تاریخ : 1394,دوشنبه 05 مرداد01:30
کد خبر : 174011 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

هیاهو برای یک دروغ؛

واقعیت جنجال رسانه‌ای سلفی دانشجویان پزشکی با اجساد

حجم فشار های رسانه ای آنقدر زیاد بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفتگو با فارس و مصطفی خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر از برخورد با این دانشجویان پزشکی دادند!

خبرنامه دانشجویان ایران: خبر سلفی دانشجویان پزشکی با اجساد مردگان توسط یکی از سایت های زرد در روز چهارشنبه 31 تیرماه  منتشر شد خبری که به سرعت لبه تیز حمله و نقد را به سمت دانشجویان پزشکی چرخاند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سایر سایت ها و رسانه ها هم به سرعت این خبر را پوشش دادند به نحوی که خبر 20:30 همان روز هم عکس ها را منتشر کرد!

2 روز بعد از این پوشش همگانی حتی خبرنگار واحد مرکزی خبر در سوریه هم با استناد به این عکس ها برخی دانشجویان پزشکی را مورد عتاب شدید قرار داد و با عنوان به کجا چنین شتابان در صفحه اینستاگرام خودش عکس ها را باز نشر داد.

امروز 4 مرداد روزنامه ابتکار در مطلبی که تیترش در صفحه اول روزنامه مندرج شد با عنوان «سلفی» بازی دانشجویان پزشکی با جنازه ها نوشت: این بار، دانشجویان پزشکی، دانشگاه های مختلف، از خود ابتکار عمل به خرج دادند و عکس های سلفی از خود در سالن تشریح ثبت کردند. آن هم نه با در و دیوار این سالن، بلکه با تن های از هم شکافته مردگان. با چشم های از حدقه درآمده یا با قلب متوفی که بازماندگانش، تن وی را برای تحقیق این دانشجویان در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دادند. سوگندی که پزشکان در امانت داری می خورند، در چه مقطع و چه زمانی باید خوانده و یاد شود؟

حجم فشار های رسانه ای آنقدر زیاد بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفتگو با فارس و مصطفی خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر از برخورد با این دانشجویان پزشکی دادند!

اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است واقعیتی که خیلی ها نمی خواهند آن را ببیند!

در میان 8 تصویر منتشر شده با عنوان سلفی دانشجویان پزشکی تنها یک نفر دانشجوی پزشکی است. آنچه که مشخص است آنکه سایت خبری که اولین بار مبادرت به باز نشر این عکس ها کرده است بدون اجازه از اشخاص اقدام به اسکرین شات از صفحه افرادی کرده است که #تشریح داشته اند و صفحه آنها خصوصی نبوده است.

در بررسی های خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به این نتایج جالب رسید:

1- این عکس مربوط به دانشجویان است که در اتاق تشریح حاضر شد اند و هیچ دلیلی مبنی بر اینکه دانشجوی پزشکی هستند وجود ندارد. قابل ذکر است دانشجویان رشته های مختلفی با حضور در سالن تشریح دروس آناتومی خود را می گذرانند از جمله دندان پزشکی داروسازی پرستاری مامایی مهندسی پزشکی.

سلفی با جنازه

2- این عکس مربوط به دانشجویان رشته پرستاری است که در اتاق تشریح حاضر شده اند.

3- عکس زیر مربوط به دانشجویان رشته مهندسی پزشکی علوم پزشکی قم است. رشته مهندسی پزشکی از زیر شاخه های رشته های فنی است.

4- این عکس مربوط به حضور دانش آموزان تجربی یکی از دبیرستان های گیلان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان است به نحوی که عکاس این عکس در این خصوص می نویسد: امروز کلاس ما رو بردن دانشگاه گیلان، دانشکده پزشکی سه تا جنازه ی آدم رو باز کردن بوی گند میداد :| جنازه اون پیر مرده یه ساله بود بعد پوستش مثل مقوا می موند!!

5- اما خنده دار ترین قسمت و کثیف ترین قسمت ماجرا مخصوص تشریح چشم و قلب است. توضیح این نکته لازم است که طبق قانون درسی و فعالیت آزمایشگاه زیست شناسی دانش آموزان سال دوم دبیرستان اقدام با تشریح احشا حیواناتی مانند گوسفند و گاو می کنند. حال به این 2 عکس دقت کنید:

عکس اول مربوط به تشریح قلب گاو توسط دانش آموزان است در آزمایشگاه زیست شناسی! حالا به مطلبی که روزنامه ابتکار در این خصوص نوشته بود مراجعه کنیم: یا با قلب متوفی که بازماندگانش، تن وی را برای تحقیق این دانشجویان در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دادند.

کسانی که حتی یک بار از کنار سالن تشریح عبور کرده باشند می دانند که قلب موجود در سالن تشریح به دلیل استفاده از فرمالین به شدت قهوه ای رنگ است. اما نویسنده عجول روزنامه ابتکار فراموش کرده است حداقل سری به جگر فروشی ها بزند تا ببیند قلبی که آن را به متوفی مردم نسبت می دهد متعلق به گاو است!

اما عکس بعدی مربوط به تشریح چشم گاو است و هیچ وقت عدسی های چشم انسان آنقدر بزرگ نیست و در هیچ سالن تشریحی چشم انسان وجود ندارد. جالب آنکه دانش آموزی که این عکس ها را گرفته است حتی محل یا همان location دبیرستان محل تحصیلش را مشخص کرده است. این همان عکس است که نویسنده ابتکار درباره آن می نویسد: چشم های از حدقه درآمده

اما در این میان متاسفانه و مع الاسف یکی از عکس ها مرتبط با یک دانشجوی پزشکی است که بدون شک کار اشتباه و غیرقابل دفاعی است. اما نکته قابل توجه این است که در میان این همه دانشجوی پزشکی مشخصاً یک رفتار خلاف را نمی توان به همه نسبت داد.

علی ای حال طی 4 روز گذشته قضاوت های عجولانه ای نسبت به این تصاویر صورت گرفت و خیلی ها دانشجویان  پزشکی را به داعش تشبیه کردند و خانواده ها و تربیت خانوادگی آن ها را مورد سوال قرار دادند. دانشجویانی که در دوران اینترنی و کارورزی حداکثر با ماهی 400 هزار تومان باید خدمات یک پزشک عمومی را به مردم بدهند.

مطمئناً بر هم زدن رابطه خوب پزشک و بیمار مقصود عده قلیلی است که دنبال گرفتن ماهی از این آب گل آلود هستند. مار ماهی که احتمالا نیشش به تن بیمار و پزشک می نشیند.


کد خبرنگار : 16