به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از علی ساعتچی/// در دانشگاهی که صداها شنیده نمیشود، روابطعمومی چه معنایی دارد؟
یکی از چالشهای جدی در فضای دانشگاهی، فاصله میان دانشجو و مدیران است. ارتباط ضعیف میتواند موجب سوءتفاهم، نارضایتی و کاهش مشارکت دانشجویی شود. در چنین فضایی، روابطعمومی باید پل ارتباطی مؤثر، صادق و شفاف میان دانشجو و مدیران باشد. با این حال، در بسیاری از دانشگاهها، روابطعمومی تنها به اطلاعرسانی، پوشش خبری رویدادها و انتشار اطلاعیهها محدود شده است؛ در حالیکه تأثیر واقعی روابطعمومی به میزان حل مسئله و بهبود ارتباطات انسانی در سازمان سنجیده میشود.
مدیران دانشگاه اگر بیشتر در میان دانشجویان حضور یابند، صدای آنها را بشنوند، گزارش عملکرد بدهند و بازخورد بگیرند، چرخهای کامل از ارتباط مؤثر شکل میگیرد. استمرار این چرخه، رمز موفقیت روابطعمومی و مدیران در دانشگاه است.
یکی از معضلات مهم روابطعمومیها، روزمرگی و کمانگیزگی نیروهای اجرایی است. روابطعمومی نیازمند آزادی عمل و میدان خلاقیت است؛ هرقدر مدیر روابطعمومی دست بازتری در تصمیمگیری و نوآوری داشته باشد، دانشگاه نیز پویاتر و شنواتر خواهد شد.
امروز معیار موفقیت روابطعمومیها دیگر «تعداد اخبار منتشرشده» نیست؛ بلکه میزان مشکلاتی است که برای جامعه دانشگاهی حل میکنند.
از سوی دیگر، وجود یک بستر امن برای بیان نظرات و دغدغههای دانشجویان ضرورت دارد. اگر دانشجو بداند که صدایش شنیده میشود و تلاش برای حل مشکلات واقعی است، به دانشگاه خود احساس تعلق پیدا میکند و امید در فضای دانشگاهی افزایش مییابد.
شفافیت در اطلاعرسانی نیز از ارکان دانشگاه شنواست؛ تصمیمات باید بهموقع اعلام شود و پاسخها صادقانه و روشن باشند.
در کنار اینها، روابطعمومی باید نقش آموزشی و راهبری نیز ایفا کند. ارزیابی و ارتقای سطح برگزاری رویدادها، انتقال تجربه نیروهای حرفهای به فعالان دانشجویی، و توجه به کیفیت اجرای برنامهها از جمله وظایف مهم این واحد است. این رویکرد باعث میشود روابطعمومی از یک بخش اداری صرف، به نهاد جریانساز و پیشرفتدهنده دانشگاه تبدیل شود.
مدیران دانشگاه باید بدانند که با ایجاد روابطعمومی فعال و گوششنوا، میتوان محیطی مشارکتی، شفاف و امیدآفرین ساخت؛ محیطی که منافع دانشجویان و مدیران را همزمان تأمین میکند.
در نهایت، روابطعمومی دانشگاه امروز، دیگر نباید بلندگوی اطلاعیهها باشد.
بلکه باید گوش شنوا و نیروی تقویتکننده دانشگاه باشد.
علی ساعتچی، دانشجوی کارشناسی رشته روابطعمومی



