تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/03/03 - 23:44
کد خبر: 471372

معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی مناسب دانشجویان

معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی مناسب دانشجویان

متأسفانه لپ‌تاپ دیگر کالایی نیست که به‌راحتی بتوان آن را تهیه کرد. حالا برای خرید لپ‌تاپ نو در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید. در چنین وضعیتی، دانشجویان قشری هستند که بیشترین سختی را متحمل می‌شوند؛ کسانی که به‌دلیل وضعیت تحصیلی مجبور‌ند لپ‌تاپ تهیه کنند؛ ولی اکثرشان نمی‌توانند چند ده میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ مناسب بپردازند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»، وضعیت نابه‌سامان بازار باعث شد راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ دانشجویی را تهیه کنیم. در این مقاله، قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار را معرفی کنیم تا بتوانید با کمترین هزینه، بهترین کامپیوتر شخصی قابل‌حمل را بخرید؛ البته فراموش نکنید در شرایطی که قیمت لپ‌تاپ‌های عادی سربه فلک کشیده و حتی از مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرده است، منظور از «لپ‌تاپ ارزان‌قیمت» دستگاه‌هایی با قیمت بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

دنیای لپ‌تاپ‌ شامل مدل‌های زیادی از برند‌های متنوعی است که هریک از آن‌ها با چندین مشخصات فنی عرضه می‌شوند؛ موضوعی که به پیچیدگی بیش‌از‌حد خرید، به‌خصوص برای کاربران عادی با اطلاعات اندک از دنیای سخت‌افزار می‌انجامد. به‌همین‌دلیل برای خرید لپ‌تاپ با هر بودجه‌ای، نکاتی مهم را ذکر می‌کنیم که با در‌نظرگرفتن آن‌ها، بهترین گزینه را برای کاربری خود می‌توانید انتخاب کنید؛ حتی گزینه‌ای که شاید در فهرست پایین وجود نداشته باشد.

لپ‌تاپ‌های اقتصادی برای کاربری‌های عادی مانند گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس، ویرایش سبک تصاویر، تماشای فیلم و لذت از موسیقی کاربرد دارند. با اینکه امکان اجرای نرم‌افزار‌های مهندسی دردسترس است، نباید انتظار اجرای سریع و بدون مشکل پروژه‌های سنگین را داشته باشید. اگرچه با بودجه‌ی بالاتر از ۳۰ میلیون تومان می‌توان لپ‌تاپ‌هایی را یافت که برای اعمال سنگین‌تر گرافیکی و پردازشی و حتی گیمینگ مناسب باشند که در این راهنمای خرید آن‌ها را قید خواهیم کرد. با درنظرگرفتن کاربری‌های مذکور، به نکات زیر توجه کنید:

  • پردازنده‌ی مرکزی یا CPU مهم‌ترین عنصر در خرید لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. اول پردازنده را انتخاب کنید و سپس با‌‌توجه‌‌‌به آن لپ‌تاپ‌های مناسب خود را بیابید. با وجود گزینه‌‌های ارزان‌تر مجهز به پردازنده‌های سلرون و پنتیوم، اما پیشنهاد ما حداقل مدل‌های مجهز به Core i3 است تا اگر در آینده به اموری با توان پردازشی بیشتر نیاز داشتید، با مشکل حادی مواجه نشوید؛ اما اگر هزینه‌ی زیادی نمی‌خواهید کنید، ناچار به خرید لپ‌تاپی پایین‌رده هستید.
  • یکی دیگر از نکات مهم برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی، مسئله‌ی پردازند‌ه‌ی گرافیکی (GPU) آن است. اگر مشغول به تحصیل در رشته‌هایی مانند مهندسی معماری، مکانیک، عمران و سایر رشته‌هایی که احتمالا با نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و رندرینگ سروکار دارند، باید به‌سراغ لپ‌تاپ‌هایی بروید که از پردازنده گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند، چراکه بسیاری از این نرم‌افزارها، با گرافیک یکپارچه با CPU کار نمی‌کنند یا نیازمند شتاب‌دهنده سخت‌افزاری گرافیک دارند.
  • حافظه‌ی SSD نقش بسیار مهمی در عملکرد کامپیوتر ایفا می‌کند. با‌‌‌توجه‌‌‌به نبود SSD و استفاده از هارد دیسک‌های معمولی در اکثر لپ‌تاپ‌های این رده‌ی قیمتی، به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم افزودن SSD و جایگزین‌کردن آن با هارد دیسک‌ را پس از خرید لپ‌تاپ برنامه‌ریزی کنید. حتی تهیه‌ی حافظه‌ی SSD با ظرفیت خیلی کم برای ویندوز و نرم‌افزارهای اصلی، می‌تواند سرعت لپ‌تاپتان را افزایش چشمگیری دهد.
  • در‌صورتی‌که بودجه زیادی ندارید، می‌توانید مدلی با ۴ گیگابایت رم بخرید تا در آینده ۴ گیگابایت رم دیگر به آن بیفزایید.

توجه کنید که در رده‌ی قیمتی لپ‌تاپ اقتصادی، یکی از راهکارها می‌تواند خرید لپ‌تاپ دست‌دوم با سخت‌افزار قوی‌تر از لپ‌تاپ نو باشد؛ اما ما این راهکار را برای کسانی که دانش سخت‌افزاری چندانی ندارند، به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم؛ به‌ویژه اگر شخص فروشنده فرد آشنا و معتمدی نباشد.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۱۰ میلیون تومان

اگر نخواهید لپ‌تاپ دست‌دوم بخرید، باید بدانید در زمان نگارش مقاله‌ی پیش‌ رو، حداقل باید حدود ۱۰ میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ اقتصادی هزینه کنید. در این بازه‌ی قیمتی، لپ‌تاپ‌های زیادی در بازار وجود دارد که اکثرشان هم مشخصات کم‌وبیش یکسانی دارند. در‌این‌میان، مدل‌هایی هستند که در‌مقایسه‌با سایر مدل‌ها، ارزش خرید بیشتری دارند و تجربه‌ی کاربری بهتری را دراختیارتان قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌شود اگر انتظار سرعت و عملکرد نسبتاً خوبی از لپ‌تاپ خود دارید،‌ در این بازه‌ی قیمتی سراغ خرید لپ‌تاپ دست‌دوم از یک فروشنده‌ی قابل‌اطمینان بروید.

لنوو IdeaPad 1

اگر بودجه‌ای که برای خرید لپ‌تاپ در نظر گرفته‌اید، حدود ۱۰ میلیون تومان است، احتمالاً می‌دانید که باید گزینه‌ی خود را اکثراً از بین لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های دو یا نهایتاً چهار هسته‌ای و نمایشگرهای HD با رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی کم‌ظرفیت و کم‌سرعت انتخاب کنید.

ارزان‌ترین لپ‌تاپی که می‌توان تا سقف ده میلیون تومان تهیه کرد که از درایو SSD نیز برخوردار باشد «IdeaPad 1 لنوو» است که البته از یک نمایشگر کوچک ۱۱٫۶ اینچی TFT مات با وضوح HD بهره می‌برد. این لپ‌تاپ با چهار گیگابایت رم DDR4 و پردازنده‌ی اینتل Celeron N4020 حداقلی‌ترین گزینه ممکن برای کاربری‌هایی چون مرور وب، کار روی اسناد آفیس، پخش مدیا و سایر کارهای محاسباتی روزانه محسوب می‌شود و با وزنی معادل ۱٫۲ کیلوگرم و بدنه‌ای پلاستیکی از دو درگاه USB 3.0 و یک HDMI استفاده می‌کند.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad 3 مدل 14IGL05

اگرچه لپ‌تاپ آیدیاپد ۱ احتمالا معقولانه‌ترین انتخاب ممکن تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود اما اندازه کوچک نمایشگر آن ممکن است برخی افراد را از خرید آن منصرف کند، بنابراین برای افرادی که دنبال لپ‌تاپی با نمایشگر بزرگ‌تر هستند، یکی از مدل‌های بیسیک «IdeaPad 3» را توصیه می‌کنیم که از یک نمایشگر بزرگ‌تر ۱۴ اینچی TN با وضوح HD بهره می‌برد.

این لپ‌تاپ در سایر مشخصات با IdeaPad 1 برابری می‌کند اما استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر به‌قیمت حذف‌شدن درایو SSD برای این لپ‌تاپ تمام می‌شود و به‌جای آن یک ترابایت HDD در دسترس شما قرار خواهد گرفت که توصیه می‌شود که در موقعیتی مناسب با SSD جایگزین کنید.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۱۶ میلیون تومان

متاسفانه در بازه بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان، تنها می‌توان به لپ‌تاپ‌هایی با همان تراشه‌های سلرون و پتنیوم با تفاوت‌های عملکردی بسیار ناچیز دسترسی داشت و از ۱۶ میلیون به بالا امکان خرید لپ‌تاپ‌هایی با تراشه Core-i3 و مشخصات فنی بهتر فراهم می‌شود. بنابراین در این بازه‌ی قیمتی پرداخت چند میلیون اضافه‌تر حتی برای لپ‌تاپی که از نسل‌های جدیدتر پردازنده‌های مذکور بهره می‌برند، توجیه منطقی ندارد.

لنوو V15 G2 ITL

با بودجه‌ی بالاتر از ۱۵ میلیون تومان شرایط نه‌چندان جالب و مطلوب لپ‌تاپ‌ها اندکی بهتر می‌شود و می‌توان «لنوو V15 G2» را با پردازنده‌ی Core i3-1115G4، گرافیک یکپارچه‌ی UHD Graphics Xe، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح FHD، درایو SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و چهار گیگابایت رم را خریداری کرد که یک درگاه Type-C را نیز در خود خواهد داشت.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۱۸ میلیون تومان

ایسوس VivoBook R465EA

با پرداخت دو میلیون تومان بیشتر می‌توان لپ‌تاپ «VivoBook R465EA» ساخت شرکت خوش‌نام ایسوس را خریداری کرد که سبک‌تر بوده و از حسگر اثر انگشت نیز بهره می‌برد. از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ می‌توان به تراشه Core i3-1115G4، صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی Full-HD، چهار گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD اشاره کرد. این لپ‌تاپ نیز از یک درگاه USB 3.0 از نوع Type-C برخوردار است.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۲۰ میلیون تومان

لنوو IdeaPad 3 مدل 15IAU7

تا ۲۰ میلیون تومان خوشبختانه می‌توان یکی لپ‌تاپ‌های به‌روز لنوو از سری «آیدیاپد ۳» را با تراشه نسل دوازدهمی Core i3-1215U تهیه کرد که پیشرفت بسیار چشمگیری را در عملکرد از خود نشان داده و سریع‌تر بودن آن نسبت‌به Core i7-1165G7 و اختلاف دوبرابری با Core i3-1115G4 در پردازش‌های چندرشته‌ای برای تمجید از آن کافی به‌نظر می‌رسد!

این مدل از صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی TFT Full-HD استفاده می‌کند و با چهار گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD می‌تواند به‌خوبی پاسخ‌گوی نیازهای روزمره شما باشد.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad 5 مدل 15ITL05

توصیه می‌کنیم که به‌سادگی از مدل معرفی‌شده در بالا عبور نکنید اما اگر کاربری شما به‌جد وابسته به یک تراشه‌ی گرافیکی مجزا است، می‌توانید به سراغ «IdeaPad 5 لنوو» بروید که از تراشه‌‌ی گرافیکی مجزای MX450 انویدیا بهره می‌برد. اما پردازنده همان Core i3-1115G4 قدیمی‌تر خواهد بود. ۴ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت SSD و صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح Full-HD از سایر ویژگی‌های این لپ‌تاپ محسوب می‌شوند. این لپ‌تاپ از باتری نسبتا حجیم ۵۷ وات‌ساعتی برخوردار است.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۲۳ میلیون تومان

ایسوس VivoBook 15 مدل R1502ZA با پردازنده Core i3

اگر طالب قدرت و کارایی لپ‌تاپ IdeaPad 3 در کنار صفحه‌نمایش باکیفیت‌تر و عمر باتری بالاتر هستید، با افزایش بودجه ۳ میلیون تومانی و خرید «VivoBook 15» ایسوس به خواسته‌ی خود خواهید رسید. این لپ‌تاپ با تراشه Core i3-1215U، هشت گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت SSD، صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح FHD و باتری ۴۲ وات‌ساعتی همراه می‌شود.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۲۵ میلیون تومان

ایسر Aspire 5 مدل A315-59G-35XQ

تا 25 میلیون تومان لپ‌تاپ «ایسر Aspire 5» را می‌توان خریداری کرد که در کنار پردازنده Core i3-1215U از تراشه‌ی گرافیکی مجزای MX550 انویدیا نیز برخوردار است و می‌توانید برای برخی اعمال گرافیکی، نرم‌افزارهای مهندسی و بازی‌های سبک روی آن حساب باز کنید. صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح FHD، هشت گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۳۲ میلیون تومان

ایسر Aspire 5 مدل A515-57G-71QJ

اگر در زمینه‌ی محاسبات و پردازش‌های چندرشته‌ای عملکرد بهتری از لپ‌تاپ خود انتظار دارید، می‌توانید سراغ یک مدل دیگر از «اسپایر ۵» ایسر با تراشه Core i7-1255U بروید. اگرچه این لپ‌تاپ برای امور گرافیکی از همان MX550 انویدیا استفاده می‌کند و در سایر مشخصات با مدل قبلی تفاوتی ندارد، با این‌حال باتری آن ظرفیت ظرفیت بیشتری دارد و از حسگر اثرانگشت و کیبورد دارای نور پس‌زمینه بهره می‌برد.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۳۷ میلیون تومان

اچ پی Victus 15 مدل FA0031DX

از این بازه‌ی قیمتی سرانجام می‌توان گفت که شرایط لپ‌تاپ‌ها به‌لطف بهره‌گیری از تراشه‌های قدرتمند اینتل برای کار با نرم‌افزارهای مهندسی مطلوب می‌شود. اگرچه همچنان از نظر گرافیکی باید به تکنولوژی چندسال گذشته آن‌ها اکتفا کرد اما حداقل برای نصب و استفاده از نرم‌افزارهای سنگین سه‌بعدی نیاز دانشجویان را رفع خواهد کرد.

از جمله این لپ‌تاپ‌ها می‌توان مدلی از سری محبوب و پرفروش «Victus 15 اچ‌پی» در بازار کشورمان را مثال زد که از پردازنده نسل دوازدهمی Core i5-12450H استفاده می‌کند و برای امور گرافیکی به GTX 1650 انویدیا با توان مصرفی ۵۰ وات تکیه دارد. افزون‌براین صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی FHD با نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز، رم هشت گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت SSD آن‌را به یکی از گزینه‌های خوب برای دانشجویان تبدیل می‌کند.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۴۱ میلیون تومان

در این بازه‌ی قیمتی سه‌مدل لپ‌تاپ مختلف با توجه به اولویت‌های حمل‌پذیری، کاربری‌های نیازمند CPU قوی‌تر و کاربری‌های نیازمند GPU قوی‌تر معرفی خواهیم کرد.

ایسوس Zenbook 14 مدل UM3402YA

اگر به‌دنبال لپ‌تاپی به‌روز، زیبا، سبک و نازک با پردازنده قدرتمند هستید، «Zenbook 14 ایسوس» را توصیه می‌کنیم. این‌ اولترابوک ۱٫۳۹ کیلوگرمی از تراشه‌ی Ryzen 5 5625U استفاده می‌کند که در بطن خود گرافیک یکپارچه Radeon RX Vega 7 را جای داده است، اما نقطه قوت اصلی این اولترابوک نسبت به رقبا، صفحه نمایش OLED آن محسوب می‌شود که محتوا را در وضوح تصویر ۱۸۰۰×۲۸۸۰ پیکسل و با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی به‌نمایش می‌گذارد. ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD و باتری حجیم ۷۵ وات‌ساعتی از دیگر ویژگی‌های ذن‌بوک ۱۴ هستند.

لنوو Legion 5 مدل 15ACH6 با گرافیک قدرتمند

لپ‌تاپ «Legion 5 لنوو» شاید از معدود مدل‌هایی در این بازه قیمتی باشد که سازنده از نسخه‌ی قدرتمند گرافیک RTX 3050Ti با توان مصرفی ۹۵ وات استفاده کرده است و ارزش خرید آن‌را دربرابر بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی که از همین گرافیک یا حتی RTX 3050 اما با توان مصرفی کمتر بهره می‌گیرند، بیشتر کرده است. بنابراین اگر به‌دنبال لپ‌تاپی مناسب برای اعمال گرافیکی سنگین و بازی در این بازه قیمتی می‌گردید، این مدل از Legion 5 لنوو بهترین گزینه خواهد بود.

Legion 5 در این پیکربندی، از پردازنده Ryzen 5 5600H بهره می‌گیرد، ۱۶ گیگابایت رم به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت SSD دارد، صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی آن از نوع IPS با وضوح FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. هرچهار درگاه‌های USB آن از نوع USB 3 بوده و دو درگاه Type-C دارد.

اچ پی Victus 15 مدل FA0025NR

برای نرم‌افزارهایی که CPU نقش پررنگ‌تری در کارایی و عملکرد آن‌ها دارد، توصیه می‌کنیم به‌سراغ مدل دیگری از «Victus 15 اچ‌پی» بروید که برای این‌کار از پردازنده Core i5-12500H استفاده می‌کند. در کنار آن نیز گرافیک RTX 3050 با توان مصرفی ۷۵ وات نیز حضور دارد که به‌خوبی از پس کارهای گرافیکی سنگین و رندرینگ برمی‌آید اما از نظر عملکردی همچنان فواصل زیادی با بزرگان بازار و همچنین Legion 5 معرفی شده در بالا دارد. این لپ‌تاپ از یک باتری حجیم‌تر ۷۰ وات‌ساعتی برخوردار است اما در سایر مشخصات تفاوتی با مدل FA0031DX ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top