تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/12/21 - 17:51
کد خبر: 464241

ابزار جدید وزارت نفت برای خنثی‌سازی فروش نفت خام

ابزار جدید وزارت نفت برای خنثی‌سازی فروش نفت خام

‌مهدی هاشم‌زاده درباره ‌اهمیت سیاست جدید دولت جهت متنوع‌سازی مبادی فروش نفت و بازاریابی بین الملل توسط بخش خصوصی با اوراق گواهی سپرده، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم بحث خنثی‌سازی فروش نفت خام و فرآورده های نفتی، علاوه بر بحث پیگیری سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، متنوع‌سازی مبادی فروش و بازرایابی کالا از طریق اعطا نفت خام به مشتریان بخش خصوصی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، ‌مهدی هاشم‌زاده درباره ‌اهمیت سیاست جدید دولت جهت متنوع‌سازی مبادی فروش نفت و بازاریابی بین الملل توسط بخش خصوصی با اوراق گواهی سپرده، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم بحث خنثی‌سازی فروش نفت خام و فرآورده های نفتی، علاوه بر بحث پیگیری سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، متنوع‌سازی مبادی فروش و بازرایابی کالا از طریق اعطا نفت خام به مشتریان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در همین رابطه از روز دوشنبه 22 اسفند اوراق گواهی سپرده کالایی فروش نفت به فروش خواهد رسید که این موضوع بسیار مدل مهمی برای تنوع در فروش نفت خام و ایجاد مبادی جدید صادراتی است و همچنین تامین مالی پروژه‌های نفتی کشور از این محل. ایجاد بازار خرده‌فروشی نفت خام فعلی و نه آینده کشور که در بودجه نیز پیگیری‌های جدی برای آن شد، از این طریق امکان پذیر خواهد بود.

مدیر انرژی اندیشکده ماهد با اشاره به تفاوت ماهوی اوراق گواهی سپرده کالایی نفت با اوراق سلف نفتی دولت قبل اظهار کرد: نکته بسیار تفاوت جدی گواهی سپرده نفت با اوراق سلف نفتی و طرح دولت روحانی دارد که عملا پیش‌فروش و آینده فروشی نفت خام است و فروش نفت فعلی به قیمت حال حاضر نفت است و هدف آن به جای آینده فروشی، متنوع سازی فروش نفت است.

وی ادامه داد: موضوع اوراق گواهی سپرده کالایی علاوه بر اینکه مصارفی نظیر خرده فروشی نفت و تنوع مبادی صادراتی و بازاریابی خصوصی برای نفت خام ایران را دارد، امکان وثیقه‌سازی برای فاینانس یا اخذ وام از بانک‌‌ها نیز خواهد داشت و بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور به دنبال خرید اوراق گواهی سپرده کالایی خواهند بود که تنوع کاربردی متنوعی برای مصارف مختلف وجود خواهد داشت.

هاشم‌زاده درباره ویژگی‌های اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام که از روز آینده به معامله خواهد رسید، اظهار کرد: از فردا دوشنبه 22 اسفند، اوراق گواهی سپرده کالایی نفت در بورس انرژی ایران قابل معامله خواهد بود، همچنین از ویژگی‌های مرتبط با معامله اوراق گواهی سپرده کالایی نفت می توان به سررسید 36 ماهه، خرید دلاری و تسویه به صورت ریالی با بهای روز ارز، خرید حداقل 1000 برگه توسط اشخاص حقوقی و دارندگان کد (PRX ) و امکان تحویل محموله های نفت و میعانات گازی در سررسید اشاره کرد.

وی اظهار داشت: همچنین طبق درخواست شرکت ملی نفت ایران در خصوص پذیرش انبار‌های متعلق به شرکت ملی نفت ایران در خارک و پارس جنوبی برای تحویل نفت خام در سررسید مشخص شده تعیین شده است.

 امروز و با حضور وزرای اقتصاد و نفت همچنین رئیس سازمان بورس، طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران ‌رونمایی شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top