تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/02/28 - 13:01
کد خبر: 470589

حامد کاشانی در نمایشگاه کتاب: حضرت زهرا (س) نمونه حضور فعال زن در صحنه جامعه است

حامد کاشانی در نمایشگاه کتاب: حضرت زهرا (س) نمونه حضور فعال زن در صحنه جامعه است

حامد کاشانی گفت: خیلی‌ها خیال می‌کنند، که زن از نظر اسلام در صحنه جامعه کاری ندارد، فاطمه زهرا (س) در متن جامعه، آن هم در خطرناک‌ترین بخش‌‌های جامعه حضور فعال داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست تخصصی کتاب «حقیقت عظیم» اثری فاخر از «مجموعه بیانات مقام معظم رهبری» با حضور حجت‌الاسلام حامد کاشانی از محققین برجسته و صاحب نظر در حوزه تاریخ اسلام در سالن نشست‌های ناشران انقلاب اسلامی در سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان با هفتمین روز نمایشگاه برگزار شد.

حامد کاشانی صاحب‌نظر در حوزه اسلام گفت: شخصیت و مجاهدت‌های حضرت فاطمه زهرا (س) از زوایای گوناگون، پیام‌ها و درس‌های بی‌نظیری برای انسان‌ها به‌همراه دارد؛ شخصیتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک «الگو» و «اسوه» است. قطعاً بهره‌مندی از این دریای عظیمِ «معنویت و معرفت و مجاهدت» نیازمند این است که شناخت کافی از ابعاد گوناگون شخصیتی این بانوی بزرگوار و سیره و سبک زندگی و مجاهدت‌های ایشان پیدا کنیم.

الگوی زن ایرانی

کاشانی ادامه داد: ما حضرت زهرا (س) را از همه زنان عالم، همه زنان تاریخ بالاتر می‌دانیم و این موضوع را ثابت هم می‌کنیم. این زن با این عظمت هجده سال عمر کرد. یک دختر هجده ساله را شما تصور کنید، چقدر باید جهاد، مبارزه، گذشت، معرفت و درک برای یک دختر هجده ساله زیاد باشد. ایشان اینقدر بزرگ هستند که او را «سیدة نساء العامین» خطاب کردند. خانم‌ها، اینگونه شخصیت‌ها الگوهای شما هستند. شما حضرت زهرا (س) را بربلندای یک قله در نظر بگیرید، شما باید از این کوه بالا روید، از این دامنه به قله برسید، این نشانه یک زن ایرانی است. همه چیز برای شما باید آسان باشد؛ باید شما با هر زحمتی این دامنه را تحمل کنید، طی کنید، تا خودتان را به قله برسانید و همت خود را قدر بدانید.

وی در ادامه با اشاره به صفحه ۸۱ کتاب بیان می‌کند: خیلی‌ها خیال می‌کنند، که زن از نظر اسلام در صحنه جامعه کاری ندارد؛ در حالی که ما نگاه می‌کنیم و متوجه می‌شویم؛ فاطمه زهرا (س) در متن جامعه، آن هم در خطرناک‌ترین بخش‌‌های جامعه حضور دارد. آن وقتی که صحبت از خلافت و مبارزات سیاسی در اسلام مطرح می‌شود. آن قهرمانی که وسط می‌ایستد؛ او فاطمه زهرا (س) است.

ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و معنوی حضرت زهرا (س)

کاشانی با اشاره به صفحه ۱۳۷ کتاب ادامه داد: این بانوی بزرگوار، در میدان‌های سختی که داشتند، مایه‌ دلگرمی شوهر و پدرشان بودند. بزرگوار در سال پنجم بعثت متولد شده است، یعنی در اوج و شدت دعوت پیغمبر، عین سختی و فشار اینکه شنیده‌اید در ولادت آن بزرگوار، زن‌ها نیامدند، خیلی معنی دارد، یعنی پیغمبر در حال مبارزه بودند؛ آنچنان مبارزه‌ای که مردم مکه او را بایکوت کرده بودند و آن زن فداکار خدیجه کبری استقامت کرد و به پیغمبر دلگرمی داد. بعد هم این رحمت رسید.

نام‌گذاری روز زن حرکتی نمادین و مسئولیت آور

این سخنران مذهبی گفت: امام (ره) در یک بیانی خطاب به زن‌ها می‌فرمودند: «اینکه شما قبول کردید؛ روز ولادت فاطمه زهرا (س) روز زن باشد، این برای شما مسؤلیت و تکلیف به وجود می‌آورد. روز شما روز زن، روز مادر، روز فاطمه زهرا (س) است؛ معنای این چیست؟ این یک حرکت نمادین است؛ این کار، سمبلیک است. معنایش این است که زن باید در این صراط حرکت کند. عظمت، جلالت و علو‌ مقام و مقدار برای زنان در این راه است، راهی که در آن تقوا هست، عفاف هست، دانش هست، نطق هست.

کاشانی با اشاره به صفحه ۱۵۷ کتاب حقیقت عظیم افزود: یک چیز دیگر من در لفافه به شما بگویم؛ بعضی‌ها با شاد کردن دل فاطمه زهرا (س) این روز‌ها و در این دوران ما کاری می‌کنند که انقلاب را که محصول مجاهدات فاطمه زهرا (س) است، در دنیا لنگ کنند؛ می‌فهمید چه می‌گویم؛ بهترین وسیله‌ای که دشمنان بزرگ انقلاب پیدا کرده‌اند برای اینکه نگذارند انقلاب به کشور‌های اسلامی برود، می‌دانید چه بود؟ گفتند این انقلاب، انقلاب اسلامی نیست؛ این‌ها دشمن آن کسانی هستند که شما چند صد میلیون مسلمان، این‌ها را قبول دارید. »

کاشانی در پایان گفت: طهارت، با سه بیان که البته این سه بیان (طهر، طاهر و مطهر) تفاوت‌هایی از لحاظ معنا با هم دارند. البته هر سه تعبیر اشاره به طهارت و پاکیزگی است؛ طهارت روح. طهارت دل، طهارت مغز، طهارت دامان، طهارت سرتاسر زندگی است.

سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top