به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همچنین لازم است که در راستای ارتقای مدیریت انبارها و تضمین پشتوانه اقتصادی و ایمنی بندر، فرآیند نگهداری و کنترل به شیوهای مدرن و نظاممند مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، ابتدا ضروری است کنترل سهماهه وضعیت انبارها بهعنوان پایۀ اصلی نظارت دورهای، با تشکیل کمیتههای تخصصی مستقل برگزار شود؛ این ارزیابیهای دورهای، از نظر بررسی موجودی، وضعیت فیزیکی و ایمنی زیرساختها، امکان شناسایی و رفع به موقع مشکلات احتمالی را فراهم میآورد.
همچنین، تفکیک دقیق انبارها به دو دسته پرخطر و کمخطر از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ انبارهایی که نگهداری کالاهای حساس، قابل تخریب یا خطرناک در آنها وجود دارد، مستلزم تدوین پروتکلهای ویژه، تخصیص منابع اضافی و نظارت دقیقتر هستند تا از وقوع حوادث و سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری شود. در نهایت، پایش دقیق ورود و خروج کالاها با بهرهگیری از سیستمهای ایکسریل مدرن، میتواند نقشی موثر در افزایش شفافیت و کاهش خطاهای انسانی ایفا کند، بهره گیری از این فناوری اطمینان از همخوانی اطلاعات موجود با اسناد مربوطه را تضمین میکند.
در ادامه عامل قابل توجه دیگر نظارت بر کارکنان در جهت افزایش کارآمدی و کاهش مشکلات موجود است، در این راستا افزایش شفافیت در عملکرد کارکنان و نظارت دقیق بر عملکرد پرسنل عامل اصلی تضمین بهرهوری و عدالت اداری است تا امکان پیشگیری از ترک وظیفه توسط کارکنان را فراهم سازد. از سوی دیگر برای مقابله با دریافت رشوه و فسادهای احتمالی در فرآیندهای ارزیابی، نیازمند ایجاد سازوکارهای کنترلی قوی است، سازوکارهایی قانونی و نظارتی که با تکیه بر شفافیت مالی و اداری اجرا گردد و احتمال هر گونه سو رفتار را ازسوی مسئولین و کارکنان را کاهش دهد.
توسعه زیرساختهای استان هرمزگان، بهخصوص در حوزه بهداشت و درمان
ضرورت بعدی توجه ویژه به توسعه و نوسازی زیرساختهای کلیدی است، این امر لازمهی ارتقا عملکرد، افزایش بهرهوری و امنیت خواهد بود. یکی از چالشهای اساسی در عملکرد بندر شهید رجایی، وابستگی آن به شبکههای حملونقل عمومی است که میتواند موجب ایجاد گرههای ترافیکی و کاهش سرعت عملیات لجستیکی گردد. به همین دلیل، احداث دو اتوبان اختصاصی جهت دسترسی مستقیم به بندر، بدون وابستگی به سایر صنایع، اقدامی ضروری است.
این پروژه، علاوه بر کاهش ترافیک و افزایش امنیت حملونقل، موجب تسهیل در روند جابهجایی کالاها و کاهش هزینههای اقتصادی میشود. همچنین، ایجاد مسیرهای دسترسی مستقل، امکان مدیریت بهتر بحرانها را در مواقع اضطراری فراهم میسازد. از طرف دیگر، با توجه به حجم و پیچیدگیهای فعالیتهای صنعتی و احتمال وقوع حوادث ناگوار در محیطهای صنعتی و بندری، احداث یک بیمارستان سوانح ویژه در نزدیکی بندر که مجهز به فناوریهای پیشرفته پزشکی، متخصصان مجرب و امکانات درمانی فوری باشداز یک ضرورت انکارناپذیر است.
از سوی دیگر از مهمترین نیازهای استان، تجهیز بیمارستانها و مراکز اورژانس به امکانات حملونقل سریع و تخصصی است. استقرار هلیکوپترهای امدادی و چندین دستگاه اتوبوس آمبولانس، امکان انتقال سریع مصدومان و بیماران به مراکز درمانی مجهز را فراهم میسازد و در مواقع بحرانی، همچون حوادث بندری و صنعتی، میتواند نقشی حیاتی در نجات جان افراد داشته باشد.
امید است که موارد طرحشده، در مسیر سیاستگذاریها و تصمیمات اجرایی مورد توجه قرار گرفته و گامهای عملی در راستای ارتقا موارد ذکر شده برداشته شود. در پایان، ضمن ابراز همدردی عمیق با خانوادههای داغدار این حادثه تلخ، شادی روح جانباختگان، صبر و تسلی برای بازماندگان، و سلامتی و بهبودی کامل برای آسیبدیدگان را از خداوند متعال مسئلت داریم. امیدواریم که چنین حوادثی در هیچ نقطهای از کشور عزیزمان تکرار نشود و تمامی مردم ایران همواره در امنیت و آرامش زندگی کنند. و من الله التوفیق.
سایه امام خامنهای مستدام باد
رونوشت به:
۱. سردار اسکندر مومنی، وزارت محترم کشور
۲. دکتر محمد آشوری تازیانی، استاندار محترم هرمزگان
۳. دکتر فرزانه صادق مالواجرد، وزیر محترم راه و شهرسازی
۴. دکتر ذبیحالله خدائیان، ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور
۵. حجتالاسلاموالمسلمین نصرالله پژمانفر، ریاست محترم کمیسیون اصل نود قانون اساسی
۶. دکتر سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور
۷. دکتر پرویز خوشکلام خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران