تاریخ : 1394,چهارشنبه 11 شهريور12:10
کد خبر : 177600 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در پاسخ به شائبه‌های ایجاد شده؛

جدول:: تمام بیانات صریح و شفاف رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای

در بحبوحه مذاکرات هسته ای همراه عده و گروهی در اظهار نظرهای خود به استناد به بیانات رهبری انقلاب، به بیان دیدگاه های خود پرداختند. همین مسئله که گاهاً از هر دو جناح سیاسی کشور دیده می شد، همواره این مسئله مورد چالش بین تمام جریان های سیاسی و بخصوص دانشجویی قرار می گرفت، که واقعا آیا فلان موضع رهبری درباره فلان مسئله این است؟

خبرنامه دانشجویان ایران: در بحبوحه مذاکرات هسته ای همواره عده و گروهی در اظهار نظرهای خود با استناد به بیانات رهبری، به بیان دیدگاه های خود پرداختند. همین مسئله که گاهاً از هر دو جناح سیاسی کشور دیده می شد، همواره این مسئله مورد چالش بین تمام جریان های سیاسی و بخصوص دانشجویی قرار می گرفت، که واقعا آیا فلان موضع رهبری درباره فلان مسئله این است؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته روابط عمومی دفتر رهبر معظم انقلاب با انتشار اطلاعیه ای از چهار دیدار رهبری به عنوان موضع صریح و شفاف رهبر انقلاب درباره مسئله هسته ای و تبیین خطوط قرمز خبر داد: "مواضع معظم له در رابطه با این موضوع، صریح، شفاف و بدون تأویل در سخنرانی ها و فرمایشات ماههای اخیرشان، خصوصاً در روز بیستم فروردین، دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)، دیدار کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر اعلام شده است."

به همین بهانه «خبرنامه دانشجویان ایران»، در ادامه مهمترین اظهارات رهبر انقلاب را در این چهار دیدار که به طور صریح و آشکار توسط ایشان تبیین شده، آورده است:

بیستم فروردین ماه: بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام

** مهمترین سرفصل ها: حمایت رهبری از مذاکره کنندگان، عدم دخالت ایشان در جزئیات و منحصر بودن مذاکرات در موضوع هسته ای

رهبر انقلاب در این دیدار با بیان این مطلب که " به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد او اعتمادنکنید" فرمودند: وقتی خر او ازپل گذشت به شما می‌خندد؛ همه چیز درجزئیات است، ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد درجزئیات، کشور ما را محصور کند؛ اینکه حالا به بنده و دیگران تبریک می‌گویند بی‌معنی است؛ آنچه تاکنون انجام شده نه اصل توافق و محتوای آن را تضمین می‌کند، نه حتی اینکه مذاکرات تا به آخر برسد.

رهبر انقلاب همچنین در این دیدار به سرفصل های مهم دیگیری نیز اشاره کردند. حمایت رهبری از مذاکره کنندگان، عدم دخالت ایشان در جزئیات، دغدغه داتشن، منحصر بودن مذاکرات در موضوع هسته ای، توجه به عدم مقابله ایران با همه دنیا از جمله مطالبی بود که رهبر انقلاب در موضوع هسته ای در میان گذاشتند.

در زیر مهمترین بخش و راهبرد رهبر انقلاب در این دیدار در موضوع هسته ای آمده است:


(دانلود فایل pdf)

* سی اردیبهشت؛ دیدار در دانشگاه افسرى امام حسین (ع)

** اجازه نمی‌دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ‌گونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود.

رهبر انقلاب در این دیدار نیز به بیان مواضع روشن خود در مسئله هسته ای پرداختند. ایشان اجازه بازرسی ها و مصاحبه ها با دانشمندان هسته ای را جزء خطوط قرمز عنوان کردند و از ممنون بودن هر نوع بازرسی از مراکز هسته ای تاکید داشتند.

(دانلود فایل pdf)

** دوم تیرماه// دیدار با مسئولین و کارگزاران نظام

اما بدون شک مهمترین اظهارات رهبر انقلاب درباره موضوعات مهم هسته ای را دراین دیدار باید جست. مهمترین خطوط قرمز در مذاکرات، پیشینه خیانت آمریکایی ها علیه ایران و نظر ایشان درباره تیم هسته ای و منتقدین از مهمترین محورهای رهبر انقلاب در این دیدار بود.

* مهمترین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای
ایشان در دیدار با مسئولان نظام نیز بار دیگر ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای، بخش‌های مهمی از خطوط قرمز مذاکرات را متذکر شدند که در جدول زیر مرور شده است.

* دو هدف اصلی آمریکا از مذاکرات

رهبری انقلاب همچنین در دیگر محورهایشان در این دیدار از  "ریشه‌کن کردن صنعت هسته‌اى کشور" و  "پیروزى بر انقلاب اسلامى به‌عنوان الگوى کشورهاى دیگر" به عنوان دو هدف مهم آمریکا از مذاکره به آمریکا یاد می کنند: "هرکس روند مطالبات آمریکایى‌ها را در این مدّت مطالعه کند و کیفیّت حرفهاى اینها را نگاه کند، به این نتیجه میرسد؛ یکى از دو نکته‌ى اساسى این است: هدف اینها ریشه‌کن کردن و از بین بردن صنعت هسته‌اى در کشور است؛ هدف این است، دنبال این هستند؛ قصدشان این است که ماهیّت هسته‌اى کشور را از بین ببرند؛ ولو حالا یک اسمى، یک تابلوى بى‌محتوایى، یک چیز کاریکاتورى‌اى وجود داشته باشد، امّا اینها قصد دارند که نگذارند این حرکت هسته‌اى کشور، صنعت هسته‌اى یک کشور با اهدافى که نظام جمهورى اسلامى دارد تحقّق پیدا کند".

* نظر رهبر انقلاب درباره تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای و منتقدین آنها

آیت الله خامنه ای در ادامه بیاناتشان با اشاره به تیم هسته ای و امین، غیور، شجاع و متدیّن خواندن آنان از لزوم توجّه به خطرات و دشوارى‌هاى مذاکرات در انتقاد از این تیم تاکید کردند. "بنده با انتقاد مخالف نیستم، عیبى ندارد، انتقاد لازم است و کمک‌کننده است، منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقادکردن آسان‌تر از عمل‌کردن است. عیبهاى طرف مقابل را در آن عرصه‌اى که قرار دارد، ما راحت مى‌بینیم، درحالى‌که خطرات او، دشوارى‌هاى او، نگرانى‌هاى او، مشکلات او را انسان نمى‌بیند."

** بیست و هفتم تیرماه// عید سعید فطر

* برجام، قانونی بررسی شود

خطبه های رهبر انقلاب در نماز عید سعید فطر را می توان مهمترین موضع رهبری دررابطه با آمریکا دانست؛ ایشان با اشاره به ضرورت بررسی قانونی برای تصویب متن تهیه شده در مذاکرات هسته‌ای، چهار نکته‌ی مهم را فارغ از اینکه این متن به تصویب برسد یا نرسد بیان کردند.

*** اجر دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر محفوظ است
"نکته‌ی اوّل تشکّر از دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر است، رئیس جمهور محترم و بالخصوص هیئت مذاکره‌کننده که حقیقتاً زحمت کشیدند و تلاش کردند؛ چه این متنی که تهیّه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی‌شده‌ی خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم. البتّه برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. انتظار ما این است که دست‌اندرکاران، با دقّت مصالح را -مصالح کشور را، مصالح ملّی را- در نظر بگیرند و آنچه را تحویل ملّت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند."

*** اجازه‌ی هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از این متن داده نخواهد شد
"نکته‌ی بعدی این است که چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه‌ی الهی، اجازه‌ی هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد؛ اجازه‌ی خدشه‌ی در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد؛ قابلیّتهای دفاعی و حریم امنیّت کشور، به فضل الهی حفظ خواهد شد، اگرچه میدانیم دشمنان بر روی این نقطه‌ی بخصوص، تکیه‌ی زیادی دارند. جمهوری اسلامی، در زمینه‌ی حفظ قابلیّتهای دفاعی و امنیّتی خود -آن‌هم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به‌وجود می‌آورند- هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد."

*** ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید
"نکته‌ی بعدی این است که چه این متن تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید: از ملّت مظلوم فلسطین، از ملّت مظلوم یمن، از ملّت و دولت سوریه، از ملّت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرین، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین؛ [اینها] همواره مورد حمایت ما خواهند بود."

***سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد
"نکته‌ی بعدی این است که با این مذاکرات و با متنی که تهیّه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. همان‌طور که بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره‌ای نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌ای نداریم؛ گاهی در موارد استثنائی مثل این مورد هسته‌ای، براساس مصلحت، مذاکره کرده‌ایم؛ این مورد هم فقط نبوده است، قبل از این هم مواردی بوده است که من در سخنرانی‌های عمومی قبلی به آنها اشاره کرده‌ام. سیاستهای آمریکا در منطقه با سیاستهای جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد. آمریکایی‌ها حزب‌الله را و مقاومت لبنان را -که فداکارترین نیروهای دفاع ملّی در یک کشورند- متّهم به تروریسم میکنند، از این بی‌انصافی بالاتر نمیشود. آن‌وقت در مقابل، دولت تروریست صهیونیستیِ کودک‌کُش را مورد حمایت خودشان قرار میدهند، با یک‌چنین سیاستی چگونه میشود معامله کرد، چگونه میشود مذاکره کرد، چگونه میشود به توافق رسید؟ حالا موارد دیگر هم هست که من تفصیلش را میگذارم برای جای دیگر."

گفتنی است در جدول زیر مهم ترین نکات مورد اشاره از سوی رهبر معظم انقلاب در ۴ دیدار روز بیستم فروردین، دیدار با دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)، دیدار با کارگزاران نظام و روز عید فطر گردآوری شده است:


کد خبرنگار : 16