تاریخ : 1394,شنبه 07 شهريور14:18
کد خبر : 177140 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

برای «مصرف داخلی» پاسخ تهدیدات آمریکا را بدهید!

«تهدید به جنگ» اوباما بازهم برای «مصرف داخلی» بود؟

تهدید چندباره ایران توسط اوباما در حالی صورت می گیرد که مسئولان دولتی جمهوری اسلامی در پاسخ به این تهدیدات، تا کنون واکنشی نشان نداده اند و هربار رهبر معظم انقلاب به تنهایی نسبت به این تهدیدات واکنش نشان داده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: این اولین بار نیست که اوباما تهدید می کند. اوچندباری پس از بیانیه لوزان و چندبار دیگر بعد از توافق وین ایران را اهدید کرده است. با این حال برخی رسانه های نزدیک به دولت، و اخیرا برخی رسانه هایی که بر اساس «کُد»ها تحلیل می کنند، اظهارات اوباما و دیگر مقامات آمریکایی را سانسور می کند تا مگر زهر صحبتهای یانکی ها به توافقی که از نظر آنان مطلوب است، لطمه ای نزند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، باراک اوباما شب گذشته در در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا با اظهاراتی که به نظرنمی رسید صرف مصرف داخلی داشته باشد، درباره منافع «برجام» صحبت کرد.

اوباما که پیشتر گفته بود «بعد از 15سال حمله به ایران راحت تر خواهد شد»، در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا افزایش توان آمریکا برای مقابله با ایران بعد از انقضای عمر سند «برجام» را از مزیای توافق خواند و گفت: «با این توافق، بعد از گذشت ۱۵ سال، رئیس‌جمهور آمریکا، هر کسی که باشد، از موضع قدرتمندتری برای پاسخدهی به ایران برخوردار خواهد بود».

او چندهفته پیش همین اظهارات را تکرار کرده بود:«بعد از 15سال اجرای توافق هسته‌ای با ایران« هر رئیس‌جمهوری که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست به اقدام نظامی بزند در موقعیت به مراتب بهتری قرار خواهد داشت.»

تهدید چندباره ایران توسط اوباما در حالی صورت می گیرد که مسئولان دولتی جمهوری اسلامی در پاسخ به این تهدیدات، تا کنون واکنشی نشان نداده اند و هربار رهبر معظم انقلاب به تنهایی نسبت به این تهدیدات واکنش نشان داده است.

آخرین بار رهبر انقلاب در نماز عید سعید فطر تهدیدات اوباما را لاف درغریبی عنوان کردند. پیشتر ایشان گفته بودند: با مذاکره زیر شبح تهدید مخالفند.

اوباما دلیل استدلال خود درباره راحت تر بودن حمله به ایران پس از برجام را اینطور مطرح می کند: با توافق ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا آن زمان مهار شده، و پیشرفتی نخواهد داشت.
عدم پیشرفت برنامه هسته ای ایران یکی از تحقیر آمیز ترین بندهای برجام است که فعلا مسئولان دولتی صلاح دیده اند، کسی درباره آنها حرف نزند. موافقان «کُدخوان» برجام هم همین نظر را دارند.

علی اکبر صالحی هفته گذشته کلنگ یک مدرسه انرژی اتمی را در مشهد زد، اما هنوز پاسخ درستی به ابهامات موجود درباره از کار افتادن راکتور اراک، تاسیسات فوردو و نطنز نداده است. در حالی که قرار است، راکتور اراک با بتن پر شود و سیمان جای چندسال زحمت علمی را بگیرد، کلنگ زدن مدرسه انرژی اتمی به غیر از یک نمایش برای افکار عمومی چه معنایی دارد؟

از ظریف این روزها به عنوان قهرمان دیپلماسی تقدیر و تجلیل می شود، اما کارشناسان معتقدند، حتی مقدمه متن برجام به نفع غرب است.

در میان اظهار نظرهای موافق و شادی جمعی که سواد مناسبی در حوزه هسته ای ندارند و صرفا ازروی سررسیدهایشان اظهار نظر می کنند، دیپلمات باسابقه ای چون محمدجواد لاریجانی یکی از منتقدترین افراد نسبت به برجام است. او این متن را تحقیر ملت ایران می داند و می گوید: پرکردن قلب رآکتور اراک با بتن نهایت تحقیر یک ملت است، چرا ما چنین کاری کنیم؟ به‌نظر من حتی یک سر سوزنی هم که داریم نباید از بین ببریم، این را بچه‌های ما ساخته‌اند، این را نمی‌گویند بازتعریف؛ این انهدام رآکتور اراک است.


کد خبرنگار : 19