تاریخ انتشار: جمعه 1402/02/22 - 19:19
کد خبر: 469978

درباره ادعاهای روزنامه میهن

واقعیت توهم افزایش نجومی بودجه نهادهای مذهبی

واقعیت توهم افزایش نجومی بودجه نهادهای مذهبی

روزنامه هم میهن در گزارشی مدعی افزایش بودجه نهادهای مذهبی تا ۴۱۵ درصد در مجلس شده است. در گزارش مغرضانه این روزنامه در بررسی جداول قانون بودجه ۱۴۰۲ به این نکته اشاره کرده است که مجلس منابع عمومی کشور را فقط ۵ درصد افزایش داده  اما در طرف مقابل بودجه‌های نهادهای مذهبی را تا ۴۱۵ درصد افزایش داده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه هم میهن در گزارشی مدعی افزایش بودجه نهادهای مذهبی تا ۴۱۵ درصد در مجلس شده است. در گزارش مغرضانه این روزنامه در بررسی جداول قانون بودجه ۱۴۰۲ به این نکته اشاره کرده است که مجلس منابع عمومی کشور را فقط ۵ درصد افزایش داده  اما در طرف مقابل بودجه‌های نهادهای مذهبی را تا ۴۱۵ درصد افزایش داده است.

در این گزارش آمده است بودجه «مؤسسه آموزشی و پژوهشی ‌امام خمینی» وابسته به موسسه (علامه) مصباح یزدی با رشد ۴۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته که ۵۲ میلیارد تومان دریافت می‌کرد، رکورد جالبی را کسب کرده و به ۲۶۸ میلیارد تومان رسیده است.

اما اصل ماجرا چیست؟

این روزنامه در حالی مدعی است بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نسبت به لایحه دولت در مجلس ۴۱۵ درصد افزایش یافته است که بودجه این موسسه در لایحه دولت در ردیف ۱۱۴۲۰۰ جدول ۷ لایحه، ۱۴۱.۲۰۰ میلیارد تومان است و در مصوبه مجلس این رقم به ۲۷۲.۲۰۰ میلیارد تومان اضافه شده که ۳۰ میلیارد مربوط به برنامه‌های طرح ولایت که توسط چند دستگاه ازجمله بسیج، وزارتین علوم و بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با همکاری اساتید موسسه برای سراسر دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود که در مصوبه مجلس تجمیع و ذیل بودجه موسسه آمده که اگر از ۲۷۲.۲۰۰ کم شود مبلغ بودجه به ۲۴۲.۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

حال اگر نسبت به شیوه درصد گیری تسلط داشته باشید در می یابید که افزایش نه ۴۱۵ درصد بلکه ۷۱.۵ درصد می شود.
حال دلیل افزایش ۷۱.۵ درصدی نیز از این جهت است که بودجه در لایحه دولت با دلار ۲۳ هزار تومان بسته شده بود و چون موسسه تعداد زیادی از دانشجویانش غیر ایرانی هستند و نیز بعضاً بورسیه در خارج از کشور می‌باشند. و بالا رفتن دلار تا مرز ۴۰ هزار تومان باعث شد تا مؤسساتی که هزینه‌های دلاری داشتند در بودجه مصوب مجلس مقداری افزایش داشتند.

در تبصره ۱ بودجه ۱۴۰۲، از محل تهاتر نفت، مقرر شد که بخشی از بودجه‌های حاصل که در اختیار نهادهای نظامی است کاسته و به حوزه‌های فرهنگی افزایش یابد. بر این اساس نه تنها بودجه موسسه امام خمینی(ره) بلکه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم افزایش قابل توجهی داشت. به گونه‌ای که بودجه وزارت ارشاد از ۶۴۳۰ میلیارد تومان به ۷۴۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت که این بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای هنرمندان، موسیقی، تئاتر، کتاب و ... هزینه خواهد شد.

نکته آخر اینکه افزایش بودجه در جداول مجلس شامل بودجه محرومیت زدایی، بودجه راه روستایی، بودجه آب روستایی، بودجه بهداشت و خانه‌های بهداشت روستایی نیز شده است اما از آنجایی که هم میهن قصدش تخریب عرصه فکر و اندیشه با هدف وابستگی فکری جامعه به غرب می‌باشد، بدون پرداختن به آن بخش از بودجه تلاش در بزرگ نمایی دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top