تاریخ انتشار: جمعه 1403/07/06 - 11:47
کد خبر: 517680

گفتاری در باب تاثیر ترتیبات انرژی در انتخابات آمریکا؛

نفت و انتخابات؛ انرژی چگونه بر پیروزی ترامپ یا هریس تاثیر می گذارد؟

نفت و انتخابات؛ انرژی چگونه بر پیروزی ترامپ یا هریس تاثیر می گذارد؟

تاریخچه تنش‌های خاورمیانه نشان می‌دهد که بحران‌های سیاسی و نظامی در این منطقه به طور قابل توجهی بر قیمت‌های جهانی نفت تأثیرگذار بوده اند. زیرا بحران‌های خاورمیانه می‌توانند به اختلال در عرضه نفت منجر شوند و افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خاورمیانه یکی از مناطق کلیدی برای تأمین نفت جهانی است و تنش‌های سیاسی و نظامی در این منطقه می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای بر بازار جهانی نفت و اقتصادهای وابسته به آن داشته باشند. ایالات متحده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت و یکی از بازیگران اصلی در سیاست جهانی نیز از تأثیرات این تنش‌ها بی نصیب نیست. به خصوص که این کشور در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری نیز قرار دارد. در چنین وضعیتی، قیمت نفت که عاملی تعیین کننده در اقتصاد جهانی به شمار می آید، می تواند در دوران انتخابات آمریکا بر سیاست‌ها و نظرات عمومی این کشور تأثیرگذار باشد.

تاریخچه تنش‌های خاورمیانه نشان می‌دهد که بحران‌های سیاسی و نظامی در این منطقه به طور قابل توجهی بر قیمت‌های جهانی نفت تأثیرگذار بوده اند. زیرا بحران‌های خاورمیانه می‌توانند به اختلال در عرضه نفت منجر شوند و افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشند.

در این بین حمله احتمالی به تاسیسات نفتی یا اختلال در مسیرهای حمل و نقل نفت می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر عرضه جهانی نفت داشته باشد. از سوی دیگر نوسانات سیاسی و نظامی می‌توانند انتظارات بازار را تغییر داده و منجر به نوسانات قیمتی شوند. به طور مثال، اخبار مربوط به تنش‌های جدید می‌تواند باعث افزایش قیمت نفت به دلیل نگرانی از اختلالات آینده در عرضه شود. همچنین افزایش قیمت نفت می‌تواند به افزایش هزینه‌های تولید و مصرف در سطح جهانی منجر شده و بر رشد اقتصادی و تورم تأثیر بگذارد. بی تردید چنین وضعیتی برای ایالات متحده امریکا که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان است، اهمیت فراوانی دارد.   

به طور کلی درباره تأثیر تاثیر تنش‌های خاورمیانه بر قیمت نفت و انتخابات آتی امریکا می توان به چند نکته مهم اشاره کرد:

تأثیرات اقتصادی بر نظرات عمومی: تنش‌های خاورمیانه و پیامدهای آن در حوزه نفت دست کم می تواند از دو طریق بر انتخابات آتی امریکا تاثیر بگذارد:
نخست آنکه افزایش قیمت نفت می‌تواند موجب افزایش تورم و هزینه‌های زندگی شود. این امر هم بر رضایت عمومی از دولت و رئیس‌جمهور فعلی تأثیر خواهد گذاشت و هم در نتایج انتخابات مؤثر خواهد بود.

دوم آنکه افزایش بهای نفت ارتباط مستقیمی با اقتصاد و اشتغال در ایالات متحده آمریکا دارد. زیرا نوسانات قیمت نفت می‌تواند به نوسانات اقتصادی و اشتغال در بخش‌های وابسته به نفت منجر شود. این تغییرات اقتصادی می‌تواند بر نگرش رای‌دهندگان نسبت به عملکرد اقتصادی دولت تأثیر بگذارد.

۲. سیاست‌های دولت و کارزارهای انتخاباتی: تنش‌های خاورمیانه و تاثیر آن در حوزه نفت دست کم می تواند از چند جنبه بر سیاست‌های دولت و کارزارهای انتخاباتی موثر باشد:

نخست انکه تنش های خاورمیانه می تواند بر سیاست‌های نامزدها در حوزه انرژی تاثیر بگذارد. زیرا ممکن است نامزدها به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی برای مقابله با نوسانات قیمت نفت و مشکلات مربوط به انرژی برآیند. این سیاست‌ها می‌توانند نقش مهمی در کارزارهای انتخاباتی و برنامه‌های سیاسی داشته باشند.

دوم آنکه تنش های خاورمیانه، ارتباط مستقیمی با دیپلماسی و امنیت ملی آمریکا دارد. با توجه به آنکه همواره امنیت ملی و سیاست‌ خارجی یکی از محورهای اصلی در انتخابات آمریکا محسوب شد، اینک نیز تأثیرات تنش‌های خاورمیانه بر اقتصاد و انرژی در کانون مناظرات طرین قرار خواهد گرفت. چنین امری یک فرصت مناسب برای ترامپ محسوب می شود که به بررسی و نقد سیاست‌های دولت فعلی در زمینه دیپلماسی و امنیت بپردازد.

به هر روی اگرچه غزه به طور مستقیم تأثیر زیادی بر مسیرهای حمل و نقل نفتی ندارد، اما تنش‌های نظامی در مناطق نزدیک به نقاط کلیدی حمل و نقل نفت می‌توانند به نگرانی‌ها درباره اختلالات احتمالی در حمل و نقل و افزایش قیمت نفت منجر شوند. همچنین  در صورتی که جنگ‌ غزه به تنش‌های بیشتر در منطقه خاورمیانه منجر شود، ممکن است بر امنیت تأسیسات نفتی و مسیرهای حمل و نقل نفت در کشورهای نفتی نیز تأثیر بگذارد.

در این بین اگر چه احتمال اعمال یک تحریم نفتی دیگر مانند آن‌چه اعضای عرب اوپک در سال ۱۹۷۳ علیه کشورهایی که در جنگ «یوم کیپور» در کنار اسرائیل بودند، بسیار اندک است و ایالات متحده از این حیث آسوده خیال است، اما بدون شک چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۲۴ بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار خواهد بود؛ چشم‌اندازی که به نوبه خود تا حدی به چگونگی تحول جنگ در خاورمیانه بستگی دارد. بر این اساس تأثیر تنش‌های خاورمیانه بر قیمت نفت و انتخابات آتی ایالات متحده نشان‌دهنده روابط پیچیده بین مسائل جهانی و سیاست‌های داخلی است. در چنین شرایطی، نوسانات قیمت نفت می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد داخلی و نظرات عمومی در ایالات متحده داشته باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسرائیل و جنگ طولانی آینده
کریدور جعلی زنگزور؛ مخاطرات و تهدیدهای ایران در قفقاز
۷۸ درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک سامان به وام تبدیل نشد
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top