تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/12/25 - 08:41
کد خبر: 464662

نگاهی بر توافقات ایران با کشورهای همسایه؛

استقبال اعراب خلیج فارس/ بده بستان‌های ایران و عربستان چه بود؟

استقبال اعراب خلیج فارس/ بده بستان‌های ایران و عربستان چه بود؟

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات پس از توافق ایران و عربستان حاکی از ادامه تحولات منطقه‌ای دارد. اجماعی که ابتدا با حل اختلافات اساسی و امنیتی و سپس تفاهمات سیاسی و اقتصادی عملی خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ایران و عربستان سعودی روز جمعه ۱۹ اسفند در چین توافق کردند روابط دوجانبه را از سر بگیرند. طبق این توافق، سفارت دو کشور پس از هفت سال در تهران و ریاض بازگشایی می‌شود.

تحلیل ها و نظرات مختلفی از جانب تحلیلگران و کارشناسان سیاسی جهان از جمله غربی ها در خصوص این توافق که با میانجی گری چین انجام شد منتشر شد. برخی به نقش چین در منطقه غرب آسیا و حذف آمریکا از منطقه خبر دادند برخی نیز از تاثیر و دستاوردهایی که این توافق می تواند برای کشورهای منطقه داشته باشد صحبت کردند.

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، امروز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه در پاسخ به سفر «شیخ طحنون بن‌زاید آل‌ نهیان» مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده به ایران و به دعوت رسمی همتای خود‌ به ابوظبی سفر می‌کند.

شمخانی در سفر به امارات علاوه بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

مسؤولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را  در این سفر همراهی می‌کنند.

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات پس از توافق ایران و عربستان حاکی از ادامه تحولات منطقه‌ای دارد. اجماعی که ابتدا با حل اختلافات اساسی و امنیتی و سپس تفاهمات سیاسی و اقتصادی عملی خواهد شد.

در همین راستاست که وزیر دارایی عربستان با اشاره به توافق تهران و ریاض گفته که سرمایه گذاری این کشور در ایران با سرعت بالا انجام خواهد شد. با این همه همچنان درباره توافق ایران و عربستان و معادلات منطقه در آینده نزدیک سوالات بسیاری وجود دارد.

استقبال اعراب خلیج فارس/ بده بستان‌های ایران و عربستان چه بود؟

عبدالرحیم انصاری پژوهشگر حوزه بین الملل در یادداشتی با عنوان بده بستانهای توافق عربستان و ایران چه بوده است؟ نوشت:

از روزی که بمب خبری توافق ایران و عربستان منفجر شد تا همین لحظه ای که این یادداشت را مینویسم، اظهارات متنوعی از سران کشورهای مختلف، تحلیلگران و صاحبنظران در رسانه ها منتشر شده است که عموما مثبت بوده اند!

یعنی همگی از کاهش تنش در منطقه استقبال کرده اند؛ بجز صهیونیستها که این توافق را برای خود فاجعه قلمداد میکنند، حتی آمریکایی ها هم علیرغم میل باطنی از آن اعلام رضایت کرده اند، هرچند میدانیم نگرانی ایالات متحده از این رویداد بسیار مهم دست کمی از سران رژیم صهیونیستی ندارد!

خصوصا اینکه تحلیلگران آمریکایی پایان تخاصم بین دو کشور همسایه در پهنه خلیج فارس را حذف ایالات متحده از معادلات منطقه و تنزل جایگاهش میدانند و بابت آن بایدن و دولت علیلش را سرزنش میکنند! این اتفاق به هر حال رخ داده و چشم انداز مثبتی پیش روی منطقه قرار گرفته است. اکنون برای بسیاری این سوال مطرح است که طرفین در ازای چه چیزهایی با هم به توافق رسیده اند! تا کنون هرچه خبر منتشر شده حاکی از استقبال ویژه اعراب خلیج فارس با ارسال سیگنالهای مثبت بوده است. از برقراری کانال مالی بین ایران و کشورهای عربی گرفته، تا خبر تزریق درهم های اماراتی، راه ندادن هیئت صهیونیستی به عربستان، تعلیق خرید سامانه دفاعی اسرائیلی توسط امارات، مصاحبه گرم وزیر خارجه سعودی مبنی بر اشتیاقش برای دیدار با امیرعبداللهیان، استقبال سران بحرینی از هئیت پارلمانی ایرانی در منامه، قول سفیر امارات به قالیباف مبنی بر اینکه کشورش اجازه نخواهد داد.

استقبال اعراب خلیج فارس/ بده بستان‌های ایران و عربستان چه بود؟

هیچکس از خاک امارات به ایران ضربه بزند، و این آخری هم پادشاهی عمان که ویزا را برای ایرانیان حذف کرده است. اما از جانب ایرانیها بجز مصاحبه مثبت وزیر خارجه در خصوص این توافق نشانه دیگری یافت نشده است. چرا این توافق برای اعراب حاشیه خلیج فارس اینقدر مهم است که هر چند ساعت یک خبر مثبت از جانبشان مخابره میشود در حالی که از ایران سیگنالهای چندانی ارسال نمیشود؟ اعراب از ایران چه چیز مهمی گرفته اند که اینگونه شادمان هستند؟ اگر از من بپرسید خواهم گفت بزرگترین کالایی که میتوانند از ایران طلب کنند تضمین امنیتشان است.

ضمن اینکه خروج عربستان از باتلاق نفس گیر یمن برای سعودی ها آرزو شده بود که در سایه این توافق میتواند برآورده شود. ایران ممکن است رکبی نیز به آمریکا زده باشد و با تخریب پروژه ایران هراسی که توسط آمریکا به منظور فروش سلاح به اعراب پیگیری میشد، همسایگان جنوبی را تضمین کرده باشد!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top