تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/03/02 - 21:23
کد خبر: 471205

نگاهی بر چالش‌ها و فرصت‌های تجارت و بازرگانی در ایران از نگاه شرکت‌های چینی؛

هیئت اقتصادی چین: شرکت‌های صنعتی در ایران پیشرفت چشمگیری داشته‌اند

هیئت اقتصادی چین: شرکت‌های صنعتی در ایران پیشرفت چشمگیری داشته‌اند

امسال نیز محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران شاهد، برگزاری این نمایشگاه با شرکت و حضور هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل، روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند امارات، عمان و ترکیه حضور بود

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکتهای توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برپا میگردد، فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکتهای فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.


امسال نیز محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران شاهد، برگزاری این نمایشگاه با شرکت و حضور هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل، روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند امارات، عمان و ترکیه حضور بود، در این نمایشگاه، شرکت ملی نفت و صنایع بالادستی در سالن ۸ و ۹، معاونت‌های وزارت نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری، استارت‌آپ‌ها در سالن ۱۰ و ۱۱، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنایع مرتبط در سالن B ۳۸، شرکت ملی گاز و صنایع مرتبط سالن ۵، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و صنایع مرتبط در سالن ۳۵، اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی (OPEX) در سالن ۷، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) در سالن‌های ۳۱ A و B، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در سالن ۶ و انجمن‌های تخصصی نفت و دیگر شرکت‌ها هر یک در سالن‌های جداگانه حضور به هم رسانده بودند.

از این رو « خبرنامه دانشجویان ایران » برای اطلاع از نحوه برگزاری نمایشگاه امسال و مبحث تجارت و بازرگانی  بین الملل با یک هیئت تجاری فعال در زمینه صنعت نفت و پتروشیمی از کشور چین به مصاحبه و گفتگو نشست.  در این گزارش مشروحی از این نشست را که در قالب پرسش و پاسخ جمع آوری و تهیه شده است را می‌خوانید: 

ظرفیت های همکاری دوجانبه تجاری اقتصادی با چین 

کشور چین از سال‌های دور جزو شرکای راهبردی ایران در حوزه‌های سیاسی و امنیتی محسوب می‌شود؛ در حوزه اقتصادی نیز اگرچه چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد کالا محور جهان طی سال‌های گذشته به صورت ثابت در صدر جدول تجارت با ایران قرار داشته و حتی در اوج سال‌های تحریم اصلی‌ترین شریک تجاری ایران باقی مانده است اما با توجه به ظرفیت‌ها و قرابت سیاسی طرفین، زمینه برای توسعه هر چه بیشتر تجارت دو کشور وجود دارد.

چین تقریباً با تمامی کشورهای دنیا روابط تجاری مستقیم و غیرمستقیم دارد و شریک اول تجاری حدود ۱۲۰ کشور است. به شکلی که کالاهای چینی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین نکته مهم‌تر در مورد وضعیت سرمایه گذاری این کشور است؛ بررسی آخرین آمارها حکایت از آن دارد که اگرچه به دلیل اتخاذ برخی سیاست‌ها انتظار می‌رفت فرار سرمایه در این کشور به صورت محسوسی رخ دهد اما سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سرزمین اصلی چین در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۷.۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبلی به ۱۶۸.۳ میلیارد دلار رسیده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین در سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان سرمایه گذاری چین در در بخش‌های مختلف کشورهای دیگر نیز در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۸۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون یوان بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی ۵.۲ درصد افزایش یافته است. در این میان، سرمایه‌گذاری مستقیم مالی ۷۸۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون یوان بود که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن ۷.۲ درصد رشد کرده است.

مدیر یکی از شرکت‌های چینی فعال در حوزه صنعت نفت و حفاری با حضور در  خبرنامه دانشجویان ایران در زمینه فعالیت‌های نفتی در پاسخ به این سوال که " از نظر شما مهمترین فرصت‌های تجاری که اقتصادی در ایران برای سرمایه گذاری و امر تجارت وجود دارد چیست؟ " گفت: با توجه به جمعیت و فرصت های متعددی که در ایران، در حوزه‌های مختلف وجود دارد سرمایه گذاری ویژه‌ای را بر این اساس میتوان درزمینه احداث تاسیسات و ارائه خدماتی که نیازمند جذب سرمایه‌ خارجی‌اند ایجاد نمود.
او در ادامه افزود: همانطور که می‌دانید قراردادهای تجاری و اقتصادی ایران و چین ابعاد و سطوح مختلفی را در می‌گیرد که مهم ترین ابعاد این قراردادها به طور معمول در حوزه های مختلفی چون نفت و گاز، تجارت خارجی، صنعت خودرو، تامین مالی، فناوری و… است.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین فرصت های تجاری زیادی را در اختیار طرفین قرار داده است چین و ایران دارای روابط بسیار مثبتی هستند ما می توانیم در حوزه علم و فناوری صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، پزشکی، قضایی،  ساختمان سازی، حمل و نقل، و موارد این چنینی با هم همکاری های موثر و سازنده‌ای داشته باشیم. استفاده از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، تامین قطعات مورد نیاز صنعتی برای ایران، انتقال  و تبادل دانش و فناوری و نیروی متخصص بین دو کشور از زمینه‌ها و ظرفیت های ارتباطات تجاری با ایران است.

اصلی ترین چالش تجارت در ایران چیست؟

با توجه به اینکه مطابق با آمار چینی‌ها در دو سال گذشته حدود ۲۲۷ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند که این رقم حالا به حدود ۱۸۵ میلیون دلار کاهش یافته است با جویا شدن علل این اتفاقات از هیئت چینی شرکت کننده در این نمایشگاه بین المللی به تبین این موضوع پرداختیم.

همچنین از آنجا که  کشور ما برای حضور در بازار‌های بین‌المللی و ایفای نقش موثرتر و افزایش تجارت خارجی خود با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است و با توجه به اینکه در حوزه صادرات اصلی‌ترین مقصد صادراتی ایران همچنان چین است، در خصوص تبیین موانع تجاری ایران در امر صادرات و واردات کالا این هیئت چینی در پاسخ به این سوال که " اصلی ترین چالش‌های تجارت در ایران چیست و راه‌های برون رفت از آن را چه می‌دانید گفتند:" 
اصلی ترین چالش تجارت در ایران مسئله انتقال پول بین دو کشور است متاسفانه به علت تحریم ها روش های پرداخت با چالش هایی روبرو است. البته طرفین دست به ایجاد ابتکار هایی جهت تسهیل فرایند پرداخت زده اند همچنین از کمبود مترجم فارسی به چینی و چینی به فارسی و همچنین عدم وجود شرکت های بازرسی و بازرگانی که در هر دو کشور نمایندگی داشته باشند رامی توان از چالشهای تجارت بین این دو کشور دانست، البته تجارت بین ایران و چین با پیشرفت های بسیار زیادی روبرو بوده است و ارتباطات ما روز به روز در حال بهتر شدن است.

ایشان در ادامه گفتند: دیگر دغدغه‌هایی که معمولا تجار با آن روبه رو هستند بحث تجارت آزاد با ایران، افزایش همکاری با اتحادیه‌های اقتصادی فعال در زمینه انرژی و...، کاهش و تعدیل قوانین گمرکی، اعزام رایزن اقتصادی به کشورهای مختلف، افزایش همکاری با وزارت خارجه برای استفاده از ظرفیت اقتصادی سفارتخانه‌ها و گسترش تنوع در سبد صادراتی ایران است که البته در صورتی که این موارد در اولویت کشور قرار گیرد و بدان توجه و اهتمام ویژه‌تری صورت گیرد بی گمان میتوان به چشم اندازهای آتی تجارت امید داشت.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی، نفت، گاز و پتروشیمی تهران

این تجار در توضیح این سوال که " فضای نمایشگاه بین المللی نفت و پتروشیمی امسال را بصورت کلی چگونه ارزیابی می‌کنید ؟ " تشریح کردند: 

نمایشگاه امسال در محیطی بسیار بزرگ با حضور فعال شرکت های مختلف ایرانی و بین المللی برگزار شد آنچه که واضح است این است که شرکت های تولید کننده صنعتی در ایران با پیشرفت بسیار بزرگی روبرو هستند بعضی از محصولات ایران حتی این امکان را دارند که در بازارهای بزرگ منطقه‌ای به فروش برسند و حتی توسط شرکت های نفتی در چین استفاده شوند همچنین بسیاری از این محصولات با استانداردهای بین المللی میتوانند رقابت کنند.

ایشان افزودند: به نظر می‌رسد که شرکت های ایرانی باید حضور فعال تری در نمایشگاههای بین المللی داشته باشند تا بتوانند محصولات خود را به بازارهای دیگر معرفی کنند. ایران به علت دارا بودن منابع طبیعی غنی و همچنین متخصصین با دانش فنی بالا امکان پیشرفت پرسرعت در بسیاری از زمینه های صنعتی را دارد، بنابراین استفاده از این ظرفیت‌ها برای کشور ایران می‌تواند منجر به سود های فراوانی باشد.

مصاحبه از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top