تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/01/09 - 00:16
کد خبر: 465564

نگاهی بر تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی؛

نزدیک به پایان/ رژیم موقت اسرائیل به لب پرتگاه رسید

نزدیک به پایان/ رژیم موقت اسرائیل به لب پرتگاه رسید

اعتصابات سراسری در رژیم موقت صهیونیستی عملا با زمین گیر کردن بخش خدمات عمومی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، می تواند با تداوم خود به بزرگترین و مهمترین چالش دولت نتانیاهو تبدیل شده و حتی آنقدر قدرتمند هست که بتواند کابینه وی را به انحلال بکشاند.

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اسرائیل در آشوب و بی ثباتی کم سابقه‌ای به سر می‌برد و بحران در سرزمین‌های اشغالی به اوج خود رسیده است؛ بحرانی که با روی کار آمدن نتانیاهو و انجام اصلاحات قضایی شروع و هم اکنون منجر به اعتراضات گسترده علیه دولت نتانیاهو و کابینه او شده است.

در حالی که گفته شده بود «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی تصمیم گرفته توقف طرح جنجالی تغییرات قضائی را اعلام کند، اما اکنون از تعویق این بیانیه خبر می‌رسد. «ایتمار بن‌گِویر» وزیر امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی امروز (دوشنبه) هشدار داد اگر نتانیاهو طرح تغییرات قضائی را متوقف کند، او نیز کابینه این رژیم را از اکثریت انداخته و منحل می‌کند.

به نوشته رسانه‌های عبری‌زبان، بعد از این هشدار بود که نتانیاهو نیز سخنرانی خود در کنست برای اعلام توقف طرح تغییرات قضائی را به تعویق انداخت.

پیوستن نزدیکان نتانیاهو به اعتراضات

«بوآز بن تزور» وکیل شخصی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم به صف مخالفان او پیوسته و تهدید کرده که در صورت تصویب طرح اصلاحات قضایی، وکالت قانونی نتانیاهو را متوقف خواهد کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، بن تزور در گفت‌وگو با پایگاه عبری «واللا» تاکید کرده که به نتانیاهو اطلاع داده در صورت ادامه روند اصلاحات قضایی، دفاع از او در محاکم قضایی جاری در پرونده فساد اداری را متوقف خواهد کرد.

با افزایش تنش ها در سرزمین های اشغالی فلسطین، رئیس رژیم صهیونیستی هم خواهان توقف روند تصویب طرح جنجالی «بنیامین نتانیاهو» با عنوان «اصلاح قانون قضایی» شد.

به گزارش اسپوتنیک، «اسحاق هرتزوگ» در این باره گفت، به دلیل حفظ اتحاد «اسرائیلی ها» و بر اساس مسئولیت پذیری، از شما می خواهم که تصویب این قانون را متوقف کنید.

نگرانی آمریکا از ناآرامی اسرائیل

دولت آمریکا شامگاه یکشنبه از اعتراضات گسترده در فلسطین اشغالی که پس از برکناری «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم آغاز شده، ابراز نگرانی کرد.

طبق گزارش شبکه خبری صهیونیستی «آی‌۲۴»، «آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما عمیقاً نگران تحولات امروز در اسرائیل هستیم؛ [تحولاتی] که بر ضرورت دستیابی به سازش تأکید دارند».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا یک هفته پیش  تماس تلفنی با نتانیاهو در خصوص طرح اصلاحات قضایی با او صحبت، و بر اهمیت «حفظ دموکراسی اسرائیل» تاکید کرده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند: کاخ‌سفید بعد از آن درباره تحولات شب گذشته سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد که «عساف ضمیر»، سرکنسول تل‌آویو در نیویورک، استعفا کرده و پیوستن به «مبارزه برای آینده اسرائیل» را اعلام کرد؛ او بعد از استعفا مدعی شده بود که این اعتراض، به عنوان چراغ راه دموکراسی و آزادی در جهان باقی می‌ماند.

سال بحرانی برای رژیم موقت

رژیم صهیونیستی سال ۱۴۰۱ را با بحران داخلی و انحلال کنست و کابینه آغاز کرد و در بدترین شرایط گسست سیاسی- اجتماعی و انزوای بین المللی قرار گرفت؛ گسست و اختلاف و درگیری شدیدی که بین صهیونیست ها و سران آنها به وجود آمده و با جنجال بر سر لایحه «اصلاحات قضائی» کابینه راست افراطی حاکم رو به شدت است.

رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به تازگی در این باره گفته است، تهدیدات امنیتی و شکاف در میان جامعه صهیونیست ها، اسرائیل را به منطقه خطر نزدیک می کند.

«رونین بار» برای نخستین بار درباره گسست و فروپاشی اجتماعی رژیم صهیونیستی به نتانیاهو هشدار داد و اعلام کرد، نافرمانی سربازان و افسران دستگاه های نظامی و امنیتی از انجام خدمت در یگان های خود در اعتراض به برنامه های نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

به گزارش رسانه های رژیم صهیونیستی، هشدار رئیس شاباک در راستای هشدارهای دیگر مسئولان از جمله «یوآو گالانت» وزیر جنگ برکنار شده رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک ارتش درباره خطرات پیش روی این رژیم است.

رئیس موساد (سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل) نیز پنجشنبه گذشته نسبت به خطرات شکاف داخلی و تهدیدات خارجی علیه امنیت رژیم صهیونیستی هشدار داد؛ هشدار «داوید بارنئا» پس از آن بود که پارلمان اسرائیل پیش‌نویس تغییرات قانون پایه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد؛ قانونی که مانع برکناری نخست وزیر از سمت و اعلام ناتوانی وی در انجام وظایف می‌شود.

مرحله جدید اعتراضات در سرزمین های اشغالی

از طرفی برکناری یوآو گالانت توسط نتانیاهو از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و همچنین آغاز اعتصابات سراسری در رژیم موقت صهیونیستی عملا بحران داخلی در سرزمین‌های اشغالی وارد مرحله جدیدی شده است:

برکناری گالانت که از جمله ژنرال های باسابقه و تندروی رژیم کریا محسوب می شود در عین آنکه بازنمایی دیگری است از شکاف سیستم نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی با نتانیاهو، در عین حال می تواند موجب تعمیق این شکاف شود.

اعتصابات سراسری در رژیم موقت صهیونیستی عملا با زمین گیر کردن بخش خدمات عمومی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، می تواند با تداوم خود به بزرگترین و مهمترین چالش دولت نتانیاهو تبدیل شده و حتی آنقدر قدرتمند هست که بتواند کابینه وی را به انحلال بکشاند.

به هرحال سرعت و کیفیت تحولات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بشدت در حال تشدید و تعمیق است. به نحوی که هم قابلیت آن را دارد هم کنترل تحولات را از دست دولت و مخالفین خارج شود هم با تشدید فضای تخاصمی و آنتاگونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اینکه هیچ نشانه‌ای از کوتاه آمدن هیچ یک از طرف ها دیده نمی شود، وقوع خشونت های میدانی و تسریع و تشدید و گسترش آن بشدت قابل پیش بینی و تصور است.

در این صورت شاهد تصاعد فضای آنتاگونیستی و خشونتی خواهیم بود که دیگر کنترل آن در دست سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی نخواهد بود و حتی پیوستن بخش هایی از این سیستم به یکی از دوسوی تخاصم هم قابل تصور است. به هر حال تداوم روند کنونی به هیچ وجه به سود رژیم صهیونیستی نبوده و پیش بینی تحولات آینده با توجه به سرعت و کیفیت این تحولات ساده به نظر نمی رسد.

سقوط ارزش پول صهیونیست ها

از طرفی سقوط شدید شیکل واحد پول رژیم موقت صهیونیستی طی روزهای گذشته و در پی اعتصاب سراسری اقتصاد این رژِیم را به خطر انداخته است.  این نشان می دهد رژِیمی که تمام نهادهای اقتصادی بین المللی حامی آن هستند، در ساختار سیاسی به هیچ نهاد بین‌المللی پاسخگو نیستند، سالانه ده‌ها میلیارد دلار کمک مالی از آمریکا و اروپا و همچنین جوامع یهودی و سازمانهای بین المللی صهیونیستی دریافت می کنند و البته تحت هیچ تحریم و فشار اقتصادی هم نیستند چقدر اقتصاد شکننده ای دراد که با یک اعتراض چند روزه این طور با ارزش پول و اقتصاد آن  بازی شده است!

با این حال باید دید در آینده روند این اعتراضات و سرکوب های رژیم موقت اسرائیل به چه شکلی پیش خواهد رفت و این اعتراضات به پایان کابینه نتانیاهو و در نهایت به پایان اسرائیل ختم خواهد شد.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
امیرعلی الله وردی
1402/01/09 - 13:03

الله اکبر الحمدلله سبحان الله ازاین حکمت آقا عمرم رهبرم

تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top