تاریخ انتشار: شنبه 1401/12/27 - 14:08
کد خبر: 464877

علائم و نشانه های افسردگی شدید در مردان چیست؟

علائم و نشانه های افسردگی شدید در مردان چیست؟

هم مردان و هم زنان ممکن است در طول زندگی خود و در برهه های زمانی مختلف مشکل افسردگی را تجربه کنند. علائم و نشانه های افسردگی شدید در مردان و زنان می تواند با یکدیگر متفاوت باشد، اگرچه علامت اولیه افسردگی برای بسیاری از افراد شامل احساس غم و اندوه است اما مردان پس از افسردگی شدید بیشتر از زنان احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه و... را از خود نشان می دهند و همچنین درگیر شدن در مصرف مواد و یا رفتارهایی چون خودارضایی از دیگر نشانه های افسردگی شدید در مردان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هم مردان و هم زنان ممکن است در طول زندگی خود و در برهه های زمانی مختلف مشکل افسردگی را تجربه کنند. علائم و نشانه های افسردگی شدید در مردان و زنان می تواند با یکدیگر متفاوت باشد، اگرچه علامت اولیه افسردگی برای بسیاری از افراد شامل احساس غم و اندوه است اما مردان پس از افسردگی شدید بیشتر از زنان احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه و... را از خود نشان می دهند و همچنین درگیر شدن در مصرف مواد و یا رفتارهایی چون خودارضایی از دیگر نشانه های افسردگی شدید در مردان است. (منبع)

اولین گام در درمان افسردگی تشخیص این مشکل است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی علائم عاطفی، رفتاری و فیزیکی افسردگی در مردان پرداخته و در مورد نحوه تشخیص افسردگی در مردان اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

افسردگی شدید در مردان

افسردگی یک اختلال خلقی است که در برخی شرایط ممکن است به صورت درست در مردان تشخیص داده نشود. افسردگی در مردان یک مشکل شایع است و طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا، تخمین زده می شود که 9 درصد از مردان هر روز احساس افسردگی یا اضطراب را تجربه کرده و 30.6 درصد از مردان در طول زندگی خود دوره ای از افسردگی را تجربه می کنند.

با وجود آن که آمار افسردگی در زنان بیشتر از مردان است اما تعداد مردانی که بر اثر خودکشی می میرند چهار برابر تعداد زنان است. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که مردان کمتر پیگیر روند درمان افسردگی خود می شوند و از آن جایی که افسردگی یک عامل مهم برای خودکشی است، این موضوع باعث می شود تا در شرایط افسردگی عمیق مردان دست به خودکشی بزنند و به همین خاطر نیاز است تا اگر به عنوان یک مرد نشانه های افسردگی را در خود مشاهده می کنید، سریعا به سراغ روانشناس متخصص آمده و از این طریق روند درمان افسردگی خود را آغاز کنید.

علائم کلی افسردگی در مردان

برخی از علائم افسردگی برای مردان و زنان یکسان هستند و به عنوان علائم کلی این اختلال حساب می‌شوند. از مهم ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس غم
  • گریه بیش از اندازه
  • احساس پستی، گناه و یا پوچی
  • از دست دادن لذت در هنگام انجام فعالیت های لذت بخش
  • کاهش اشتها یا تغییرات شدید وزن
  • خواب خیلی کم یا زیاد
  • احساس آشفتگی یا خستگی
  • داشتن مشکل در تمرکز

البته همه افراد مبتلا به افسردگی تمام این علائم را تجربه نمی کنند.

علائم رفتاری افسردگی در مردان

علائم رفتاری افسردگی می تواند در مردان و زنان متفاوت ظاهر شود برای مثال، مصرف الکل و مواد مخدر بیشتر در مردان مبتلا به افسردگی رواج دارد؛ همچنین مردان نسبت به زنان بیشتر حملات ناشی از خشم و رفتارهای مخاطره آمیز از خود نشان می دهند. مهم ترین علائم رفتاری افسردگی در مردان شامل موارد زیر می شوند:

  • نوشیدن الکل
  • مصرف مواد مخدر
  • اجتناب از موقعیت های خانوادگی یا اجتماعی
  • کار بیش از اندازه و وسواس گونه
  • به سختی از عهده مسئولیت های کاری یا خانوادگی بر می آیند
  • درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز، مانند قمار یا رابطه جنسی ناامن
  • اقدام به خودکشی

این تغییرات رفتاری در نتیجه تلاش مردان برای پنهان کردن افسردگی رخ می دهد. تلاش برای پنهان کردن افسردگی ممکن است باعث شود تا مردان رفتارهای خود تخریبی انجام دهند.

مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علاقه خود را به سرگرمی ها و علایق خود از دست بدهند یا برای موفقیت در کار انگیزه کمتری داشته باشند.

افسردگی ممکن است بر میل جنسی مردان نیز تأثیر بگذارد. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علاقه کمتری به داشتن رابطه جنسی داشته باشند و در عملکرد جنسی مشکل داشته باشند. روی آوردن به خودارضایی زیاد می تواند از علائم یک فرد افسرده باشد.

علائم و نشانه های افسردگی شدید در مردان چیست؟

علائم عاطفی افسردگی در مردان

علائم عاطفی که خبر از افسردگی در مردان می دهد می تواند شامل تحریک پذیری و ناامیدی باشد. برای برخی از مردان ممکن است صحبت در مورد علائم فیزیکی آسانتر از تغییرات خلقی باشد. ارتباط نزدیکی بین ذهن و بدن وجود دارد و مهم است که همه علائم خود را با پزشک در میان بگذارید حتی اگر بی اهمیت یا بی ربط به نظر برسند.

افسردگی بر وضعیت عاطفی مردان تاثیر می گذارد و باعث تغییر خلق و خو می شود. علائم اولیه افسردگی در مردان می تواند شامل بروز مشکلات عاطفی مثل موارد زیر شود:

  • عصبانیت بیش از اندازه
  • نا امیدی
  • پرخاشگری
  • تحریک پذیری

علائم فیزیکی افسردگی در مردان

با وجود این که افسردگی یک بیماری روانی است اما این مشکل علائم فیزیکی نیز دارد. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  • سردرد
  • سفتی در قفسه سینه
  • درد مفاصل، اندام یا کمر
  • مشکلات گوارشی
  • خستگی
  • زیاد یا کم خوابیدن
  • احساس بی قراری یا آشفتگی
  • خوردن زیاد یا کم
  • کاهش وزن ناخواسته

برخی از این علائم ممکن است به دلیل تأثیری که افسردگی بر روی مواد شیمیایی مغز افراد می گذارد ایجاد شوند.

مراجعه به پزشک برای درمان افسردگی در مردان

در صورتی که با توجه به موارد گفته شده در این مطلب متوجه تغییرات عاطفی، رفتاری یا فیزیکی شدید، احتمال دارد دچار افسردگی شده باشید و در این صورت مراجعه به پزشک یک امر ضروری است چرا که اگر افسردگی به سرعت تشخیص داده نشود و روند درمان آن آغاز نشود می تواند حتی منجر به خودکشی شود؛ بنابراین ضروری است که فرد مبتلا به افسردگی در اسرع وقت از یک فرد متخصص کمک بگیرد.

مطمئنا پزشکان و روانشناسان می توانند به تشخیص افسردگی در بین مردان کمک کنند و درمان مناسب را با توجه به شرایط مردان ارائه دهند.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی نشانه های افسردگی شدید در مردان پرداخته و بیان کردیم که در صورت ابتلا به افسردگی چه نشانه های رفتاری، عاطفی و فیزیکی رخ می دهد. توجه به این علائم به شما کمک می کند تا به سرعت افسردگی را تشخیص داده و سریعا برای درمان این مشکل اقدام کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top