تاریخ انتشار: جمعه 1403/07/06 - 17:38
کد خبر: 517694

۷۶ فیلم کوتاه در بخش ملی رقابت می‌کنند

۷۶ فیلم کوتاه در بخش ملی رقابت می‌کنند

نشست خبری بیستمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال با حضور دبیران جوان این جشنواره در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال عصر پنجشنبه ۵ مهر در سالن کنفرانس خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدا ویدا اسماعیل‌زاده روابط عمومی بیستمین جشنواره فیلم کوتاه نهال، گزارشی کلی از عملکرد جشنواره ارائه کرد.

ابوالفضل خانی دبیر جشنواره با اشاره به ورود نهال به دهه سوم فعالیت خود، به رویکرد امسال جشنواره که گسترش جریان نقد و در برگیرنده نقد فیلم‌ها و دوره‌های گذشته جشنواره بود اشاره کرد و گفت: اولین بخش تشکیل شده در جشنواره، بخش تحریریه به دبیری ماهان محمدی بود که تماماً از دانشجوها برای مجله و بولتن استفاده شد. همچنین برای اولین بار نشست‌های تخصصی نقد نوشتن و ریویونویسی برای اعضای تحریریه با حضور اساتید مختلف برگزار شد.

وی بیان کرد: با انتشار فراخوان جشنواره در تاریخ ۳۰ فروردین دبیرخانه نهال شروع به دریافت آثار کرد. سپس در اواسط اردیبهشت جلسات بازخوانی برگزار شد که هدفش تماشا و نقد آثار برگزیده سال‌های قبل بود. بعد از جلسات بازخوانی٬ فیلمبرداری تیزر بیستمین دوره نهال به دبیری و کارگردانی پویا عابدی با عوامل تماماً دانشجو انجام شد و قرار است برای اولین بار در افتتاحیه جشنواره به نمایش گذاشته شود.

خانی با اشاره به پیچینگ جشنواره، گفت: جشنواره نهال با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران قرار است با بررسی ۴۹ اثر راه یافته به بخش فیلمنامه ساخته نشده، جلسات پیچینگ برگزار کند تا در نهایت از حداقل سه فیلم حمایت مالی شود.

وی در مورد تغییر زمان برگزاری جشنواره عنوان کرد: در ابتدا قرار بود جشنواره تیر برگزار شود که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاد و قرار شد در مهر برگزار شود.

همچنین خانی با اشاره خط مشی مشخص جشنواره نهال که مبتنی بر مستقل بودن است، بر لزوم تداوم این رویه تاکید کرد و افزود: بعد از همه‌گیری ویروس کرونا تفاوتی در زمان انتخاب شدن دبیر نهال اتفاق افتاد که منجر به زمان محدود برای برنامه ریزی و برگزاری جشنواره شد اما قرار است با معرفی بیست و یکمین دبیر جشنواره نهال در اختتامیه بیستمین دوره مجدداً فرصتی مطلوب برای برنامه ریزی بلند مدت برای برگزاری جشنواره به تیم جدید نهال داده شود.

سپس، محمدامین خادمیان قائم مقام دبیر و دبیر بازخوانی به رشد چشمگیر آثار دریافتی اشاره کرد و توضیح داد: مجموعاً ۱۰۳۸ اثر در بخش داخلی برای دبیرخانه فرستاده شده که به تفکیک عبارتند از ۳۳۱ فیلم کوتاه داستانی، ۱۱۰ اثر تجربی، ۷۵ فیلم کوتاه سال اولی، ۳۵ اثر انیمیشن، ۶۴ فیلم مستند، ۲۶۸ اثر فیلمنامه کوتاه ساخته نشده، ۱۱۴ پوستر و ۴۱ مجموعه عکس.

وی افزود: با تلفیق و هماهنگی بین جلسات بازخوانی و کارگاه‌ها و مربوط بودن موضوع کارگاه با فیلم‌های پخش شده باکس بازخوانی، همان روز فرصتی برای نگاهی دوباره و نقد آثار سال‌های گذشته به وجود آمد.

سپهر عباسی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز با اشاره به ناشناخته بودن جشنواره در رسانه‌های خارجی٬ از تلاش بخش بین‌الملل برای جمع‌آوری و انتشار اطلاعات جشنواره به صورت محتوای انگلیسی سخن گفت و افزود: این روند منجر به وجود آمدن صفحه ویکی‌پدیا نهال شد و از این رو فیلم‌های دریافتی بخش بین الملل از سراسر جهان افزایش چشمگیری داشت به صورتی که فیلم‌های زیادی از دانشگاه‌های معتبر جهان دریافت شد و در مواردی این فیلم‌ها صاحب افتخارات جهانی نیز بودند.

مانا ترابی دبیر اجرایی با اشاره به مستقل بودن جشنواره، به بحث جمع‌آوری بودجه اشاره کرد و گفت: هرگونه حمایت مالی و معنوی از جشنواره نهال٬ کمک بزرگی در راستای ادامه مسیر و حیات جشنواره است. پیش‌بینی می‌شود جشنواره ۲۰۰۰ بیننده در روز داشته باشد. این دوره جشنواره در یک زمان‌بندی متفاوت، از ۱۹ مهر با بخش بین‌المللی کلید می‌خورد و از ۲۱ تا ۲۵ مهر بخش ملی آن از ساعت ۱۱ تا ۲۲ در دانشکده کاربردی دانشگاه هنر برگزار خواهد شد.

وی افزود: در هر روز علاوه بر باکس‌های تماشای فیلم٬ جلسات نقد فیلم‌ها نیز برگزار می‌شود. تعداد فیلم‌های راه یافته به این صورت است؛ ۴۹ فیلم بخش بین الملل٬ ۷۶ فیلم بخش رقابت ملی و ۱۶ فیلم بخش تماشای ملی.

در پایان ویدا اسماعیل‌زاده به بخش رسانه و تعیین یک دبیر برای آن اشاره کرد و یادآور شد: هدف این بخش یک‌دست کردن رسانه‌های تصویری نهال و ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک بین بخش‌های مستند، عکس و تدوین است. همین امر باعث افزایش چشمگیر دنبال کننده‌ها و بازدیدهای صفحه اینستاگرام نهال شده است و انتظار می‌رود نهال در فضای جامعه و رسانه شناخته‌تر شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top