تاریخ انتشار: جمعه 1402/01/11 - 10:46
کد خبر: 465627

نگاهی به واکنش‌ها به یک توئیت؛

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

نهضت‌آزادی که در سال ۱۳۴۰ تاسیس شد، قبل و بعد از بهمن ۵۷، متناسب با دیدگاه خود در عرصه سیاست ایران فعالیت کرد. آنها که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، زندان و دادگاه رژیم پهلوی را تجربه کرده بودند، هرگز به دنبال براندازی رژیم پهلوی نبودند و همچون اسلاف خود تا واپسین روزهای سلطنت پهلوی اعتقاد داشتند که "شاه باید سلطنت کند نه حکومت".

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نهضت‌آزادی که در سال 1340 تاسیس شد، قبل و بعد از بهمن 57، متناسب با دیدگاه خود در عرصه سیاست ایران فعالیت کرد. آنها که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، زندان و دادگاه رژیم پهلوی را تجربه کرده بودند، هرگز به دنبال براندازی رژیم پهلوی نبودند و همچون اسلاف خود تا واپسین روزهای سلطنت پهلوی اعتقاد داشتند که "شاه باید سلطنت کند نه حکومت". به‌طوری که در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، مهدی بازرگان به پاریس رفته و کوشید تا امام را متقاعد کند که دست از شعار سرنگونی رژیم پهلوی برداشته و اجرای قانون اساسی مشروطه را هدف مبارزۀ خود قرار دهد، امّا با مخالفت ایشان روبرو شد. 

مهدی بازرگان اندکی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت منصوب شد با آرمان‌های امام خمینی و انقلاب تضاد پیدا کرد و در نهایت پس از تسخیر سفارت امریکا در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام، از سمت خود استعفا کرد. 

سرانجام دی ماه ۱۳۶۸ ماهنامه «پاسدار اسلام» نامه‌ای منتشرنشده از امام درباره نهضت آزادی را منتشر می‌کند. تاریخ نامه، ۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۶ و مخاطب آن حجت‌الاسلام محتشمی‌پور، وزیر وقت کشور بود.

 این نامه، در واقع پاسخ نامه‌ای بود که وزیرکشور در آستانه انتخابات مجلس سوم خطاب به امام نوشته و درباره صلاحیت نهضت آزادی برای به رسمیت شناخته‌شدن به عنوان یک حزب و تشکیلات سیاسی و همچنین صلاحیت ورود افراد آن به مجلس شورای اسلامی سوال کرده بود. امام در این نامه که رونوشتش همان زمان به دفتر روسای قوا و وزیر اطلاعات نیز ارسال شده بود نهضت آزادی را طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به امریکا، بی‌اطلاع از اسلام و ناآشنا به فقه اسلامی، متظاهر به اسلام دانسته و نوشته بودند «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.» همچنین درباره صلاحیت فعالیت نهضت به عنوان یک حزب سیاسی نیز نوشته بودند «نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.»

اما بعدها ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت و دبیرکل اسبق نهضت آزادی در کتاب خاطراتش نوشت: پیشنهاد نامگذاری روز قدس را من مطرح کردم. بعد از جنگ چند روزه سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه در این جنگ. برای اولین بار فلسطینی‌ها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود، ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات بسیار شدیدی به این رژیم وارد کنند. به دنبال این پیروزی آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» نام گرفت که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می‌شد.

وی که خود را طراح و مبتکر نام‌گذاری «روز قدس» می‌دانست، مدعی شد: نامگذاری روز فلسطین هویت عربی داشت به همین دلیل مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت امور خارجه با دوستانی از جمله آقایان کمال خرازی معاون سیاسی و علی صادقی تهرانی معاون اقتصادی و بین‌الملل اینجانب، بحث و تبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهادی به بنیانگذار انقلاب ارائه کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد.

نهضت آزادی و ابراهیم یزدی درحالی خود را ضداسرائیل و حامی فلسطین می‌خواندند که اخیرا محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی در توئیتی فارغ از تناقضات آن توئیت اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته و آن را باوجود کشتار روزانه مردم فلسطین حامی حقوق بشر معرفی کرد.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

توسلی در توئیتی نوشت: مقایسه واکنش‌ دولت‌های فرانسه و اسراییل به اعتراضات مردمی در این دو کشور که قانون حاکم است با اعتراضات اخیر ایران که ‎استبداد دینی حاکم است نشان می‌دهد که در آن کشورها حرمت جان انسان‌ها و ‎حقوق بشر اصول پذیرفته شده‌ایست در حالیکه در دیدگاه حاکمیت ایران این ارزش‌ها جایگاهی ندارند.

این اظهارات واکنش‌های مختلفی را از طرف کاربران توئیتر به همراه داشت که به تناقضات این توئیت و تیزهوشی امام (ره) در شناخت نهضت آزادی اشاره کردند که در ادامه به برخی از واکنش‌ها پرداخته شد:

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

عبدالله گنجی در واکنش به توئیت توسلی نوشت: ‏‎قبلا در حد حمایت از آمریکا کفایت می کردند دیگه صهیونیست ها را هم تکریم می کند. تیز هوشی امام در شناخت این دسته چقدر قابل تحسین است.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

کاربری نیز با کنایه نوشت پس یادداشت کنیم: از نظر نهضت آزادی، اسراییل " کشور" است!

مهدیان نیز در واکنش به این توئیت نوشت: روح ابراهیم یزدی شاد. هر اشکالی داشت، حداقل مقابل اسرائیل و آمریکا و غرب وطن پرست بود و خودتحقیر و ذلیل نبود.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

کاربر دیگری بااشاره به بالا بردن دست عرفات در سفارت سابق اسراییل نوشت: اسرائیل پس از نظر نهضت آزادی کشور است. پس بیجا فرمودید دست عرفات را در سفارت سابق اسراییل بلند کردید.

نهضت آزادی از کی انقدر نان به نرخ روز خور شد که به عملگی صهیونیزم بیفتد و به پادگانی که پر از زندان مخوف برای مردم فلسطین است بگوید کشوری با حاکمیت قانون! 

کجاست بازرگان!

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

کاربر دیگری نوشت: مهندس توسلی، آبروی حداقلی که از سابقون‌تون دارید رو این‌طوری به حراج نذارید.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

فعال توئیتری دیگری نوشت: اسرائیل و فرانسه و حقوق بشر ؟!!

چیزی رو به اونها نسبت میدی که خودشون هم میدونن ندارن

حداقل میگفتید احترام به مردم خودشون کمی قابل توجیه تر بود هرچند همین هم بیشتر ظاهر ماجراست و پشت پرده جنایاتی می‌کنند و کردند که مایه ننگ بشریت است.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

یک کاربر توئیتری نیز نوشت: یکم فکر کن ببین چی گفتی...ما هر چی میبینیم زد و خورد وحشیانه است..تازه مثل ما اینقدر فضول تو کشورهای دیگه ندارن...چندتا فرانسوی تو شلوغیهای ما گرفتند.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

فعال توئیتری دیگری آن را سخنان دبیرکل نهضت حراج شرافت ایران دانست.

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

دیگری نوشت: رژیمی بی رحمی که قاتل کودکان و بهترین دانشمندان این مملکت رو شهید کرده چطور کشور و حامی جان انسان خطاب قرار میدید؟

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

سلطانی از کاربران توئیتر نیز نوشت: ‏‎من از فرانسه چیزی نمی گم که میشه صدها هزار کلمه گفت، اما سیاست را کجا یاد گرفته اید که می گویید اسرائیل قانون دارد؟ رژیمی که هنوز نتوانسته قانون اساسی بنویسد قانون دارد؟؟؟

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

 

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

نهضت آزادی؛ از ابتکار روز قدس تا به رسمیت شناختن اسرائیل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاهش برنامه‌های «خانواده و زنان» در کنداکتور صداوسیما
ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است
زنان بیش از مردان از ورزش کردن سود می برند
چگونه می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
جناب سفیر کاش با پروتکل‌‌های دیپلماتیک آشنا بودید
خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است
پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری
زن افغان و نوروز/ نوروز به‌مثابه‌ «اتاقی از آن خود»
راهی جز اصلاحات نداریم!
بی‌بی‌سی: یتیم شدن ۲۰ هزار کودک فلسطینی با حملات اسرائیل +فیلم
زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند
اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد
کاهش احتمال کمردرد زنان با مصرف بیشتر آنتی اکسیدان
آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس
نهیب بانوی فلسطینی به کشورهای اسلامی و عربی +فیلم
کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید
تهدید گزارشگر سازمان ملل توسط اسرائیل
اجرای ۴۷ پروژه دانش‌بنیان در هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات
خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top