تاریخ انتشار: شنبه 1402/01/05 - 11:21
کد خبر: 465389

تشکل های دانشجویی در سالی که گذشت/ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

از نامه به رئیس جمهور تا بیانیه هایی در خصوص آشفتگی‌های دانشگاه

از نامه به رئیس جمهور تا بیانیه هایی در خصوص آشفتگی‌های دانشگاه

در سالی که گذشت اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، برنامه‌ها و سلسله جلسات و نشست‌های متعددی پیرامون مسائل مختلف به فراخور زمان و شرایط در دستور کار خود قرار دادند و همچنین نسبت به تحولات مختلف مواضعی را اتخاذ نموده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در سال گذشته اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، برنامه‌ها و سلسله جلسات و نشست‌های متعددی پیرامون مسائل مختلف به فراخور زمان و شرایط در دستور کار خود قرار دادند و همچنین نسبت به تحولات مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... مواضعی را اتخاذ نموده‌اند که در این گزارش به شرح و تفصیل بخش هایی از مهمترین این برنامه ها در سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

در دیدار رمضانی فعالین و تشکل های دانشجویی با رهبر انقلاب اسلامی، در سالی که گذشت، حسین پناهی دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این دیدار حاضر شد و با ذکر چالش‌های مختلفی که کشور در عرصه مختلف روبرو است مواردی را به مسئولان و متولیان امر یادآوری و گوشزد نمود وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از ناکامی‌ها و چالش های کشور در ساده انگاری و عدم درک پیچدگی های امر حکمرانی است، پناهی با اشاره به کاهش سرمایه اجتماعی در پی تحولات از دهه نود در کشور ادامه داد: ما شاهد کاهش اعتماد عمومی به نظام اسلامی هستیم، او تحقق حکمرانی عادلانه را به عنوان غایت نظام اسلامی در گرو عقلانیت در حکمرانی دانست، پناهی با اشاره به اینکه دولت بعنوان اصلی ترین رکن اجرایی نظام متولی اصلی نوگرایی در اداره کشور است لکن دولت آقای رئیسی در ایده پردازی کم توان و در گفتمان سازی لکنت‌زبان جدی دارد.

برای دیدن ادامه این سخرانی به روی لینک جزئیات بیشتر کلیک کنید( جزئیات بیشتر)  

در خصوص موضوع گرانی کالاها و خدمات در کشور اردیبهشت ماه گذشته( ۱۴۰۱ ) اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با خطاب قرار دادن آقای رئیس جمهور نکاتی را طی نامه‌ای به وی ابلاغ کردند که در ذیل بخشی از آن را خواهید خواند:

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم

در چند روز گذشته شاهد افزایش سه‌برابری قیمت یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای خوراکی مردم بوده‌ایم. افزایش قیمتی که معلول حذف یارانه‌ی ارزی از برخی کالاهای اساسی در شرایط افزایش جهانی قیمت غلات، بوده است.

در حالی که انتظار می‌رفت تصمیم قاطع بر انجام جراحی های اقتصادی‌ را در حوزه‌های اساسی‌تری همچون نظام بانکی و نظام مالیاتی و برگردن سرمایه‌داران کلان و دلالان ببینیم، اما تیغ‌ تند تغییرات درگام اول برای توده‌ی مردم مستضعف جامعه، محسوس‌ترین تأثیرات را داشت.

در همین راستا نکاتی را متذکر می‌شویم:
لزوم اطمینان از عدم اختلال در شبکه‌ی توزیع
اول. تصمیم حذف یارانه آرد در بخش صنعت، بدون در نظر گرفتن ملزومات آن اجرا شده است‌. حداقل انتظار از دولت این بود که پیش از اعمال این سیاست، از تامین کافی این کالا اطمینان حاصل می‌کرد. اختلال در شبکه توزیع و نبود نظارت و آمادگی کافی، مردم را با قفسه‌های خالی در فروشگاه‌ها روبه رو کرد. در حالی که وقوع چنین رخدادی قابل پیش‌بینی و کنترل آن به عهده‌ی دستگاه اجرایی بود.

علاج واقعه قبل از وقوع!
دوم. راهکارهای جبران افرایش قیمت ناشی ازاین سیاست، باید از مدتی قبل از اعمال این سیاست اجرا می‌شدند. یعنی اگر بناست یارانه‌ای در راستای افزایش قیمت‌ها به مردم پرداخت شود، باید قبل از افزایش قیمت‌ها و یا همزمان با آن پرداخت می‌شد و به دست مردم می‌رسید. لکن مع‌الاسف شاهد آنیم که پس از افزایش قیمت‌ها، صرفا اطلاعاتی در خصوص شیوه‌ی جبران آن به مردم داده شد و هم چنان نیز زمان‌بندی مشخصی ندارد. وعده‌ی نسیه یارانه، دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

با مردم سخن بگویید
سوم. عدم اطلاع دقیق مردم از منطق این سیاست و برنامه‌ی دولت، زمان بندی افرایش قیمت‌ها و نحوه جبران آن، موجب افزایش بی‌اعتمادی می‌شود. طبق گفته‌ی سازمان برنامه و بودجه اعمال سیاست حذف ارز یارانه‌ای کالاهای اساسی ۱۰ درصد تورم خواهد داشت! (البته بررسی‌های کارشناسی بیان می‌کند که تورم انتظاری بسیار بیشتر از این میزان است) گزارش وزارت رفاه نیز بیان می کند که هر ۱۰ درصد افزایش تورم، ۱/۵ میلیون نفر را به زیر خط فقر می‌کشاند. با توجه به تبعات مهم این تصمیم، نیاز است رییس دولت خود در این خصوص، بی‌پرده با مردم گفت‌وگو کند. بازه‌های زمانی افزایش مرحله‌ای قیمت از پیش برای مردم مشخص باشد و علت اعمال این سیاست از زبان مراجع مورد وثوق بیان شود، مردم پیش از آنکه ناگهانی و در هنگام خرید متوجه افزایش قیمت شوند، باید نسبت به نحوه جبران افزایش قیمت‌ها و میزان آن اطلاع و اطمینان کافی داشته باشند.

برای خواندن ادامه متن این نامه به جزئیات بیشتر مراجعه کنید. ( جزئیات بیشتر )

تشکل دانشجویی

در پی حادثه غمناک فروریختن ساختمان متروپل آبادان، جمعی از دفاتر عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در نامه ای به رییس صدا و سیما مواردی را در خصوص پوشش رسانه ای حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان متذکر و خواستار سرعت و دقت در انتشار اخبار و تعیین سخنگو از جانب ستاد متولی حادثه و مخابره اخبار از طریق صدا و سیما شدند.

در ذیل بخشی از این نامه را میخوانید:
جناب آقای دکتر پیمان جبلی
ریاست محترم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

"با مردم در کنار مردم و در میان مردم باشید" (رهبر معظم انقلاب اسلامی)، نیک مستحضرید که در چند روز اخیر، در شهر آبادان استان خوزستان، ساختمان متروپل که در اثر تخلف از قوانین و با وجود هشدارهایی از جانب سازمان نظام مهندسی و بی‌توجهی از سوی مسئولین ذی ربط به آن ، مجوز بهره برداری و افتتاح گرفته بود، فرو ریخت.‌ اتفاقی که جان شماری از هموطنان عزیزمان را گرفت.

در شرایط بحرانیِ اکنون مردم استان خوزستان، اذهان عمومی آماده پذیرفتن هر خبر نادرستی مبنی بر وقایع ساختمان متروپل و دشمنان آماده وارونه رساندن اخبار و متشنج کردن افکار عمومی هستند، دستگاه‌های رسانه‌ای نامناسب در این شرایط حاکم شده‌اند و به علت ابهامات خبری و اخبار گاهی کذب و ضد و نقیضی که از رسانه‌ی ملی منتشر می‌شود و موارد ضروری که منتشر نمی‌شود، شاهد سلب اعتماد از رسانه ی ملی در زمینه ی حادثه متروپل هستیم. ( جزئیات بیشتر )

در سالی که گذشت بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور با “حیات عدالت، حکمرانی با درایت و صداقت” از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در خلال نشست میزگرد دانشجویی با موضوع ضرورت‌ها و الزامات فعالیت دانشجویی برگزار شد که در زیر خلاصه‌ای از را می‌خوانید:

تشکل های دانشجویی یک حرکت نو را ایجاد می کنند
ابتدا سجاد مشهدی حسن، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان درخصوص چرایی فعالیت های دانشجویی گفت: بحث در حوزه دانشگاهی و چرایی فعالیت در دانشگاه‌ها بخاطر اینکه ما الان دانشجو هستیم و  لزوما دانشجو متناسب با ویژگی های معین خود در دانشگاه فعالیت می‌کند.

وی در ادامه گفت: دفاتر و تشکل های دانشجویی برای خود سازی و اثرگذاری های کلان باید برنامه داشته باشند. یکی از عواملی که کار تشکیلاتی را نمایان و زنده می کند ویژگی زندگی جمعی است که انسان را به خودشناسی می رساند.

دانشگاه مبدا تحول است
سپس محسن شکیبامنش، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در این خصوص به صحبت پرداخ و گفت: دانشجویان و دانشگاه یکسری پتانسیل و استعدادهایی دارد که متناسب با آن دانشجویان می توانند ظهور و بروز داشته باشند.

شکیبامنش در ادامه با پرداختن به صحبت های امام درخصوص دانشگاه افزود: دانشگاه در واقع به گفته امام (ره) مبدا تحول است که این باعث می شود برای دانشجویان ضرورت فعالیت و کارهای دانشجویی در فضای دانشگاه افزایش پیدا کند.

تشکل های دانشجویی یک جنبش صنفی نیست
در ادامه امیرعباس دردانه، دبیرسابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: درواقع باید به این فکر کرد که چه شد دانشجو و تشکل های دانشجوی در دانشگاه ماندگار شدند. یکی از ویژگی هایی که که میتوان برای دانشگاه و دانشجو نام برد بحث علم و عمل است. دانشگاه محل تلاقی تفکرات و افراد مختلف است و این تضارب آرا باعث پویایی جنبش دانشجویی در دانشگاه است.

ادامه این میز گرد را با کلیک بر روی لینک روبرو میتوانید بخوانید ( جزئیات بیشتر )

در ادامه بیست و سومین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل فعالین تشکل های دانشجویی میزبان مهدی عباسی مهر، مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بودند. عباسی مهر در این نشست ابتدا به دو مسئله لیبرالیسم و مارکسیسم پرداخت. وی ابتدا مقدمه ای از ابتدای خلقت این نظریات بیان داشت و سپس به عوامل داخلی و برخی وقایع تاریخی که بر جنبش دانشجویی تاثیر گذاشت پرداخت.

مدیر سیاسی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه صحبت های خود در بخش دیگری با یاد کردن از اولین دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: بچه مسلمان انقلابی باید در مقابل جریان مقابل مصمم باشد و هرجا احساس کمبود کرد خود را تقویت کند.

تشکل دانشجویی

وی در ادامه به زندگی تشکیلاتی و دانشجویی مهدی رجب بیگی که توسط منافقین به شهادت رسید پرداخت و گفت: به روایت مادر شهید رجب بیگی وقتی وی احساس ضعف می کرد در راه پله خانه ما مطالعه این ضعف را برطرف میکرد تا بتواند در دانشگاه پاسخگوی جریان مخالف باشد.

برای دیدن فیلم این خبر بر روی لینک روبه رو کلیک کنید ( جزئیات بیشتر)

در بیست و سومین دوره نشست سالانه اتحادیه، پس از رای‌گیری اعضای شورای عمومی اعضای جدید شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مشخص شدند.

در این نشست همچنین اولین شماره نشریه دانشجویی «میم دخت» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در مراسم اختتامیه بیست‌وسومین نشست سالانه این اتحادیه دانشجویی رو نمایی شد. همانطور که از اسم این نشریه دانشجویی مشخص است قرار است در حوزه های زنان و خانواده از آن استفاده شود. به همین مناسبت در گفتگویی اختصاصی با الهه قربانی سردبیر نشریه میم دخت به بررسی این نشریه از زوایه های مختلف پرداختیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

سوال: موضوعات این نشریه رویکردی دخترانه داره یا به حوزه‌های دیگه هم پرداخته می‌شود؟

در واقع یکی از اهدافی که برای انتشار این نشریه داشتیم این بود که میم دخت بستری برای شناخت چالش‌ها و مشکلات دختران و پسران مستقلی نسبت به هم باشد چون معتقدیم از این طریق بخشی از مشکلات فعالیت در دفاتر حل می‌شود. در همین راستا به مشارکت برادران هم در نشریه نیاز داریم و در شماره‌های آینده برادران هم در جمع هیئت تحریریه نشریه حضور خواهند داشت و صرفاً خواهران در نشریه فعالیت نمی‌کنند.  ادامه این خبر را با کلیک بر لینک رو به رو دنبال کنید ( جزئیات بیشتر)

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در خصوص اغتشاشات و شلوغی هایی که در پی حادثه مرگ مهسا امینی در کشور رخ داد بیانیه‌ای صادر نمود که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

در هفته های اخیر کشور مورد هجمه های زیادی از داخل و خارج کشور شد. عده ای با حمله های رسانه ای و هجمه های ضد انقلاب، با برنامه ریزی کف خیابان ها را به آتش کشیده اند و باعث شهادت بسیاری از نیروهای امنیتی و مردم عادی از جمله کودکان کشورمان می شوند. اغتشاشات در کف خیابان ها یک طرف و سکوت خواص یک طرف دیگر، کسانی که خود زمانی در راس کشور مسئولیت داشتند یا دارند با سکوت خود باعث بیشتر شدن آتش اغتشاشات شدند.

حتی بعد از سخنان رهبر انقلاب اسلامی که خواص را به جبران اشتباهات گذشته در خصوص اغتشاشات اخیر دعوت کرده بود اما هنوز عده ای در سکوت به سر میبرند. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در بیانیه ای نیز از این سکوت برخی خواص انتقاد کرده است.

تشکل دانشجویی

در بخشی از این بیانیه آمده است: دریغا، که سکوت و انفعال برخی و مواضع نسنجیده‌، بدون مدرک و متزلزل برخی دیگر، اکنون مولد وضعیتی به غایت مطلوب دشمنان ملت ایران است.

در آغازین روزهای وقوع قانون‌شکنی و بی‌حرمتی در دانشگاه‌ها و از همان ابتدای شکل‌گیری اغتشاشات خیابانی انتظار می‌رفت خواص نظام در شرایط مه‌آلود فتنه انگیزی رسانه‌های خارجی، با اتخاذ مواضع درست و روشن، به افکار عمومی جهتی صحیح ببخشند‌. سکوت و انفعال برخی چهره‌های خواص جمهوری اسلامی، مقامات مسئول، سردمداران احزاب سیاسی‌، چهره‌های حوزه و دانشگاه موجب جان گرفتن بیش از پیش شایعات گردید. سال‌ها حضور آقایان در جایگا‌ه‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران آیا این تکلیف را برای ایشان ایجاد نمی‌کرد تا در چنین شرایطی، هزینه‌‌ی آگاهی و راهنمایی مردم را پرداخت کنند؟

از دیگر سو اظهارنظرهای نسنجیده و مغرضانه برخی دیگر از آنان، بر آتش فتنه دمید. بسیاری از اظهارنظرهایی که تا پیش از انتشار اسناد و مدارک مشخص در خصوص نحوه‌ی فوت مهسا امینی صورت گرفت، خود نشان‌دهنده‌ی برخورد عاطفی و جوزده‌ی برخی سیاسیون با مسائل اساسی کشور است.‌ ( جزئیات بیشتر)

در پی تصمیم کمسیون مقام زن سازمان ملل متحد برای اخراج ایران از این کمیسیون، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ضمن برپایی تجمع در مقابل ساختمان نمایندگی ملل متحد در تهران در مقابل این تصمیم با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم سیاسی بشدت انتقاد نمود، در زیر بخشی از این بیانیه را ‌میخوانید:

نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی ظرفیت بالقوه‌ای در حل مشکلات دارند. بستر گفتگو و چاره‌اندیشی در این نهاد‌ها فرصت مناسبی برای نشان دادن عزم کشور‌ها در رشد و تعالی جامعه انسانی است و در این صورت فعالیت‌های آن می‌تواند مایه مباهات جامعه ملل باشد.

اما متاسفانه سال‌هاست شاهد رویکرد متناقض نهاد‌های بین‌المللی در مواجهه با مسائل هستیم. امروز برای چندمین بار شاهد قربانی شدن مسئله‌ی زنان در کشاکش جدال‌های سیاسی هستیم. سازمانی که مدت‌ها در برابر زیر پا گذاشتن حقوق زنان اعضای خود را مورد سوال قرار نمی‌دهد به یکباره حامی حقوق زن ایرانی شده است.

اسرائیل اکنون یکی از اعضای کمیسیون مقام زن است؛ آیا کشتار زنان و کودکان فلسطینی در صبرا و شتیلا، شلیک مستقیم گلوله و قتل بانوی امدادرسان ۲۱ ساله رزان اشرف النّجار، قتل خبرنگار زن شیرین ابوعاقله و.. دلایلی کافی مبنی بر اخراج رژیم اسراییل از این کمیسیون نیست؟

مرگ مشکوک یک بانوی ایرانی که امروز به اذعان اسناد و مدارک ثابت شده است که خطای پلیس در آن نقش نداشته است، مدت‌هاست به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده است؛ اما چرا رسانه‌های بین‌المللی و شما اعضای محترم این کمیسیون، ناظر به گزارش واشنگتن پست مبنی براینکه هر هفته یک زن به ضرب گلوله‌ی مستقیم پلیس آمریکا کشته می‌شود، اقدامی انجام نداده‌اید؟! آیا کشته شدن اشلی بابیت معترض با شلیک مستقیم پلیس و سرکوب معترضان به نحوی که دست کم ۱۵۰۰ نفر در طول یک شب در بیمارستان بستری می‌شوند می‌تواند باعث اظهار نگرانی جوامع بین الملل شوند؟ آیا کسی آمار کشته شدگان زن توسط پلیس آمریکا را مورد سوال قرار می‌دهد؟

طبق گزارش گاردین، در ماه نوامبر ۲۰۱۹، ۴۷۴ زن ترک به دست آشنایان مرد خود کشته شدند. هزاران نفر در نقاط مختلف ترکیه برای اعتراض به این خشونت به خیابان ریختند که پلیس برای متفرق کردن آنان مجبور به استفاده از زور شد، اما آیا تاکنون دولت ترکیه نیز به جهت عدم برخورد با این مشکلات مورد سوال قرار گرفته است؟

اخراج ایران از کمیسیون را نمی‌توان اقدامی بشر دوستانه و غیر سیاسی توصیف کرد، چراکه در موارد متعدد قبلی که فقط بخشی از آن‌ها در متن نامه‌ی فوق مورد اشاره قرار گرفت، شاهد نادیده گرفتن اعضا بوده‌ایم. درحالی که طبق آمار‌ها سایر کشور‌های عضو به مراتب بیشتر از ایران باید تاکنون مورد سوال قرار می‌گرفتند… ( جزئیات بیشتر )

تشکل دانشجویی

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل هر سال با برپایی اردوی آمورشی تشکیلاتی جهاد اکبر که در مشهد مقدس به مدت یک هفته برگزار می‌شود، میزبان دانشجویان سراسر کشور در انجمن های اسلامی است، این اردوی تشکیلاتی در سالی که گذشت با حضور مهمانان مختلف سیاسی، فرهنگی، تشکیلاتی، اقتصادی و ادوار جنبش دانشجویی برگزار شد که در ذیل مهمترین برنامه های آن را از زبان برگزارکنندگان اردو میخوانید:

اردوی آموزشی جهاد اکبر هرساله با یک شعار خاص با حضور بیش از ۷۰۰ دانشجو شروع به کار می کند و در این اردو تلاش می شود هدف هایی در راستای این شعار دنبال شود.

از این رو نشست خبری بیست و یکمین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر در محل دفتر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد.

در این نشست سید محمدحسین موسوی نسب مسئول برگزاری این دوره از جهاد اکبر گفت: بیست و یکمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاداکبر از تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه به مدت هشت روز با سرفصل های متنوع آموزشی و تشکیلاتی به همراه همایش‌های فرهنگی، سیاسی، بین‌الملل و… در مشهد مقدس برگزار می‌شود. تعداد افراد حاضر در این دوره بالغ بر۷۰۰ نفر از دانشگاه‌های مختلف ذیل وزارت علوم، وزارت بهداشت، پیام نور، آزاد و فرهنگیان خواهد بود.

جزئیات بیشتر این اردو و مصاحبه با کلیک بر روی لینک رو به رو بخوانید ( جزئیات بیشتر )

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top