تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/03/18 - 19:53
کد خبر: 472684

«ظریف» مقامات ارشد نظام را مقصرخسارت برجام می‌داند!

«ظریف» مقامات ارشد نظام را مقصرخسارت برجام می‌داند!

یک کارشناس سیاسی گفت: ظریف در اظهارات خود تلویحا مقامات ارشد نظام را متهم کرد که مانع مذاکره او با ترامپ در پاریس و واشنگتن شده و با زیرکی از مسئولیت دولت روحانی در شکست مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک فرار کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سراج۲۴، زهیر اصفهانی پیرامون سخنان اخیر آقای ظریف اظهار داشت: صحبتهای آقای ظریف در کلاب هاوس سه شنبه شب در قیاس با مطالب فایل صوتی به ظاهر لو رفته ایشان در اسفند سال ۹۹  با موارد ضد و نقیضی همراه بود، وی رندانه سعی کرد تا به ادعاهای مغشوش خویش در خصوص دوگانه میدان و دیپلماسی  در سال ۹۹ ساختاری تعدیل مابانه ببخشد.

وی افزود: آقای ظریف در ظاهر  خود را شیفته و پیرو کیاست و تدبر و سیاست منطقه ای سردار بزرگ دلها ‌حاج قاسم سلیمانی نشان داد اما در ادامه مباحث با ایجاد دو قطبی دولت و نظام و ارائه مطالبی یکطرفه، توفیقات دستگاه دیپلماسی را ثمره عملکرد دولت تعدیل دانسته و نقاط ضعف و خسران را  متوجه نظام دانست.

کارشناس سیاسی بیان داشت: ادعای آقای ظریف درباره ۲۸ بار سفر به روسیه به هیچ وجه توجیه کننده سیاست یکسویه دستگاه دیپلماسی دولت روحانی نیست زیرا در صحنه عمل همواره نگاه او معطوف به غرب و ذوق زدگی از امضای جان کری بود.

اصفهانی عنوان داشت: سیاست بی اعتنایی او نسبت به تعامل با شرق حتی بعد از سفر رئیس جمهور چین به ایران درسال۹۴و پیشنهاد سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در صنایع انرژی و ریلی ایران ادامه داشت، تمایل به گسترش روابط با دولت های منطقه و روسیه و چین نیز  بعد از خروج  دولت ترامپ از برجام  و عدم گرم شدن آبی از سوی غرب، در سرلوحه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه آقای ظریف قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی فراغ بال بیشتری برای مذاکره با غربیها وجود داشت و حتی بسیاری از مخالفت ها و موانع مذاکره پیش روی دولت های سابق رفع شده بود ولی مسئله مهم این ست که آیا آقای ظریف بدرستی و با ظرافت سیاسی توانست از همه این ظرفیتها و فرصت ها بهره ببرد؟

ادعاهای ناصحیح و غیر واقعی او از معانی و واژه های حقوق بین الملل تا آنجا پیش رفت که درباره مفتضح ترین بند برجام یعنی مکانیسم ماشه که به واقع می توان آن را بند ترکمنجای برجام نام برد، مبادرت به تحریف حقایق کرد.

این تحلیلگر سیاسی عنوان داشت: در مکانیزم ماشه این حق به کشورهای غربی داده شده که حتی فارغ از رای گیری به صورت اکثریت یا اجماع هر کدام از  کشورهای ۵ به علاوه یک اگر به عملکرد ایران اعتراضی داشته باشند، می توانند  طرح شکایت  کرده و اگر ظرف یک ماه موضوع در کمیسیون مشترک برجام به نتیجه نرسید به شورای امنیت ارجاع داده شود تا در آنجا نیز بعد از یک ماه تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: آقای ظریف متاسفانه در ابتدای اجرای برجام به مردم وعده داد که اگر برجام به شورای امنیت هم برود در مورد "ادامه تحریمها "رای گیری خواهدشد و اگر آمریکا و شرکای اروپایی موافق باشند چین و روسیه به طرفداری از ایران، قطعنامه پیشنهادی را وتو خواهند کرد، ولی در بند ترکمنچای مکانیزم ماشه، موضوع مورد رای گیری"ادامه لغو تحریم ها "در واقع گنجانده شده بود و این بدان معنی است که روسیه و چین موافق و ایالت متحده مخالف(حق وتو) خواهد بود و این یعنی اینکه آقای ظریف واقعیت را به مردم شریف و فرهیخته ایران، برعکس عنوان کرده بود.

اصفهانی ادامه داد: به همین خاطر برخلاف سیاست بسته تیم مذاکره کننده قبلی برجام در عدم استفاده از تیم کارشناسی دقیق، در دور جدید مذاکرات احیای برجام توسط دولت آقای رئیسی مشاهده کردیم که به تعداد ۳۰ الی ۴۰ نفر از اساتید و کارشناسان حوزه حقوق بین الملل به تیم مذاکره اضافه شد

علی ایحال اگرچه نفس برگزاری چنین نشست هایی در فضای شبکه های اجتماعی و رسانه ای کشور بسیار پسندیده و روشنگرانه است ولی انتخاب  این زمان برای ابراز چنین سخنان یکسویه از طرف آقای ظریف، را می توان در چند بند تفسیر کرد.

وی تشریح کرد: ظریف در اظهارات خود تلویحا مقامات ارشد نظام را متهم کرد مانع مذاکره او با ترامپ در پاریس و واشنگتن شده و با زیرکی از مسئولیت دولت روحانی در شکست مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک فرار کرده استو انتخاب مقطع زمانی فعلی از سوی ظریف با هدف اثرگذاری بر انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و همچنین اثرگذاری منفی بر هرگونه نتایج مثبت و واقع بینانه آتی از مذاکرات میان دولت آقای رئیسی و امریکا ارزیابی می‌شود همچنین آقای ظریف با این اظهارات در روز رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، تلاش کرد تا حس افتخار ملی ایجاد شده را تحت شعاع قرار دهد و البته این رفتار مسبوق به سابقه او دیگر حتی از سوی علاقمندان گلابی(میوه بر جام) نیز طرفداری ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top