به گزارش سرویس باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی را میتوان یکی از مهمترین راههای ارتباطی تشکلها، کانونها و انجمنهای دانشجویی با بدنه دانشگاهی دانست. چرا که عملا این نشریات هستند که به عنوان رسانهی مکتوب نقش ایفا میکنند و میتوان آنرا از جریان ساز ترین رسانه ها در فضای دانشگاهی قلمداد کرد اما تا حدودی این رسانه ها در عصر حاضر و چندین سال اخیر کار را به پیام رسان ها و پلتفرم های اجتماعی داده اند. حال هر از چند گاهی این ارتباط روندی نزولی و حتی صعودی هم داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان دادهاند در صورتیکه بتوانند ذائقه دانشجویان را بهخوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان رو به رو خواهند شد.
باید گفت که دو سال از همه گیری پاندمی کرونا در ایران میگذرد و تشکل های دانشجویی؛ انجمن های علمی و کانون ها در دانشگاه به انتشار نسخه های الکترونیکی نشریات تشکیلاتی خود روی آوردند و دیگر مثل سابق، نشریات به صورت کاغذی چاپ و منتشر نمی شود البته که با حضوری شدن دانشگاهها امید داریم که دیگر چنین نباشد.
هرچند؛ در این دوران که فضای مجازی عملا جای فضای حقیقی را گرفته است، صحبت کردن از نشریات کاغذی به نظر کاری قدیمی و منسوخ شده به نظر میرسد منتهی هنوز هم چه در بدنه دانشجویی و چه برای کسانی که قصد انتشار نشریه دارند، کاری جذاب و مهم است. همین امر باعث شده هنوز هم شاهد نشریات مختلفی از نشریات انجمنهای علمی گرفته تا نشریات تشکلهای دانشجویی باشیم و حتی نشریاتی که مربوط به هیچ تشکلی نیستند، اما با گرد هم آمدن چند دانشجوی فعال مجوز انتشار نشریه را دریافت کردهاند. اهمیت نشریات دانشجویی را میتوان در استفاده از این ابزار رسانهای برای ارتباط با تمامی دانشجویان دانست. طراحی موردپسند، استفاده از تیترهای جذاب، داشتن محتوای جذاب و... از نکات ریزی است که دانشجویان برای انتشار یک نشریه خوب باید به آن توجه کنند؛ کارهایی که شاید اهمیت خاصی در فضای مجازی هم نداشته باشند.
از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» که مدت هاست با داورانی از فعالان نشریات دانشجویی به نقد و بررسی نشریات دانشجویی سراسر کشور پرداخته است؛ قصد دارد که این هفته نشریات دانشجویی را به لحاظ فنی مورد بررسی و کنکاش قرار دهد تا هم کمکی به آنها باشد و هم بتواند جهت اعتلای نشریات دانشجویی قدم برداشت.
در نقد و بررسی این نشریات دانشجویی داورهای گوناگون شاخص هایی مانند؛ محتوای تولیدی، ساختار منسجم، ارتباط موضوع با مخاطب، به روز بودن، نوآوری و خلاقیت در پرداخت به موضوع، صفحه آرایی، انتشار منظم، تعداد افراد دست اندر کار، تنوع مطالب، قواعد نگارشی، اصول روزنامه نگاری و ... مورد بررسی قرار میدهند.
داور: زهرا پلویی، فعال نشریاتی دانشگاه علامه طباطبایی
نشریه دانشجویی واجد: شماره یازدهم گاهنامه « واجد » انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) منتشر شد.
مدیرمسئول: محمدصادق عباسی
سردبیر: فاطمه عشوریان
نقاط قوت | نقاط ضعف |
استفاده از فونت و اندازه قلم مناسب مشخص بودن راههای ارتباط با نشریه تنوع قالبهای محتوایی ساده و روان نویسی متون |
ساده بودن تیترها خلق نشدن مفاهیم گرافیکی در نشریه |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نشریه دانشجویی سمعک: شماره صدوهشتادو چهارم هفتهنامه « سمعک » انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند منتشر شد.
مدیرمسئول: علی نوروزی
سردبیر: فاطمه محمدزاده
نقاط قوت | نقاط ضعف |
متنوع بودن موضوعات استفاده از سرصفحه و کلیشه و رعایت ثبات در تمامی صفحات استفاده از انواع تیتر |
وجود برخی از ایرادات ویرایشی و نگارشی در متنها پاراگراف بندی نامناسب در بعضی از مطالب |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نشریه دانشجویی فانوس: شماره یازدهم گاهنامه فرهنگی اجتماعی « فانوس » بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان منتشر شد.
مدیر مسئول: جواد ایزدی
سردبیر: امیرحسین احمدی نیا
نقاط قوت | نقاط ضعف |
تولیدی بودن جلد نشریه داشتن سرمقاله داشتن صفحه فهرست و شناسنامه متنوع بودن موضوعات |
جایگاه نامناسب درج نام نویسندگان ستون بندی نامناسب |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نشریه دانشجویی زیتون: شماره سیزدهم نشریه دانشجویی « زیتون » کانون شعر و ادب پردیس فرهنگیان امام علی(ع) رشت منتشر شد.
مدیرمسئول: فرشید لاله پور
سردبیر: محمدرضا جمالی
نقاط قوت | نقاط ضعف |
القای کار گروهی داشتن نسخه صوتی خلق مفاهیم گرافیکی استفاده مناسب از فضای صفحه |
رعایت نشدن نیم فاصله در برخی از مطالب جایگاه نامناسب درج نام نویسندگان |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.