تاریخ : 1393,دوشنبه 05 آبان14:42
کد خبر : 145932 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

مجازات مزاحمت؛

شوخی آبکی با اسیدپاشی!

رفتار شما قطعا بر ماده 619 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات مصوب 1375 منطبق است که اعلام می کند : « هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از 2 تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد . »

خبرنامه دانشجویان ایران: در این روز ها که بازار اسید پاشی و حواشی آن داغ داغ است ، شما به یک خانم نزدیک می شوید ، یک بطری آب را که به همراه خود دارید ، به سوی او می پاشید و در حالی که از او دور می شوید ، از وحشت و شوکه شدن آن خانم که خیال کرده اسیر یک اسید پاشی شده است خوشحال هستید  و بلند بلند می خندید . پیش خودتان هم فکر می کنید که اتفاق خاصی نیافتاده ؛ یک شوخی بامزه کرده اید و احتمالا یک کلیپ خنده دار هم درست کرده اید .

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما افراد دیگری هستند که چنین فکر نمی کنند . غیر از هر عقل سلیم و وجدان پاکی که این عمل شما را اخلاقا مذموم می داند و تقبیحتان می کند ، مردان قانون هم در پی شما خواهند بود . این عمل به نظر شما بامزه ، می تواند عواقب خطرناکی برای شما داشته باشد . مثلا :

رفتار شما قطعا بر ماده 619 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات مصوب 1375  منطبق است که اعلام می کند : « هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از 2 تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد . »

یعنی اگر این بامزه بازی شما به سمع و بصر نیروی انتظامی یا دادستانی برسد ، چند ماهی حبس به همراه چند ضربه شلاق تعزیری در انتظارتان خواهد بود .

و صد البته که این همه ماجرا نیست . مثلا اگر خدای ناکرده آن خانمی که وسیله شوخی شما قرار گرفته اند ، باردار باشند و در نتیجه خنک بازی شما و شوک حاصل آن جنین شان را سقط کنند ، جناب عالی طبق ماده 622 قانون فوق الذکر  علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد ، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهید شد .  

یا مثلا اگر آن خانم بیماری قلبی یا مشکل دیگری داشته باشند که هیجان برای ایشان خطر داشته باشد ، و بر اثر شوخی شما جان به جان آفرین تسلیم کنند ، به موجب ماده 291 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ، جناب عالی مرتکب قتل شبه عمد شده اید و دیه ی این خانم بر عهده شما خواهد بود ، در ضمن باید به موجب ماده 616 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات مصوب 1375 ، یک تا سه سال حبس را هم تحمل بفرمایید ، ولو از بیماری ایشان بی اطلاع بوده باشید .

ضمنا به اطلاع تان برسانیم که اگر این خانم یا یکی از نزدیکان وی یا غریبه ای که در آن جا حضور دارد و  وی او را به مدد بطلبد ، با تصور این که شما قصد پاشیدن اسید بر روی او را دارید ، در مقام دفاع بر بیایند و با رعایت شرایط دفاع مشروع با شما مقابله کنند و این موضوع به آسیب جسمی شما هم منجر بشود ، مسئولیتی متوجه دفاع کنندگان نخواهد بود و هر چه قدر هم که شما بگویید که اسید نبود و آب بود ، تاثیری نخواهد داشت . ( ر.ک. به مواد 156 و 302 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 )

خلاصه درس خوبی می تواند باشد برای کسانی که عادت کرده اند با همه چیز شوخی کنند و به همه چیز فکر کنند ، جز دیگران

 

 


کد خبرنگار : 19