تاریخ : 1393,یکشنبه 02 شهريور12:26
کد خبر : 139789 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

وقتی دختران با زبان، لباس و کفش تمیز می‌کنند!

خبرنامه دانشجویان ایران:در کشوری که همه چیز آزاد و حقوق بشر سرفصل صحبت‌‌های مسئولانش است، مردمی که تنها رنگ پوستی متفاوت دارند باید حواسشان جمع باشد که از دید پلیس به دور باشند، در صفحات فبس‌بوک عکس‌های خصوصی را خود یا آدرس‌شان را منتشر نکنند چرا که مورد شناسایی و سپس مورد تجاوز قرار می‌گیرند، با خود گوشی حمل نکنند چرا که ممکن است ناگهان به دلیل شباهت آن با اسلحه مورد اصابت گلوله پلیس قرار بگیرند، باید در برابر خواسته شوم سفیدپوستان تسلیم شوند چراکه بدون شک ....

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ سال‌هایی است که در ایالت‌های مختلف آمریکا ظلم و ستم بر عیله انسان‌هایی می‌شود که از لحاظ رنگ پوست با سایرین تفاوت دارند؛ شاید شنیده باشید تبعیض‌نژادی در قرون وسطی که به دلیل رنگ پوست و شاید یک بیماری که باعث تغییر شکلی در ظاهر انسان می‌شد و چه کار‌های وحشیانه‌ای انجام می‌دادند تا آن شخص را از زندگی بر روی زمین منع کنند.

تبعیض‌نژادی یکی از بارز‌ترین نقض حقوق بشر در آمریکا است، آمریکایی که رئیس جمهورش به طور علنی سایر کشورها و مخصوصا کشورهای مسلمان را محکوم به نقض حقوق بشر می‌کند.

دولت آمریکا در حالی که دم از این مسائل می‌زند و انگشت اتهام را به سمت سایر کشور‌هایی می‌گیرد که مردمانش در شادی و در کنار یکدیگر و با رعایت تمامی قوانین و چهار چوب‌هایی انسانی زندگی می‌کنند، از شهروندان خود غافل شده است.

این غفلت که سال‌ها به طول کشیده، موجب شد تا مردم بفهمند که این موضوع غفلت نیست بلکه ظلمی است که از قرون وسطی به نژاد پرستان آمریکایی ارث رسیده است.

رنگ پوست در آمریکا یکی از مهم ترین مسائل درباره یک شخص است، شهروند آمریکایی اگر رنگش پوستش سفید باشد، همه جا برایش کار وجود دارد، با او به احترام رفتار می‌شود، در محاکمه قضایی رای به نفع او خواهد بود، اگر زندانی شود با او مدارا می‌شود، حقوق بیشتری نسبت به  سایرین دارد، هیچ وقت از گرسنگی نمی‌میرد و . . .

جالب است در کشوری که مسئولانش حرف از تمدن ، علم و فرهنگ می‌زنند، مردمانش سر رنگ پوست دعوا دارند و مسئولان نیز شدت این دعوا را بیشتر می‌کنند.

طبق گزارش رسانه‌های محلی آمریکا از اوکلاهما، مردم سفید پوست این ایالت به دلیل اینکه سیاه‌پوستان به چشم حقارت نگاه می‌کنند، به خود اجازه می‌دهند که به راحتی به آنان تعرض کرده و یا آنان را به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل برسانند.

همچنین در خبرهای این ایالت می‌توان شنید که جوانانی مست، بی‌مورد و بدون انگیزه و تنها برای خوشگذرانی مرد و یا زن سیاهوپوستی را مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار دادند.

از سوی دیگر روز گذشته خبری مبنی بر به جنایت یک افسر پلیس، مردم ایالت اوکلاهما را تکان داد به طوری که حتی روزنامه نیویورک که گوش به فرمان کاخ سفید است مجبور به نوشتن مواردی شد که در آن نقض حقوق بشر کاملا آشکار بود.

این خبر حکایت از آن داشت که یک افسر پلیس به نام «دانیل کن» در حین انجام وظیفه، زنان متاهل و مجرد سیاه پوست را حین کار مورد تعرض جنسی قرار می‌داد؛‌ این افسر که از اقدامات وحشیانه خود شرم نداشت، این سناریوی شوم را بر روی ده‌ها زن سیاه‌پوست اجرایی ساخته بود و اصلا از کرده خود پشیمان نبود.

«بیل کیتی» رئیس پلیس شهر اوکلاهما درباره این خبر در یک کنفرانس خبری که به خاطر درخواست مردم و همچنین فشار خبرنگاران گذاشته شده بود، گفت: این افسر متهم به انجام اعمال بی‌شرمانه بر علیه زنان سیاه پوست است و تاکنون 6 زن قربانی که رده سنی آنان بین 34 تا 50 سال است، شناسایی شده‌اند.

این افسر شیطان صفت زمانی دستگیر شد که یک زن سیاه پوست که تقریبا به برده جنسی این افسر تبدیل شده بود، با مصاحبه با یکی از رسانه‌های محلی پرده از راز این مرد جنایتکار برداشت.

این زن متاهل که اولین مرتبه در حین کار در یک کارگاه مورد تعرض این افسر پلیس قرار گرفته بود، تهدید‌ها و جنایت‌های این مرد شیطان صفت را فاش کرد و با صحبت‌های خود شهروندان اوکلاهما را تکان داد.

مجله نیویورک نوشت: این جنایت بر علیه زنان سیاه پوست آنقدر فجیع بود که چنانچه مسئولان این ایالت سریعا به موضوع رسیدگی نکنند، حقوق مردم را زیر پای لگد مال کرده‌اند، چراکه حجم وسیعی از مردم خواستار اشد مجازات برای این افسر پلیس هستند.

در آخرین ساعات اداری روز گذشته در اوکلاهما مقامات قضایی اعلام کردند که این افسر با گذاشتن وثیقه از بازداشت آزاد شده و دادگاه رسیدگی به جرم وی در ماه آینده بر گزار خواهد شد.

«البته در آمریکا اگر سیاه پوست باشید و به شما تعرض نشود گرفتار مشکلات دیگر شده و به راحتی حقوق شهروندی زیر پای لگد مال می شود.»

دولت آمریکا ناقض ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر است که بر مبنای آن هیچ احدی نباید در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله خودسرانه قرار گیرد.

گفتنی است،  «این اقدامات در تعارض بند1ماده4 و بند1ماده11 میثاق حقوق مدنی و سیاسی است که بر حفظ حریم شخصی افراد تاکید کردند.»

حال امروز طبق اسنادی که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی منتشرکردند، شنود و ضبط مکالمات تلفن‌های شهروندان به ویژه سیاه پوستان این کشور در سال های اخیر تداوم داشته است.

بر اساس گزارش‌های اتحادیه آزادی های مدنی،آژانس امنیت ملی، پلیس فدرال آمریکا، مراکز پلیس ایالتی، اداره امنیت داخلی، وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی این کشور در سطح وسیعی به گردآوری اطلاعات مربوط به تماس های تلفنی شهروندان آمریکا و ضبط و شنود آنها در سال‌های اخیر پرداختند.

همچنین بسیاری از این اقدامات بدون حکم دادگاه انجام شده است و شامل تماس‌هایی می‌شده طرفین آنها مظنون به هیچ جرمی نبوده اند و از این طریق افسران پلیس طعمه های خود را شناسایی می کردند و سراغشان می رفتند.

جالتر اینکه نهادهای امنیتی دولت آمریکا علاوه بر شنود و ضبط مکالمالت تلفنی، حریم خصوصی کاربران اینترنت را بدون حکم دادگاه و در سطح وسیعی در سال هدف جاسوسی قرار داده اند.

طبق گزارش مرکزاطلاعات حریم خصوصی الکترونی نهادهای دولتی آمریکا به ویژه آژانس امنیت ملی این کشور در طول سال های اخیر از میلیون ها ایمیل، جیمیل و از هزاران کاربر فیسبوک که اکثرا سیاه پوست بوده اند، جاسوسی کرده است.

گفتنی است، «دسترسی نهادهای امنیتی آمریکا به توانایی رمزگشایی از ارتباطات اینترنتی رمز گذاری شده، حریم خصوصی کاربران اینترنت را بیشتر در معرض خطر قرار داده است.»

البته آزادی بیان هم در آمریکا یکی از نقض های حقوق بشر است که مسئولان آمریکایی نسبت به آن واکنش تندی نشان می دهند و حتی به سفید پوستان و خبرنگاران بی‌گناه نیز رحم نمی‌کنند.

حادثه فرگوسن از این منظر نمونه جالبی برای بررسی سیاست های دو گانه غرب در قبال موضوعات حقوق بشری است .

افکار عمومی در داخل و خارج از آمریکا همه از این مسئله به صورت کاملا عمیقی آگاهی دارند که جامعه آمریکایی همچنان درگیر با موضوعات مربوط به نژاد‌پرستی است .

سیاه پوستان که اقلیت 12 درصدی از جامعه آمریکایی را تشکیل می‌دهند، همواره اولین مظنونان در حوادث خیابانی و سرقت و جرایم دیگر هستند .

زمانی که باید عده‌ای از اداره‌ای اخراج شوند و یا حقوق برخی به سرعت کاهش پیدا کند ، این سیاه پوستان هستند که در ردیف اول قرار می گیرند اما اگر از مقام های مسئول بپرسید، وجود داشتن یک سیاهپوست به عنوان رییس جمهور ، باید بتواند خط بطلانی بر روی تمامی این مسایل بکشد که جامعه آمریکایی هنوز هم در گیر در بحث نژاد پرستی است . سیاست‌های دو گانه همچنان درآمریکا حرف اول را می‌زنند .

همچنین جالب است بدانید، طبق آماری که اسوشیتدپرس منتشر کرد: از هر 3 سیاه پوست در آمریکا یک نفر حداقل یک بار زندان و خشونت پلیس را تحمل کرده است که البته برخی از خشونت مربوط به جرائم جنسی بوده است.

«حال با وجود اینکه 13% شهروندان آمریکا را سیاهان تشکیل می‌دهند ولی 38% زندانی‌ها سیاه‌پوستند.»

به طور کل سیاه‌پوستان آمریکا به سادگی به مجازات حبس محکوم می‌شوند و یک سفیدپوست در موقعیت مشابه ممکن است هرگز چنین مجازاتی نداشته باشد. در جرائم بزرگ مانند قتل، بسیار تعیین‌کننده است که قاتل یا مقتول، جانی یا قربانی، هر کدام از چه نژاد و رنگ پوستی هستند. اگر یک سیاه‌پوست، سفیدپوستی را به قتل برساند، قطعاً صندلی الکتریکی یا آمپول سمّی در انتظار اوست، ولی در موارد برعکس، این طور نیست.

آمریکایی با روی آوردن به سلاح نرم خود یعنی هالییود قصد داشتند که با برگزیدن فیلم «12 سال بردگی» که داستان زندگی یک سیاه پوست را به تصویر می‌کشید، مردم و اعترضات آنان را نسبت خشونت های پلیس و تبعیض نژاد پرستی کاهش دهند و اینطور نشان بدهند که آمریکا مشغول تحول فرهنگ گسترده در زمینه برخورد با سیاه پوستان هستند.

گفتنی است، «این فیلم روایت یک سیاه پوست را دارد که ابتدا به عنوان یک انسان آزاد در شهر نیویورک زندگی می کرده و به دلیل دشمنی چند سفید پوست به عنوان برده به اسارت گرفته شده و فروخته می شود و در سکانس نهایی، لیاقت آزادی را پیدا می کند.»

دیلی میل در قسمت TV سایت خود جمله ای از منتقدان این فیلم نوشت: «12 سال بردگی یک سیاه پوست در جامعه قدیم آمریکا شاید به خوبی به تصویر کشیده شده باشد اما مظلومیت چند صد ساله این افراد در جامعه همراه با عقاید نژاد پرستانه هیچ گاه به تصویر کشیده نشده است .»

خلاصه در کشوری که همه چیز آزاد و حقوق بشر سرفصل صحبت های مسئولانش است، مردمی که تنها رنگ پوستی متفاوت دارند باید حواسشان جمع باشد که از دید پلیس به دور باشند، در صفحات فبس‌بوک عکس‌های خصوصی را خود و یا آدرس‌شان را منتشر نکنند، چرا که مورد شناسایی و سپس مورد تجاوز قرار می‌گیرند، با خود گوشی حمل نکنند، چرا که ممکن است ناگهان به دلیل شباهت آن با اسلحه مورد اصابت گلوله پلیس قرار بگیرند، باید در برابر خواسته شوم سفیدپوستان تسلیم شوند چراکه بدون شک به بدترین روش ممکن کشته خواهند شد، از مناطق خلوت و کم‌تردد دروی کنند، چرا که شاید طعمه ماموران نژادپرست قرار بگیرند، با سفیدپوستان با «بله قربان، چشم قربان» صحبت کنند، چرا که اگر سفیدپوستی به دلیل بی‌احترامی از آنان شکایت کنند به زندان می‌افتدند و از همه مهمتر اگر زن سیاهی زیر مشت و لگد پلیس دچار خونریزی شد و لباس‌های سفیدپوستان و به ویژه پلیس را کثیف کرد، پس از اتمام کتک‌کاری تمامی لباس‌ها و کفش‌های آنان را باید با زیان تمیز کند در غیر این صورت کشته می‌شود.