به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مستند "بیوتنها" به همت بسیج دانشجویی دانشکده مواد و متالورژی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، عصر روز چهارشنبه اکران شد.
در این مراسم از آقایان مجید نوری فرزند آقای حمید نوری، حسین شمقدری کارگردان مستند و همچنین حجهالسلام کرباسچی پژوهشگر قرآن و علوم اجتماعی دعوت شده بود که پس از اکران مستند، پیرامون مسائل محوری «بیوتنها» به صحبت و پرسشوپاسخ با دانشجویان پرداختند.
حسین شمقدری در «بیوتنها» به لایههای درونی پرونده آقای حمید نوری و زندگی ایرانیانی که به دلیل تحریمهای اقتصادی نمیتوانند بهسادگی به داخل کشور برگردند، پرداخته است. همچنین در بخشهایی به تحلیل و نقد عملکرد برخی مسئولین نظام میپردازد.
استاد کرباسچی در ابتدا به جوانب و لایههای متعدد گروهک منافقین و مسائل روز آن، اشاره کردند:
ابعاد رسانهای، ابعاد حقوقی و همچنین مدل روانشناسی فکری
در ادامه به جریان هنر انقلاب و رسانه انقلاب پرداخت و افزود:
«در این موضوع میتوانیم از کتاب دغدغههای فرهنگی که سخنرانی حضرت آقا است، نکاتی را ببینیم؛ حضرت آقا در این باب میفرمایند که انقلاب در شرایطی شروع شد که نیروی هنری وفادار نداشت. جریان هنر انقلاب توسط خود آقا در قالبهای مختلف مثل حوزه هنری، دهه اول انقلاب آرام آرام جلو آمد.»
کرباسچی به این سوال که «چرا یک جریان حقوقی راه نمیافتد»اینگونه پاسخ داد:
«انسان شرایط اطرافش را که ببیند، میتواند نکاتی را حدس بزند. شاید نگاه این باشد که چون ما گفت و گو و سوال نمیکنیم، قاعدتا از بالا هم جوابی داده نمیشود. انگار که ترجیح میدهیم راجع به آن صحبت نکنیم تا گذر زمان آن را پاک کند.»
در ادامه جناب آقای نوری درباره پرونده پدرشان نکاتی ذکر کردند و به پرسش دانشجویان پاسخ دادند:
«بنده با اطلاع، اعدامهای سال ۶۷ را به آن شکلی که منافقین بیان میکنند تکذیب میکنم. (در مورد سلول انفرادی آقای حمید نوری) یک تصویری پخش کردند و ادعا کردند که سلول ایشان است. شما نمیتوانید حتی یک تصویر از پدرم در سلولش پیدا کنید زیرا واقعیت اصلا چیزی نیست که در رسانه ها پخش شد. نماینده سازمان ملل جرئت ندارد با ما دیدار کند؛ از ایشان پرسیدم چرا حرفهای ما را منتقل نمیکنید؟ گفت من توسط دولت سوئد تحت فشار هستم، اجازه ندارم ضد حقوق بشر سوئد فعالیت کنم.»
وی همچنین افزود:
«یک سازمانی در سوئد وجود دارد که اجازه فعالیت رسانهای علیه سوئد را نمیدهد. اینکه بگوییم سوئد کشور آزادی است، یک شوخی است، اصلا اینطور نیست. سوئد یکی از بستهترین کشورها در حوزه رسانهای است. اصلا در سوئد روزنامهای علیه کشور و اپوزیسیون آن وجود ندارد. خود ما با شبکه چهار سوئد مصاحبه کردیم ولی حرفهای ما جایی پخش نشد چون مخالف سوئد صحبت کردیم. کلا هرجا علیه منافع کشورشان صحبت کنند کاملا بایکوت خبری میشود؛ اگر کسی ضد منافع سوئد فعالیت کند، بلافاصله دیپورت میشود.»
در ادامه استاد کرباسچی خاطرنشان کردند:
«که بحث اصلی ما درمورد بررسی علمی پروژه مجاهدین خلق و منافقین است. به غیر از بُعد حقوقی، سیاسی و اجتماعی، ما با یک بُعد روانی در ماجرای مجاهدین خلق مواجه هستیم که مسئله هویت است. با طبقهای از اجتماع مواجه هستیم که هویت تثبیت نشده و سرگردان دارد.
اگر بخواهیم از نگاه قرآن به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که طبقه بیهویت در جامعه اسلامی، در قرآن به شدت پررنگ است. این طبقه تکلیفش با خودش معلوم نیست و بنابراین در جامعه ایجاد هرج و مرج میکند. از مهمترین آیات مرتبط با این موضوع، آیات ۳۱ و ۳۲ سوره مبارکه حج است که میفرماید کسی که در مسیر ایمان و بندگی خدا به صورت قطعی نباشد، در مسیر غیر الهی است، فرقی نمیکند در چه مسیری باشد. میتوان گفت آیات ۲۴ تا ۲۶ سوره مبارکه ابراهیم بهترین وصف حال برای این جماعت است و همچنین اوایل سوره مبارکه بقره نیز به همین موضوع پرداخته است که این جماعت خودشان را هم فریب میدهند و خودشان نمیفهمند که خودشان را فریب میدهند. این اوج بیهویتی است.»
ایشان در پاسخ سوالی که مطرح شد با این مضمون که در مواجه با همچین جریانی چگونه باید عمل کرد افزود:
«اولاً به تعبیر شهید مطهری که جریانهای تاریخ را به پیروی از امام، به جریانهای حق و باطل تقسیم میکند، جریان باطل را نباید خیلی جدی گرفت. دوماً برای درمان آن باید ریشهای نگاه کرد. در مقدمه کتاب (علل گرایش به مادیگری) از شهید مطهری میبینیم راجع به اینکه این جماعت چگونه به بیهویتی کشیده شدند توضیحاتی داده شده است.»