تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/03/03 - 14:03
کد خبر: 471312

کردستان، استانی پویا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز

کردستان، استانی پویا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز

استان کردستان یکی ازاستان های غربی کشور ایران است که به دلیل وجود جاذبه های طبیعی، تاریخ یو فرهنگی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی‌ست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استان کردستان یکی ازاستان های غربی کشور ایران است که به دلیل وجود جاذبه های طبیعی، تاریخ یو فرهنگی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی‌ست. این استان دارای مناظر طبیعی و بکر بسیار زیادی‌ست که باعث شده افراد زیادی از داخل و خارج از کشور به سمت این نوع مناطق راهی شوند. از جمله جاهای گردشگری استان کردستان می توان به پل قشلاق، عمارت آصف وزیری، حمام شیشه، پل گاران، مسجد دارالاحسان، عمارت سالار سعید و بسیاری از مناطق دیگر اشاره کرد. اگر با تور کردستان در آژانس مسافرتی قصر شیرین تهران به سمت این استان راهی شوید، می توانید با گویش و فرهنگ مردم ساکن این استان آشنا شوید. بنابراین استان کردستان می تواند برای هر فردی یک مقصد گردشگری مناسب برای تفریح و سفر باشد.

کردستان، استانی پویا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز

علاوه بر آن که با تور کردستان می توانید از جاذبه های تاریخی و تفریحی این استان دیدنی کنید می توانید بهترین صنایع دستی مردم این منطقه همچون گلیم بافی، قالی بافی، سوزن دوزی، سفال سازی، نمدمالی، ساخت محصولات چرمی، حصیربافی، جاجیم بافی، گیوه دوزی و... را ببینید و در صورت دلخواه هر یک از این نوع صنایع دستی را انتخاب و خریداری نمایید.

کردستان، یکی از استان های کردنشین در بخش غربی کشور ایران است که زبان رسمی اهالی آن، کردی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر آن که استان زیبا و دیدنی کردستان در استان های دیگری همچون همدان، لرستان، ایلام، آذربایجان غربی و...  عراق، ترکیه، سوریه، ارمنستان و لبنان به زبان کردی با یکدیگر صحبت می کنند.

آشنایی با آداب و رسوم مردم کردستان

  • مراسم سمنو پزان

مراسم سمنو پزان در روستای قلعه قروه به مدت ۱۵ روز برگزار می شود. اهالی روستای قلعه قروه معتقد هستند که سمنو، مهریه فاطمه زهرا (س) است. در گذشته مراسم سمنو پزان به عنوان مراسمی شاد و با تعدادی از بانوان برگزار می شد. در واقع این مراسم همچون مراسم عروسی و رقص و پایکوبی برگزار می شود. اما امروزه بیش تر این مراسم تبدیل به مراسم دعا و روضه شده است.

  • مراسم میرمیرین

میرمیرین یکی از رسوم رایج و جالب مردم کردستان است که در این نوع مراسم، مردم به خانه های یکدیگر سر می زنند و با هم عید نوروز را جشن می گیرند. این مراسم به عنوان فرصتی ویژه و خاص برای دیدار دوستان و خانواده طلقی می شود و می توان اوایل عید نوروز را در کنار یکدیگر باشند و لحظات شادی را بگذرانند. جالب است بدانید که در این نوع مراسم انواع غذاها و شیرینی های سرو می شود که می توان بهترین آن ها را امتحان کرد و لذت برد.

  • مراسم پیر شالیار

مراسم پیر شالیار ییک از سنت ها و رسوم محلی استان کردستان است که هر ساله در مریوان و اورامان (تخت) برگزار می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که این مراسم تحت هر شرایطی حتی در سردترین روزهای سال اجرا می شود. هدف از برگزاری مراسم پیرشالیار، گرامیداشت پیر روحانی و تجلیل از خدمات وی به جامعه است. در زمان های قدیم شخصی به نام پیر شالیار در بهمن ماه آن زمان ازدواج می کند. به همین سبب اهالی این استان به خصوص روستای اورامان و مریوان در بهمن ماه هر سال جشن باشکوهی به عنوان سالگرد ازدواج پیرشالیار می گیرند.

  • میرنوروزی و مراسم کوسه گردی

یکی دیگر از مراسم هایی که با شروع فصل بهار و عید نوروز مردم استان کردستان جشن می گیرند، میرنوروزی و مراسم کوسه گردی است که در آن بازی و نمایش هایی انجام می شود.

کردستان، استانی پویا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز

جاذبه های گردشگری کردستان

· گردنه تته

این گردنه در ایام فصل زمستان و گاها پاییز به دلیل بارش های برف بین ۳ تا ۶ ماه مسدود می شود و در اوایل فصل بهار هم جاده این گردنه باز می شود.

این گردنه در بین دو استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد و هر ساله در فصل بهار توریست و گردشگران زیادی به سمت زیبایی و دیدنی های این منطقه راهی می شوند. لازم به ذکر است که گردنه تته، جزء صعب العبورترین مسیرهای موجود بین استان های کرمانشاه و کردستان می باشد. همچنین این گردنه در محدوده شهر پاوه از طرف استان کرمانشاه و شهر مریوان از طرف استان کردستان قرار گرفته است.

· گردنه ژالانه

یکی دیگر از مناطقی که در استان کردستان و در شهرستان سروآباد می توانید ببینید، گردنه ژالانه است. از طرفی هم روستای اورامان در جنوب غربی این شهرستان واقع شده است. در واقع این گردنه در مسیر شهرستان سروآباد و روستای اورامان قرار گرفته است. اگر از سمت روستای اورامان به سمت این شهرستان و برعکس سفر کنید می توانید شاهد جذابیت های این مسیر باشید. این گردنه همانند گردنه تته جزء دشوارترین گردنه های استان کردستان است که در بیش تر ایام سال با برف همچون لباسی سفید پوشیده شده است که در اکثر مواقع به دلیل ریزش بهمن و بارش برف های بسیار سنگین نیز جاده آن بسته می شود. بنابراین بهترین زمان برای سفر به سمت گردنه ژالانه و گردنه تته در فصول بهار و تابستان است.

· روستای دیوزناو

روستای دیوزناو، یکی از روستاهای زیبا و وصف نشدنی استان کردستان است که در جنوب غربی استان کردستان قرار دارد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما بهتر است بدانید که طبیعت بسیار غنی و سرسبزی در این روستا وجود دارد و می توانید شاهد مناطقی بسیار زیبا و دیدنی باشید. از جاذبه های محبوب این روستا می توان به رود سیروان و کوه شاهو اشاره کرد که در تمام ایام سال به خصوص در فصل بهار می توان به سمت این روستا راهی شد. شاید باور نکنید اما باید بدانید که این روستا با وجود آن که از ابعاد و جمعیت کمی برخوردار است ولی به دلیل منابع طبیعی، درختان میوه و سرسبزی هایش افراد زیادی را به سمت و سوی خود می کشد.

راهنمای انتخاب بهترین زمان سفر به کردستان با توجه به شرایط آب و هوایی

اگر قصد سفر به استان کردستان را دارید به شما توصیه می کنیم که حتما پیش از آن که نسبت به رزرو تور کردستان اقدام کنید، این بخش از مطلب را با دقت و آرامش مطالعه نمایید تا بتوانید در بهترین شرایط آب و هوایی به سما استان کردستان و جاذبه های تفریحی آن سفر کنید و بهترین لحظات را در سفر خود بگذرانید.

استان کردستان در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوایی مطبوع و دل انگیز است. در فروردین ماه میانگین دمای هوا در استان کردستان بین C°۱۳ تا C°۱۸ بوده و در اردیبهشت میان دمای هوا در این استان بین C°۲۷ تا C°۳۲ است. همانطور که گفته شد در این استان چندین شهر وجود دارد که مهم ترین آن ها شامل سنندج، سقز، مریوان، بانه، قروه، کامیاران، هورامان، سروآباد، بیجار و... هستند. در شهرهایی همچون مریوان و بانه که در نواحی غربی این استان قرار گرفته اند، میزان بارندگی بیش تری دارند ولی در بخش های شرقی این استان میزان بارندگی آن کم تر است. به طور کلی می توان گفت که اگر قصد دارید با تور کردستان در فصل تابستان به سمت این استان و بهترین مناطق تفریحی آن سفر کنید، بهتر است بدانید که این استان در فصل تابستان دارای آب و هوایی گرم و خشک است که در این ایام به خصوص در تیر و مرداد ماه میزان دمای هوا به ۴۳ درجه سانتی گراد می رسد که خوشایند هر فردی نیست!

از طرفی کردستان در فصل پاییز بسیار رنگارنگ و جذاب می شود که نوع بارش باران در این فصل غیر منتظره است اما با دیدن این استان در فصل پاییز می توانید بهترین لحظات عاشقانه را در کنار همراهان و طبیعت بکر و دیدنی این منطقه بگذرانید و بهترین لحظات را سپری کنید. اما باید بدانید که استان کردستان در این فصل دارای آب و هوایی معتدل و نسبتا خشک است که با شرکت در تور کردستان می توانید در آب و هوایی معتدل و در زیباترین فصل از سفر خود لذت ببرید.

سفر به کردستان ایران: بهترین زمان با توجه به رویدادها و مراسم

کردستان ایران دارای فرهنگ و تاریخ غنی‌ست که همواره شاهد بهترین مراسم و رویدادهای مختلفی در این محدوده هستیم. اگر قصد دارید که به سمت کردستان سفر کنید می توانید در فصول بهار و پاییز به سمت این استان راهی شوید. چرا که در این ایام آب و هوایی معتدل در این استان وجود دارد و تمامی امکانات گردشگری را می توان استفاده کرد. بعضی از مراسم و رویدادهای سنتی استان کردستان شامل نمایش های محلی، جشنواره انار اورامان، جشنواره بازی های بومی، جشنواره های موسیقی و رقص کردی است که در این دو فصل برگزار می شوند که با استفاده از تور کردستان در آژانس مسافرتی قصر شیرین تهران می توانید در این نوع مراسم ها شرکت کنید.

در این استان تنوع زیادی در مناظر طبیعی و جاهای دیدنی وجود دارد که هر ساله توریست های زیادی را به سمت خود فرا می‌خواند. از جذاب ترین مکان های توریستی و تفریحی این استان می توان به دریاچه زریوار، مجموعه تفریحی و فرهنگی آبیدر، غار کرفتو، چشمه بل، رود سیروان و غیره اشاره کرد.

همچنین در این استان تعدادی شهر بزرگ و مهم همچون سنندج، مریوان، سقز و بانه وجود دارد که هر یک از آن ها جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی مختص به خود را دارند

به طور کلی می توان گفت که سفر به کردستان می تواند یک تجربه به یاد ماندنی و لذت بخش باشد که هر فردی را با طبیعت و فرهنگ مردم این استان آشنا می کند.

کردستان، استانی پویا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز

میزان هزینه اقامت در هتل های استان کردستان

با توجه به توضیحات گفته شده می توان گفت که استان کردستان دارای شهرها و مناطق گردشگری مختلفی‌ست که در هر یک از شهرهای آن بهترین هتل ها مانند هتل جهانگردی سنندج، هتل جهانگردی مریوان، هتل کورد سقز، هتل نوروز، هتل قصر مریوان، هتل سنگی در اورامان (تخت)، هتل آبیدر و... وجود دارد که میزان هزینه اقامت در هر یک از آن ها به محل اقامت، نوع خدمات و فصل مسافرت شما وابسته است.

به طور کلی هزینه اقامت در هتل های استان کردستان نیز برای یک شب اقامت و نوع خدمات و امکانات هتل حدودا 500,000 هزار تومان تا 3,000,000 تومان است. فراموش نکنید که در برخی هتل ها و رستوران های مدرن، میزان هزینه اقامت شما افزایش پیدا می کند. همچنین، از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت قصر شیرین می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از جزئیات تور کردستان و هزینه ها مطلع شوید. تا در نهایت راحت تر بتوانید نسبت به شرکت در این تور تصمیم بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top