بیماری که دفعه اول پیوند رو دریافت کرد بنویسید ممنونم
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top