تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/01/28 - 14:42
کد خبر: 467294

نگاهی بر چالش‌های اخیر فرهنگی

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

دو مفهوم امر فردی و امر اجتماعی از مفاهیمی است که آشنای روان شناسان و جامعه شناسان است. در ادبیات و اندیشه های اجتماعی متفکران اسلامی نیز از زمان فارابی و بخصوص متفکران مسلمان دوره معاصر درباره تفاوت ها و نسبت میان این دو مفهوم یعنی امر فردی و امر اجتماعی نیز مطالب زیادی گفته شده و در منابع آنان موجود است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دو مفهوم امر فردی و امر اجتماعی از مفاهیمی است که آشنای روان شناسان و جامعه شناسان است. در ادبیات و اندیشه های اجتماعی متفکران اسلامی نیز از زمان فارابی و بخصوص  متفکران مسلمان دوره معاصر درباره تفاوت ها و نسبت میان این دو مفهوم یعنی امر  فردی و امر اجتماعی نیز مطالب زیادی گفته شده و در منابع آنان موجود است. بخصوص علامه طباطبایی ره در این مورد  نظریات بدیعی ارائه کرده اند.

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

اما معنای امر اجتماعی و تمایز آن با امر  فردی و نسیت های میان این دو  از مفاهیم جدید در علوم اجتماعی است که اگر خواسته باشیم به صورت ریشه ای بدان بپردازیم باید به زمینه های  تاریخی ، فرهنگی ،  فلسفی ، انسان شناختی و  جامعه شناختی و روان شناختی آن را برگردیم . باید به سه انقلابی که از قرن ۱۵ میلادی تا کنون شده است مراجعه کنیم . پیدایش  رنسانس یا نوزایی فرهنگی به عنوان اولین انقلاب فرهنگی دوره جدید در قرن ۱۵ میلادی، ظهور  فلسفه جدید در قرون  ۱۶ و ۱۷ میلادی به عنوان انقلاب دوم که نوع نگاه انسان  را به خود، به جامعه، به دیگران، به جهان،  به طبیعت و به هستی و به متافیزیک را بر اساس مبانی جدید انسان شناختی،  هستی شناختی،  روش شناختی،  و ارزش شناختی دگرگون ساخت، و هم چنین  به   انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ میلادی  به عنوان انقلاب سوم و پیامدهای گوناگون انقلاب صنعتی  که سبک و روش زندگی فردی و اجتماعی را به طور کلی دگرگون ساخت.. هر سه انقلاب پایه های تاریخی،  فرهنگی، فلسفی و اجتماعی و سیاسی مدرنیته به شمار می آیند که معنای انر اجتماعی و امر فردی را به شدت دگرگون ساخت.

هم‌ افزایی این سه انقلاب و خاصه پیامدهای انقلاب صنعتی،  انقلاب چهارمی را رقم زد که از قرن ۱۹ میلادی‌ شروع شد و  تا کنون‌ نو به نو شده است  و آن  انقلاب یا تحول اساسی در علوم انسانی و اجتماعی  جدید در غرب است که اساس و پایه دیگر علوم کاربری‌ و متداول در دانشگاههای غرب و ایران  شده است.

تا پیش از پیدایش علوم انسانی و اجتماعی جدید میان امر فردی و امر اجتماعی تفکیکی نبو د و اصولا بیشتر انر، انر فردی بود تا امر اجتماعی . اما با ظهور جامعه صنعتی و بویژه زندگی صنعتی و زیست شهری ، تقربیا اغلب امور از حالت فردی خارج و به امری اجتماعی تبدیل شد. امر اجتماعی، بدون این که بخواهد نقش انسان یا اصالت انسان یا اختیار و اراده  انسان را به طور کلی  نادیده بگیرد و با انکار کند ، اما به شدت آن را ساختارمند می کند. سازمان مند یا سامان مند می کند‌ . امر  فردی را وابسته به عناصر و مولفه‌هایی می کند که آن عناصر و مولفه ها  در اختیار فرد نیست و حتی افراد  با اراده های آهنین نیز ناگزیرند ، مجبورند، وابسته هستند به این که در قالب ساختارها رفتار کنند. اگر چه علوم اجتماعی جدید مدرنیته هوشمندانه از طریق نطام هاز آموزشی خود از کودکستان تا دبیرستان و تا دانشگاهها و از طریق فرهنگ و هنر وسینما و رسانه‌ها و از طریق سبک زندگی ماشینی ، انسان ها را برده اجتماعی و نیازمندان اجتماعی و سیاسی ‌ و فقرای اجتماعی کرده است که جدای از ساختارهای جدید ، اصولا نمی توانند زندگی کنند .

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

با این توضیحات ، کشف حجاب اگر چه در نگاه اول یک امر کاملأ شخصی و  فردی است که می تواند  مستند و مستدل به میل فردی ، اختیار فردی و آگاهی فردی باشد، اما با توضیحاتی که داده شد باید در زیست شهری و زیست اجتماعی ، جهان به هم پیوسته و جامعه به هم پیوسته آن را یک امر اجتماعی دانست . آن هم از نوع سیاسی آن ، زیرا در دستور کار معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد . کشف حجاب امروز یک امر  اجتماعی ، اما ضد هنجاری و ضد ارزشی و ضد قانونی و ضد قوانین شرعی است. چرا حرام سیاسی است زیرا بی‌بندوباری و ولنگاری و اشاعه رفتارهای زشت و مخالف با عفت و فرهنگ عمومی، به عنوان یکی از راهبردهای دشمنان فرهنگ و دین و انقلاب و نظام  با صراحت در دستور کار آنان قرار دارد.  دشمنان خارجی و خاصه آمریکایی ها و صهیونیست ها به درستی تشخیص داده اند که بجای جنگ گرم با اشاعه فساد و فحشاء و رفتارهای ضد فرهنگی که از خطوط قرمز به شمار می آید ، نظام را‌ باچالش داخلی روبرو سازند تا به اهداف خود برسند.

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی دهاقانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top