به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، محمد قربانی (منتقد سینما)، امیر مؤمنی (مجری-کارشناس) و علیرضا مهدوی (پژوهشگر علوم اجتماعی) در برنامه فولفریم به نقد و بررسی فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه پاشا پرداختند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان میگذرد، جهان زیبای فرزندانشان را برهم میریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمیشناسند».
مارال بنیآدم، جواد قامتی، روحالله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل میدهند، بابک خواجهپاشا با فیلم در آغوش درخت یکی از جوانانی است که از آذربایجان غربی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است. این فیلم حاصل مشارکت سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
محمد قربانی منتقد سینما در آغوش درخت را فیلم نزدیک متوسط خواند و گفت: «این فیلم دست و پا شکسته داستان خودش و موقعیت را می سازد؛ اما ضربه را از شخصیتپردازی می خورد؛ اگر دوربین نمیترسید و به کاراکتر نزدیکتر میشد فیلم بهتری داشتیم ولی خب ملات کافی برای کاراکتر وجود ندارد.»
علیرضا مهدوی نیز با اشاره به مدت زمان فیلم گفت: «این که در کمتر از دوساعت بتوانی تمام حرفت را بزنی نیاز به این دارد که نه خیلی کند پیش بروی و نه خیلی تند؛ به نظرم این فیلم توانسته در این زمینه موفق باشد و نه عجول باشد و نه کند پیش برود.»
قربانی با اشاره به نقش زن و شوهر گفت: :ظاهر زن و شوهر کاملا متفاوت است و گویا برای دو جهان متفاوت هستند؛ بنابراین فاصله این دو کاراکتر ارزش وصال دوباره را کم می کند؛ به طور کلی تک تک کاراکتر ها میتوانستند بهتر پرداخته بشوند؛ از طرفی فوبیایی که این مادر دارد برای مخاطب ناشناخته است البته این اشکالی ندارد ولی باید برای مخاطب پخته شود.»
مهدوی نیز حذف بازیگر نقش زهرا را برای بهتر شدن فیلم مناسب دانست و گفت: «اگر کاراکتر زهرا حذف بشود به روابط زن و شوهر بیشتر پرداخته بشود شاهد فیلم بهتری خواهیم بود.»
مومنی مجری برنامه با اشاره به زیر نویس فیلم گفت: «زیرنویس واقعا آزار دهنده بود و نیمی از صفحه را گرفته بود و در موارد ترجمه ایراد داشت؛ البته نسبت به خروج فیلم از تهران رویکرد مثبتی دارم؛ در رابطه با دوربین هم باید گفت که دوربین خواسته در مواردی خارج از فیلم نامه اقداماتی انجام دهد که موفق نبوده است.»
قربانی نیز با اشاره به عملکرد دوربین در دو بخش عنوان کرد: «در یک جا دوربین خیلی خوب بود و آنجا که بابا با برادر بزرگ می رود و دوربین پشت برادر کوچک می رود و حس را منتقل می کند اما در جایی می توانست بهتر باشد و آنجایی که برادرها قایم موشک بازی می کنند و برادر کوچک بغض می کند که دوربین کات می کند و روی مادر می رود اما قبلش از مادر به ما نما می دهد که این مناسب نیست و با تدوین می توان اصلاح کرد.»
مهدوی با اشاره به جغرافیای فیلم گفت: «از جغرافیا استفاده ابزاری شده است یعنی در جایی حس خوب سنتی به ما می دهد اما با ایده فیلم پیوندی ندارد.»
قربانی منتقد سینما نیز نسبت به پایان فیلم عنوان کرد: «اختتامیه فیلم به ایده میخورد؛ یعنی زن و شوهری که می خواهند از هم جدا شوند اما در نهایت کودکان خانه ای میسازند و مادر و پدر با بچه ها در آن خانه جمع میشوند؛ اما رابطه ای که فیلمساز تلاش داشته بین ماهی و فرزند کوچک نشان دهد به خوبی پرداخته نشده است و ارتباط شکل نمیگیرد؛ اما میتوانم بگویم که در کل نسبت به کارگردانی فیلم ساز امیدوارم.»
فولفریم ویژه برنامه اینترنتی چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به تهیهکنندگی خانه اندیشهورزان و کارگردانی امین قطبیفر در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در کانال آپارات خانه اندیشهورزان منتشر شده است.